Mikä on rehellisesti syynä huonoon hammashygieniaan?
Ihmisillä näkee aika järkyttävässä kunnossa olevia hampaita ja jokainen on varmaan joskus joutunut pahanhajuisa hönkiä päästelevän ihmisen uhriksi ja tietää kuinka kuvottavaa se on.
Miksi Suomessa on niin paljon huonosti hoidettuja hampaita ja suita?
Kommentit (60)
Suuvesi ei ole pakollista, osa on jopa haitallisia, jos sisältävät alkoholia. Voivat aiheuttaa suusyövän.
Koskaan ei ole hammaslääkäri suositellut suuvettä, vain hammasväliharjoja ja sähköhammasharjaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän muuten on jäänyt xylitol-purkan suosittelu ruoan jälkeen?
Ei mihinkään. Nykyään on vaan niitä pastilleja, Herra Hakkaraisia sun muita.
Oksettavan mintun makuinen hammastahna yäääääk
Miksei hammastahnoissa ole makuvaihtoehtoja? Minttu saa minut yökkimään.
Vierailija kirjoitti:
Suuvesi ei ole pakollista, osa on jopa haitallisia, jos sisältävät alkoholia. Voivat aiheuttaa suusyövän.
Koskaan ei ole hammaslääkäri suositellut suuvettä, vain hammasväliharjoja ja sähköhammasharjaa.
Apteekista saa suuvettä, jota hammaslääkärit suosittelevat.
Laiskuus. Hammasväliharjan käyttäminen on yksi 5min homma päivään lisää.
No minulla on rumat hampaat vaikka hoidan tunnollisesti. Niissä on muutama muovipaikka jotka ovat värjäytyneet ruskeiksi. Hammaslääkärin mukaan se on ihan tavallista, eikä paikkoja vaihdeta uusiin pelkistä kosmeettisista syistä. Alhaalla minulta puuttuu kaksi hammasta. Niitä ei vain koskaan tullut. Maitohampaat niistä kohdista lähtivät irti 25-vuotiaana eikä alla ollut rautahampaita. Implantit on opiskelijalle liian kalliita. Refluksin takia hampaat on myös kellertävän väriset.
Se, ettei syy ole huono hammashygienia. Hyvin harvoin haiseva hengitys johtuu hygieniasta ja paljon useammin esimerkiksi ongelmasta ruokatorvessa, mahahapoista, haavaumista, suun kuivuudesta, lääkityksestä ja niin edelleen. Nuo eivät välttämättä ole helposti hoidettavissa, vaikka niitä olisi jo hoidattanut lääkärillä.
Huono kunto taas voi johtua siitä että suuhun on tullut isku jota ei ole varaa korjauttaa (miehen ystävälle kävi tämä remonttitalkoissa), keltaisesta hammasluusta (eli geeneistä) tai siitä että ruokaa takertuu helposti hampaisiin eikä ole muistanut tarkistaa edellisen aterian jälkeen.
En tunne ketään, joka ei pesisi hampaitaan aamuin illoin (useimmat myös lankaavat), mutta mm. muutamalla lähisukulaisella on haiseva hengitys yllämainituista syistä.
Elintavat, pilataan hampaat jo nuorena happamilla sokerilitkuilla ja huonolla ruokavaliolla ja harjataan laiskasti. Ja kuinka moni nuori tosiasiassa puhdistaa hammasvälejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aamuharjaus unohtuu tai ei ymmärretä, et se pitää tehdä ennen aamiaista.
Jos on illalla pessyt hampaat huolellisesti niin aamulla voi hyvin syödä aamupalan jos pesee heti sen jälkeen hampaat.
Itse en voisyödä aamupalaahamnaspesun jälkeen, sillä se poistaisi suustani puhtaan olon ja aamupala maistuisi pepsodentilta.
Siksi syön ensin ja harjaan ja lankaan heti sen jälkeen.
Hampaita ei kannataisi harjata heti ruokailun jälkeen, vaan vasta hetken päästä.
