Miten tehdä edullinen lomamatka?
Minä ja ehkä pari teiniä. Vähän rahaa, auto käytössä. Lähtö pk-seutu.
Kommentit (479)
Tee retki jätteenkäsittely laitokselle katsomaan miten vesi puhdistuu juomavedeksi
Tee retki siirtolapuutarhaan ja pölli toisten satoa.
Näissä ketjuissa ehdotetaan aina edulliseksi lomailuksi telttailua. Olen viime vuosina alkanut yöpymään kesäisin perheen kanssa teltassa ja olen todennut, että ei se ihan halpa yöpymistapa ole.
Edullisimpia varusteita saa kympeillä, mutta kun teltan lisäksi tarvitaan kolmet makuualustat ja makuupussit, menee niihinkin helposti rahaa parin kolmen edullisen hotelliyön verran.
Eikä ne edullisimmat ole usein kovin kestäviä ja mukavia, joten harva jaksaa niillä useampaa yötä yöpyä. Tai pysty, jos teltta hajoaa. Suomessa keskellä kesääkin yöt voivat olla kylmiä ja kosteita, jolloin ainakaan itse en ohuimmilla makuupusseilla pärjää.
Eivätkä leirintäalueetkaan aivan ilmaisia ole. Esimerkiksi Yyterissä telttapaikka maksaa 3 hengelle 40 euroa per yö, eikä ole edes kallein tietämäni.
Sitten jos meinaa mennä vaikka luonnonpuistoon ilmaiseksi, pitää ne tavarat kantaa mukanaan, jolloin tarvitaan rinkka ja se trangiakin olisi hyvä olla. Eikä painavimpia varusteita välttämättä jaksa kantaa, jolloin varusteiden hinta taas nousee. Kengätkin olisi hyvä olla kunnolliset, ja jos sää on huonompi myös ulkoiluvaatteet.
Telttailu on oikein kivaa ja paljon harrastettuna kohtuuhintaista per yö, mutta en ikinä suosittelisi sitä pienen budjetin lomailuna.
Tuo että on auto, on jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Laivalla Tallinnaan ja yöpyy siellä muutaman yön. Ei maksa kuin joku 300 euroa yhteensä. Ei mun mielestä pahan hintainen. Kalliimmaksi tai samoihin hintoihin tulisi Suomessa hotellissa yöpyminen.
Ei ole välttämättä Suomessakaan hirveän kallista jos yöpyy airbnbssä. Ja moni suomalainen hotellikin on yllättävän edullinen, koska nähtävästi asiakkaat suosivat ketjuhotelleja, vaikka ne olisivat miten tylsiä ja huonoja.
Me ollaan harrastettu asuntojen vaihtoja. Ihan näppärää.
Pari v sitten oltiin syysloma Kuopiossa. Tosin viikko siellä tarkoittaa paikka on niin nähty. Mutta maksoi vain kulkemisen verran. Nyt en enää muista mentiinkö Onnibussilla vai junalla. Ajoissa varattiin ja halvat olivat hinnat.
Samat tarjoukset olivat Lidlissä ja museokortti toimi sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan harrastettu asuntojen vaihtoja. Ihan näppärää.
Pari v sitten oltiin syysloma Kuopiossa. Tosin viikko siellä tarkoittaa paikka on niin nähty. Mutta maksoi vain kulkemisen verran. Nyt en enää muista mentiinkö Onnibussilla vai junalla. Ajoissa varattiin ja halvat olivat hinnat.
Samat tarjoukset olivat Lidlissä ja museokortti toimi sielläkin.
Muuten tää Kuopion perhe kysyi onko antaa vinkkiä miten päästään Tallinnaan.
Sain alekoodeja Eckerölle, selitin miten mennä satamaan ja tarvitaan passit.
Sitten jätin listan ravintoloista, joissa tykätään käydä, resquen tiedot, paljon muuta.
Kun tultiin kotiin, odotti iso lahjakassi herkkuja.
Eivät tienneet pitää olla passi ja kerkesivät hakea. Tallinnassa oli tehty pistokokeita.
Olivat kokeilleet meidän suosituksia ja tykkäsivät kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vähät rahat käyttäisin järkevämmin. Matka kuluihin ihan minimaalisesti.
Lapsuudessani 60-70 luvulla lomamatkat olivat kaupunkiin torille syömään mustaamakkaraa ostaen mukaan herneitä ja mansikoita, tai mentiin sukulaisten kesähuvilalle. Talvella käytiin ravintolassa syömässä.
Harvat pääsi kalliimpiin lomailuihin.
70-luvulla kyllä meidän nelihenkinen perhe teki joka kesä muutaman päivän telttareissuja. Paikallisia nähtävyyksiä katseltiin, leirintäalueilla yövyttiin. Ruokatarpeet oli kylmälaukuissa, ruokaa laitettiin leirintäalueitten keittiöissä. Ei sitä lapsena osannut mitään ulkomaanmatkoja edes kaivata, hyvin harva koulukaverikaan ulkomailla kävi. Mummolassa maalla oltiin me lapset myös joka kesä viikon-pari. Silloin lapsena tuntui että kesällä paistoi aina aurinko! No, aika kultaa muistot :) ja hyvä niin.
Et kertonut kuinka pitkä lomamatka. Mitä pidempi loma, sen pienempi merkitys on matkustamiskuluilla ja suurempi merkitys ruoka- ja asumiskuluilla. Moni tekee nykyään pitkiä lomamatkoja Aasian suuntaan, koska asuminen ja ruoka on halpaa ja kompensoi vähän kalliimmat lennot. Mutta jos kyse on vain 1-2 viikon matkasta, niin kannattaa pysytellä lähialueella, Suomessa ja Pohjois-Euroopassa, ja hyödyntää omaa autoa.
HK:n sininen tarjouslenkki ja teepullo kassiin ja vapaa jävelymatka keskuspuistoon. Ei muuten maksa mitään.
Mielikuvitusmatka on täysin ilmainen.
Hesasta voi ottaa vaikka junalipun Vantaalle ja mennä katsomaan kulttuuria Tikkurilassa, Rekolassa ja lentoasemalla. Kun on näkee matkustajia niin se on vähän kuin olisi itsekin jo melkein matkalla.
Monena kesänä olen tehnyt matkoja Google street view navigaattorin kanssa. Kun näkee ruudulla katuja ja elämää niin alkaa mieli täyttyä mukavilla muistoilla Pariisista, Lontoosta jne. Joka vuosi on tapana myös etsiä oma auto jos se löytyisi kotikadulta tai työpaikalta.
Mene kierrokselle purkkiruoka tehtaalle. Saatat saada ilmaisia maistiaisia mukaasi