Painoarvio -> vauvasi oikea paino???
Arvio oli 3300g, päästettiin yliaikaiseksi viikolla eli 2 viikkoa arvion jälkeen syntyi 4700g:n painoinen. Onko muilla ollut parempia veikkauksia? Menen tammikuussa painoarvioon ja pohdin, onko siihen yhtään luottamista.
Kommentit (18)
Painoarvio tiistaina yliaikaiskontrollissa 3,8kg. Tyttö syntyi perjantaina rv 42 painaen yli 4,8kg ja jäi pahasti jumiin. Edellinen lapsi syntyi rv 42+3 ja painoi " vain" 4,2kg ja hänenkin ulosauttonsa tiukka.
Ei ole minun lantiotani synnyttäväksi luotu :(
Arvatkaapas synnytänkö alakautta seuraavan?
Esikoisesta tehtiin painoarvio rv35+, jolloin lääkäri sanoi että lasketun ajan tuntumassa vauvan paino olisi n. 3900-4000g. Tyttö syntyi rv40+1 ja painoi 3975g. Eli mulla ainakin piti täysin paikkansa!
Nämä on kuitenkin vain arvioita joihin vaikuttaa niin moni seikka, että ei ihme jos välillä arviot menee pieleen...
v, rv24+2 ja tyttö 1v.
Oon kuullut että isojen vauvojen kohdalla painoarviot eivät yleensä ole luotettavia. Mutta mistäs sitä tietää että on iso vauva tulossa jos ultrassa vaikuttaa normaalikokoiselta... :/
Minulla painoarviot menivät näin:
Ekasta arvio 3900 syntyessään kolmenpäivän päästä vauva painoi 4100.
Tokasta arvio oli 3500 viikonpäästä syntyessään vauva painoikin vain 2400g. itse en luota näihin yhtään. Ihan mittaajasta näyttää olevan kiinni ja siitä mistä mittaavat.
Synnärillä katottiin vielä ultralla varmuuden vuoksi. Arvioksi tuli 3500g ja tyttö painoi 3480g....
...on heitellyt ultralla tehdyt arviot joitain satoja grammoja sinne sun tänne, parhaiten osui kokeneen kätilön käsikopelolla tehty arvio ennen synnytystä, sanoi että painaa 3700g, poika painoi 3680g :)
yksityinen lääkäri arvio lapseni painon noin 4kg (rv 39) ja sitten äitipolin lääkäri arvio lapsen painon (rv 40+5) 3,5kg.. lapseni syntyi raskausviikolla 41+2 ja painoa oli 3675g mutta pituutta oli 53cm (jos lapsi on pitkä niin se ainakin hämää kokoarviossa, näin sanoi yksityinen lääkäri...)
Mulla siis tehtiin useampikin ultra ja kokoarvio. Viikkoja en nyt muista, kun ei korttia just näkysällä. Mutta juu`u todellakin paikkansa piti! Eka epäröi ultralla saamaansa kokoa n.rv40+3,kun sai n.4kg. Mutta 41+3 arvio oli jo samaiselta tädiltä n.4,5kg, joten tokaisi et tais pitää se eka paikkansa kans. Juu ja mä kun en uskonut noihin alkuunkaan ja halusin ehdottomasti alatiesynnytyksen!! Vaan eipä poika tullut ilman sectiota käynnistelyistä huolimatta ja oksitoonitippaan mennessä,siis päivää ennen sectiota painoarvio oli n.5kg. No, joo poika painoi seuraavana päivänä 5070g ja oli 57cm pitkä, et meillä ainakin pituudesta huolimatta paino oli oikea. Joo ja äiti oli ikionnellinen, kun ei synnyttänyt alakautta tuollaista jättiläistä ;D
S@nde rv11+3 ja poika 6/04
enää raskauden loppuvaiheessa tehtyihin ultra-arvioihin. Mittoja vissiin hankalampi silloin enää luotettavasti saada - ainakaan päästä, jos se on jo alhaalla lantiossa.
Minulla rv 38+0 arvioitiin painoksi 2850g (sairaalan erittäin pätevä ultraaja ja laitteet). Poika syntyi 5 päivää myöhemmin ja painoi 3545g.
Muut sitä ennen kuukauden välein tehdyt arviot kyllä pitivät hyvin paikkansa. Niiden mukaan vauvan paino oli aina keskikäyrällä, ehkä himpun verran yli.
mami, 28+1
...että ei iso missään nimessä. Mulla ei ole ollut mikään valtava maha...tai siis on se potkupallo tossa edessä mut ei mitään muuta. Molemmat kuitenkin olleet yli nelikilosia joten se niistä pienistä vauvoista. Kakkosen kohalla jo naureskelinkin niille painoarvioille, että ei ole kyllä iso....niinpä niin... tuskin tämä kolmaskaan mikään sintti tulee olemaan, katsotaan mitä painoarviot tälläkertaa sanovat ;)
Esikoisen painoarvio ennen synnytystä oli lääkärin sanojen mukaan ei enemmpää kuin 3100 g. Poika painoi syntyessään seuraavana päivänä viikoilla 37+1 2890 g.