Suositeltavaa on harjata aamulla ennen syömistä, jolloin fluoria on jo suojaamassa hampaita aamupalan happohyökkäykseltä.
Laiskuus, elämäntavat, ymmärtämättömyys.. Opiskeluaikana tuli juotua paljon pepsi maxia ja poltettua tupakkaa, mikä värjäsi hampaita. Lisäksi purenta on ollut aina huono, mikä puolestaan kulutti hampaita ja aiheutti hampaiden yhteen puremista. Pitkään häpesin hampaita ja elintapoja enkä uskaltautunut hammaslääkäriin vasta kun kasvoin aikuiseksi ja tein elintapoihin ryhtiliikkeen. Hampaat sain terveeksi, mutta esteettiset puutteet jäi.
Nyt paljon myöhemmin on olen käynyt läpi vuoden oikomishoidon, valkaisun ja kulumien esteettisen korjauksen. Hintalappu tälle huville n. 7000€. Ymmärrän, että monella tähän ei ole mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
No minulla on rumat hampaat vaikka hoidan tunnollisesti. Niissä on muutama muovipaikka jotka ovat värjäytyneet ruskeiksi. Hammaslääkärin mukaan se on ihan tavallista, eikä paikkoja vaihdeta uusiin pelkistä kosmeettisista syistä. Alhaalla minulta puuttuu kaksi hammasta. Niitä ei vain koskaan tullut. Maitohampaat niistä kohdista lähtivät irti 25-vuotiaana eikä alla ollut rautahampaita. Implantit on opiskelijalle liian kalliita. Refluksin takia hampaat on myös kellertävän väriset.
Kaikki on korjattavissa. Työssäkäyvät veronmaksajat ei toki kosmeettisia hoitoja maksa, sehän on selvä, mutta Oral fiksaa just sellaisen hymyn kun haluat. Omalla rahalla tietenkin.
Onhan näitä kyselytuloksia aika ajoin julkistettu. En muista prosenttilukuja ulkoa, mutta yllättävän suurella osalla erityisesti miehistä sellainen ilmainen asia kuin päivittäinen hampaidenpesu kahdesti tai edes kerran jää toteutumatta.
Amerikassa puhutaan hammashygienistikäynneistä helposti lähestyttävään sävyyn "teeth cleaning". Se saa käynnit kuulostamaan asialta, joka on hoidettava siinä missä säännöllinen ikkunoiden pesu.
Meillä hammashygienistillä käynti näyttäytyy käyntinä, jossa sinua mollataan ja moititaan hammaslangan käyttämättömyydestä.
Minulle on onneksi sattunut hyvät hygienistit nyt viime aikoina jotka ovat kannustaneet esimerkiksi hammaslankaimen käyttöön positiivisella tavalla, ja se taas kannustaa ja motivoi ajamaan aikaa vuosittain hygienistille.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa puhutaan hammashygienistikäynneistä helposti lähestyttävään sävyyn "teeth cleaning". Se saa käynnit kuulostamaan asialta, joka on hoidettava siinä missä säännöllinen ikkunoiden pesu.
Meillä hammashygienistillä käynti näyttäytyy käyntinä, jossa sinua mollataan ja moititaan hammaslangan käyttämättömyydestä.
Minulle on onneksi sattunut hyvät hygienistit nyt viime aikoina jotka ovat kannustaneet esimerkiksi hammaslankaimen käyttöön positiivisella tavalla, ja se taas kannustaa ja motivoi ajamaan aikaa vuosittain hygienistille.
Tämä! Vaihdoin paikkakuntaa ja yhtäkkiä aloin saada mukavia, kannustavia kommentteja hammaslääkäriltä/suuhygienistiltä, sekä julkisella että yksityisellä puolella. En tiedä, johtuiko suoranaisesti paikkakunnanvaihdoksesta vai onko vain varttunut hammaslääkäreiden/suuhygienistien uusi sukupolvi, jolle on opetettu erilainen tapa kannustaa suunhoidossa.
