Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulle tuli auringosta nokkosihottumaa!

Vierailija
28.06.2023 |

Olen 45 v. Viimeksi näin kävi kesällä 2002. Sitä edellisellä kerralla teininä Kreikan lomalla 1993. Eka kerta näistä eli siellä Kreikassa oli pahin.

Tänään olin 2 tuntia ulkona aamupäivällä. Olin peittänyt kaiken muun ihon paitsi ranteet. Kasvoille olin laittanut aurinkovoidetta suojakertoimella 50.

Äsken heräsin päiväunilta siihen että raavin ranteitani. Kun katsoin niin niissä oli nokkosihottumaläikät, sellaista paukamaista turvonnutta.

Luin netistä terveyskirjaston sivulta että tämä on syy mennä lääkäriin! Koska syy täytyy selvittää. En tiennyt että tämä voi olla merkki jostain ongelmasta.

Onko muita joilla on tällaista reaktiota tullut?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut. Minulla aiheutti yksi aurinkovoide tätä, vaihdoin merkkiä ja ei tullut enää nokkosihottumaa.

Vierailija
2/3 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee melkein joka vuosi ranteisiin ja kämmenselkiin ihottumaa auringossa. En ole käynyt koskaan lääkärissä asian takia.

Muutama vuosi sitten tuli puheeksi yhden tutun kanssa. Ihmettelin että miksi joinakin päivinä auringosta tulee ihottumaa ja joinakin päivinä ei. Tämä tuttu oli käynyt lääkärissä ja oli tutustunut aiheeseen enemmänkin. Hänellä (ja ilmeisesti minullakin) ihottumaa ei tule välttämättä pelkästä auringosta. Mutta jos aurinkoisena päivänä käsittelee tietyn kasviryhmän (olikohan mykiökasvit no kuitenkin iso kasviryhmä johon kuuluu paljon rikkakasveja kuten voikukkakin) kasveja niin aurinko ja nuo kasvit yhdessä aiheuttavat pahan ihottuman. Tähän saattaa netin mukaan riittää että esim naapurissa leikataan ruohoa ja tuulee sieltä päin niin ihottuma lehahtaa jos on pihalla auringossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa. Olen jo vuosia ollut auringossa vain pitkälahkeisissa ja pitkähihaisissa vaatteissa. Ja kasvimaata kitken pilvisenä päivänä tai sitten hanskat kädessä. Näillä ihottuma pysyy minulla kurissa.