Omalla paikka kunnalla painoarvio viikoilla 34+3 oli JO 2940g. Minä luottaisin enemmän lääkäreihin, jotka tekevät painoarvioita päivittäin, kuin pienten paikkakuntien terveyskeskus lääkäreihin.
meille annettiin rv 38 ultrassa painoarvioksi 3800g.
Poika syntyi 4 viikon päästä ja painoi 3100g
Että metsään meni!
Ravasimme ensimmäisessä raskaudessa seurantaultrissa usein. Viimenen seurantaultra tehtiin erään viikon maanantaina, jolloin painoarvioksi saatiin 2,5 kg. Vauva syntyi rv 35+ saman viikon sunnuntaina ja painoi 2,7 kg. Eli paikkansa piti!
Nyt odotan toista eikä olisi ehkä kannattanut tulla lukemaan tätä ketjua, hui! :-D
Viime maanantain rv 38+ painoarvio tälle vauvalle oli 3,4-3,5 kg. Toivon hartaasti, että tämäkin arvio pitäisi paikkansa. :-) Parin viikon sisällä asia selvinnee.
pitänyt paikkansa kenenkään 3 kohdalla. Esikko ultrattiin 41+0 3900g, mutta painoi syntyessään 41+1 4525g. Kakkoselle ultra antoi painoksi 38+3 3600g, painoi syntyessään 39+5 5150 g. Kolmosen painoksi saatiin korkeimmillaan 39+6 4600g, mutta tiedettiin ' käsikopelolla' , että on isompi, n 5 kg. Syntyi 40+3 ja paino 5150g.
Joku jo mainitsikin, että loppuaikana arvio saattaa heittää paljonkin juuri vauvan asennon takia. Mittaus on hankalaa/mahdotonta, jos vauvan pää on jo syvällä lantiossa. Lisäksi vartalon mitta vääristää tulosta todellisuutta pienemmäksi, jos vauva on ' pullukkamaha' . Meidän lapset on olleet kaikki 51,5-53,5 cm pitkiä ja päänympärys on ollut 36-37 cm. Samoilla mitoilla, mutta pienemmällä vartalonympäryksellä saa oikeamman tuloksen.
ultra ei.
Terkka arvioi ekan painavan vajaa 3,5kg, ultra sinä päivänä kun lapsi syntyi sanoi 3,7kg, vauva painoi sitten 3,3kg.
Terkka sanoi toisesta, että neljäkiloiselta tuntuu. Lääkäri ultrasi ja sanoi, että ei niin iso ole vaan 3,5kg ja vauva painoi syntyessään 3,9kg.
Meillä heitot eivät olleet pahoja, mutta loppuaikana skannattuun arvioon en enää luota.
Terkkari arvioi viikkoa ennen synnytystä ja kätilö vielä synnytyslaitoksella, että vauva painaa 3600-3700 g. Painoi kuitenkin syntyessään 3990 g.
Sen sijaan ultrassa noin rv 30 saatu painoarvio piti paremmin paikkansa, siellä arvioitiin muistaakseni 3800-3900 g laskettuna ja vauva syntyi 41+0.
Esikoisen kohdalta en enää arvioita muista.
Coe
on tuo painoarvio todellista arviota just isojen lasten kohdalla. Ihmetyttääkin, käykö taas kuten viimeeksi kun väitin että vauva on iso ja mua ei uskottu. Menin sitten synnyttämään " ei taatusti ole yli nelikiloinen" -ajatuksella ja lapsi olikin 4700g. Onneksi oli toinen, joten mahtui jotenkin tulemaan. Eka oli 3800 ja riittävän tiukassa hänkin. Kakkonen ei mahtunut edes vaatteisiin, jotka olimme varanneet hänelle kotiinlähtöä varten!
Toka ultrattiin OYS.n äitipolilla 3100g , poika syntyi 3 päivän kuluttua ultrasta ja painoi 3600g. Metsään meni puoli kiloa.
Neljännestä terkka sanoi käsikopelolla tunnustelemalla vähän ennen synnytystä, että on pienen oloinen vauva. Korkeintaan 3500g. Poika painoi 4200g. Metsään meni....
Ekaa ei arvioitu ollenkaan ja painoi 3685g
kolmatta ei myöskään arvioitu ja painoi tasan 4000g
En luota yhtään noihin arvioihin. En ultraan enkä käsikopelointiin. :)
Itse kyllä aavistin neljännestä että on isompi kuin muut. Oli niin tukala olo loppuajan itselläni ja tuntui ettei vauva sovi oleen mahassani mitenkään. Itse olen 160 cm ja 55 kiloinen ja toivon kovasti ettei tää viides vauva ole ainakaan kovin paljon päälle 4 kilon.