Viimeksi hammaslääkäri julkisella oikein innostuneena kyseli suunhoitotottumuksistani ja etsi minulle hammashoitajan kanssa mm. oikean kokoisen hammasväliharjan, antoi erilaisia näytteitä mukaan ja vinkkejä, miten niitä käytetään. Tuntui aivan kuin olisin käynyt jossakin rentouttavassa hemmotteluhoidossa, kun oli niin hyväntuulista ja kannustavaa.
Hammaslääkäripelko ja kivun pelko peräisin alakoulun ajoilta. Lisäksi välinpitämättömät vanhemmat, eivät pitäneet huolta, että hampaat olisi pesty aamuin illoin. Pitkät jonot kunnalliseen hammashoitoon. Yksityiselle pääsee, mutta hoito on kallista. Perinnöllinen huono hammasluu. Koronan aikaan harva halusi edes jonottaa vastaanotolle. En minäkään, ja nyt kärsin sen seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän muuten on jäänyt xylitol-purkan suosittelu ruoan jälkeen?
Ei mihinkään. Nykyään on vaan niitä pastilleja, Herra Hakkaraisia sun muita.
Purukumin jauhaminen rasittaa leukoja, voi aiheuttaa jännityksiä ja päänsärkyjä ja saattaa pahentaa mm. narskuttelua. Siksi muut ksylitolituotteet ovat suositeltavampia.
Minulla on ollut 165 yhden illan panoa ja aika monella on ollut halitoosi.
Se ei niin paljoa sytytä.
T.nainen
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut 165 yhden illan panoa ja aika monella on ollut halitoosi.
Se ei niin paljoa sytytä.T.nainen
Mun lyhytaikainen ex sanoi, ettei ollut harjannut hampaitaan moneen vuoteen. Ei kuulemma voinut, koska harjaaminen sattui, ikenistä tuli aina harjatessa verta ja valitti vielä mahankin menevän hampaidenpesusta ripulille. Ok... Hengityksen hajusta ei voinut tätä harjaamattomuutta kyllä päätellä, mitä ihmettelen edelleen kovasti. En ole tätä aarretta nyt moneen vuoteen nähnyt, että vieläkö on hampaat suussa.
Jos ei ole lapsena kunnolla opetettu, niin saattaa olla vaikeaa omaksua automaattiseksi rutiiniksi enää myöhemmin. Mun äiti teki kovasti töitä ja oli kotona aina kuolemanväsynyt, joten antoi tosi helposti periksi vaikka koettikin aina huolehtia että pesen hampaani. Hampaiden pesu oli muutenkin mulle tosi hankalaa ja vastenmielistä, en tiedä miksi. Joskus harjasin hammasharjalla vaikka vessan kaappia, että kuulostaisi että pesen hampaita.
Mun kohdalla hampaidenpesu alkoi tosin kiinnostaa sitten kun vastakkainen sukupuolikin, vaikkei huomiota heiltä vielä vuosikausiin tullutkaan. Haaveet pussailusta toimi siis innoittajana. Silti meni kauan, että opin pesemään hampaat oikein ja hyvin, enkä vain kuurannut kahta etuhammasta.
Monella miehellä ei kyllä tunnu toimivan innoittajana edes naiset, ei hammashygienian eikä muunkaan hygienian suhteen.
Laiskuus, kuten lihavuudessakin. Hampaat pitää jaksaa pestä huolellisesti (min 2min) sekä aamuin että illoin. Sen lisäksi pitäö jaksaa käydä jokainen hammasväli läpi päivittäin, puhdistaa kieli ja käyttää lopuksi suuvettä. Kun ongelmia tulee, pitää jaksaa ja uskaltaa ne hoidattaa kuntoon. Eikä ole olemassa joidenkin miesten keksimää termiä: lomahampaat. Eli vedetään loma kaljaa ja makkaraa, mutta kännissä ei jakseta pestä hampaita viikkoihin.