Mikä on rehellisesti syynä huonoon hammashygieniaan?
Ihmisillä näkee aika järkyttävässä kunnossa olevia hampaita ja jokainen on varmaan joskus joutunut pahanhajuisa hönkiä päästelevän ihmisen uhriksi ja tietää kuinka kuvottavaa se on.
Miksi Suomessa on niin paljon huonosti hoidettuja hampaita ja suita?
Kommentit (60)
omahoito retuperällä. niin se vaan on. ei langata kaikkia välejä päivittäin, aamuharjaus unohtuu tai ei ymmärretä, et se pitää tehdä ennen aamiaista. liikaa napostelua, ei täysksylitolituoråtteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääketiede ei juurikaan ole muuttunut, edelleen käytössä on samat menetelmät kuin sata vuotta sitten. Tuntuu ettei tiede mene eteenpäin.
Kuinka niin? Miten sen tieteen olisi pitänyt mielestäsi muuttua?
Ja sadassa vuodessako ei ole tekniikat muuttuneet😂
Omia käyntejä kun muistaa 50v takaa niin pikkasen on muuttunut ja kehittynyt, ja näyttää nytkin olevan joka vuosi melkein jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
aamuharjaus unohtuu tai ei ymmärretä, et se pitää tehdä ennen aamiaista.
Jos on illalla pessyt hampaat huolellisesti niin aamulla voi hyvin syödä aamupalan jos pesee heti sen jälkeen hampaat.
Itse en voisyödä aamupalaahamnaspesun jälkeen, sillä se poistaisi suustani puhtaan olon ja aamupala maistuisi pepsodentilta.
Siksi syön ensin ja harjaan ja lankaan heti sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääketiede ei juurikaan ole muuttunut, edelleen käytössä on samat menetelmät kuin sata vuotta sitten. Tuntuu ettei tiede mene eteenpäin.
Ei kaikki voi edetä sen paremmaksi mitä on mahdollista. Hammashoidon törkyhinnat on kyllä jostain.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitoon on vuoden jono.
Varmaan jossain on, täällä missä mä asun, ehkä pari kk.
Ja jos on jotain ongelmaa, ei tarvitse olla edes mikään ns akuutti niin ajan saa tosi nopeasti.
Ihmiset luulevat, että pelkkä harjaaminen riittää vuosikaudet. Eivät käy poistattamassa hammaskiveä.
Itselläni aivan puhtaasti oma taloudellinen tilanteeni. Ei minulla ole varaa käydä hoitamassa hampaitani, se on todella kallista. Käyn töissä, Matalapalkka-alalla. Asuminen, eläminen, lasten elättäminen maksaa. Käteen ei jää mitään, kaikki menee. Ja kun täytyy jostain aina tinkiä, niin se on sitten omasta terveydestäni ja siitä huolehtimisesta.
On värjäytymiä mitkä näyttää huonolta hygienialta, mutta ei ole tulehduksia, reikiä tai huonoa hygieniaa. Hammaslääkäri ei poista värjäytymiä terveestä hampaasta koska se vaurioittaisi hampaan pintaa. Poistaa vain ne mitkä lähtee kevyellä hionnalla.
Ainakin parodontiitti aiheuttaa lopulta hampaiden irtoamista. Ja se taas johtuu huonosta hoidosta, ei mistään hammaslääkärille pääsemättömyydestä.
Jenkeissä näkee aika paljon ihmisiä joilta puuttuu hampaita. Jossain sanottiin että siellä köyhyyden tunnistaa siitä jos puuttuu hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on illalla pessyt hampaat huolellisesti niin aamulla voi hyvin syödä aamupalan jos pesee heti sen jälkeen hampaat.
Itse en voisyödä aamupalaahamnaspesun jälkeen, sillä se poistaisi suustani puhtaan olon ja aamupala maistuisi pepsodentilta.
Siksi syön ensin ja harjaan ja lankaan heti sen jälkeen.
Huhhuh, elämäsi menee muutenkin varmaan kellontarkalla pedanttisuudella. Ja lankaus tulee muuten ensin.
Mulla oli reilut puoli vuotta syöpähoitoja, jotka aiheuttivat oksentelua. Hampaista olisi pitänyt pitää huolta entistäkin paremmin, mutta tosiasia oli, että hammasharja suussa aiheutti entistä pahemman oksentelun. Sähköhammasharjaa ei tarvinnut edes ajatella. Testasin erilaisia hammasharjoja ja -tahnoja, mutta mikään ei auttanut. Tosi huonoa hampaiden hoito oli, lähinnä vedellä purskuttelua, silloin kun muu ei onnistunut.
Kun hoidot loppui ja vointi parani, kävin suuhygienistin ja hammaslääkärin vastaanotolla ja sain taas hampaani kuntoon ja pääsin muutenkin hoitamaan hampaitani kotonakin paremmin.
Laiskuus, ei jakseta päivittäin pestä hampaita tai langata niitä. Ruokaa jää hampaiden väliin ja haju on kamala. Kummallista varsinkin eräältä sukulaiselta, joka muuten pitää huolta terveydestään ja ulkonäöstään ja on rahaa käydä yksityisellä paikkauttamassa reikiä ja poistattamassa hammaskiveä.
Itsellä taas alkoi tulla uudelleen hampaisiin reikiä vaihdevuosien myötä, vaikka olen tosi tarkka hampaiden omahoidosta.
Vierailija kirjoitti:
On värjäytymiä mitkä näyttää huonolta hygienialta, mutta ei ole tulehduksia, reikiä tai huonoa hygieniaa. Hammaslääkäri ei poista värjäytymiä terveestä hampaasta koska se vaurioittaisi hampaan pintaa. Poistaa vain ne mitkä lähtee kevyellä hionnalla.
Ruoka-aineista, esim. kahvista ja teestä, tullutta värjäytymää saa melko kivasti pois soodapuhdistuksella. Voi kuulemma tehdä kaksi kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi syön ensin ja harjaan ja lankaan heti sen jälkeen.Huhhuh, elämäsi menee muutenkin varmaan kellontarkalla pedanttisuudella. Ja lankaus tulee muuten ensin.
Tulkitsenko oikein, että itse jätät illalla pesemättä, tai jättäisit aamupalan jälkeen, mutta peset ennen aamupalaa?
No, niin tai näin, säännöllisyys ja sinnikkyys tuovat tuloksia, eikä sillointällöin hutaisu, kun sattuu muistamaan ja jaksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun hampaita oiottiin ala-asteen alusta täysi-ikäiseksi, eli suu on ollut koko tuon ajan täynnä vaikka minkälaista ylimääräistä vempelettä ja puhdistaminen ollut haasteellista. Sitten kun hampaiden pinnoille kiinnitetyt raudat on aina irrotettu, on luonnollisesti hiottaessa vaurioitunut myös kiille. Kaiken lisäksi oikominen heikentää hampaiden juuria, vaikka se hitaasti tapahtuukin, ja yksilöllisesti se voi joidenkin hampaille tehdä todella pahasti hallaa. Eli hampaistani ei saa valkoisia, vaikka kuinka hyvin hoidan. Nykyään hampaiden oikomisesta keskustellaankin kansainvälisesti jo kriittisemmin.
Joo, siis se perintötekijät vaikuttavat jos on perinyt surkean kaluston. Raaka valkosipuli auttaa tulehduksiin.
Ikenien terveyteen voi vaikuttaa ruokavaliolla
https://suomenterveysravinto.fi/blogi/ikenien-terveyteen-voi-vaikuttaa-…
Mihinkähän muuten on jäänyt xylitol-purkan suosittelu ruoan jälkeen?
Missään nimessä hampaita ei saa pestä heti aamupalan jälkeen. Syöminen pehmentää kiillettä ja harjaaminen vaurioittaa sitä. Pitää odottaa mielellään tunti.
Keltaiset hampaat ovat luonnolliset, valkoiset jenkkihampaat eivät.