Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma lapsuuteni oli kurja, joten päätin etten koskaan tee lapsia tähän maailmaan Lukijat kertovat, miksi eivät ole hankkineet lapsia

Vierailija
25.06.2023 |

https://yle.fi/a/74-20034812

Kirjaudu
Kaksi henkilöa sukeltamassa. Kuvassa näkyy teksti "Haluamme itse vihdoin nauttia elämästä!"

Avaa kuvien katselu
Perheet
Vauvaton elämä
Lapsia syntyy yhä vähemmän. Kysyimme lukijoilta, miksi he eivät ole hankkineet lapsia tai ovat saaneet lapsia vähemmän kuin ovat toivoneet.

9:00
TEKSTI:
OILI ORISPÄÄ
KUVITUS:
MAIJA HURME

Jaa
Oma lapsuuteni 90-luvun lama-aikana oli niin kurja, etten halua itse lapsia lainkaan.

Näin vastasi yksi lukija kyselyyn, jonka teimme Ylen verkkosivuilla. Lama-ajan lapsuus tai muut ikävät lapsuuden kokemukset nousivat esiin monissa muissakin tarinoissa.

Jonkun toisen elämään lapsi ei sovi tai vauvakuume ei ole koskaan iskenyt. Lapsettomuus ei ole ongelma.

Tästä artikkelista voit lukea lukijoiden lähettämiä, valikoituja tekstejä.

Grafiikka näyttää elävänä syntyneiden lukumäärän 1750-luvulta vuoteen 2022. Eniten lapsia syntyi sotien jälkeen 1940-luvun toisella puoliskolla.

Avaa kuvien katselu
Kuva: Maija Hurme / Yle
Koronavuosien orastava nousu syntyvyydessä kääntyi viime vuonna rajuun laskuun. Lapsia syntyi 44 951.

Syntyvyysuutisen havahduttamina päätimme kysyä lukijoilta provosoivan kysymyksen: Miksi et ole tehnyt lapsia?

Saimme vuorokaudessa yli 300 vastausta.

Kertomukset olivat monenkirjavia kuten elämä itse, perustelut hyvin henkilökohtaisia tai toisaalta yhteiskunnallisia, globaalejakin.

Tässä kahdeksan syytä, jotka nousivat aineistosta esiin.

Monet ovat heränneet vauvakuumeeseen liian myöhään.

Toiset syyttävät hektistä työelämää tai pätkätöiden aiheuttamaa epävarmuutta.

Osalla ei ole varaa lapsiin.

Monilla ei ole kumppania, jonka kanssa lapsia tehdä. Se on hyvin yleinen syy.

Osa ei halua lapsia ylipäätään. Lapsi ei ehkä sovi elämäntyyliin. Syynä voi olla myös maailmantila tai omat ahdistavat lapsuuden muistot.

Omat tai perheen mieleterveysongelmat mainitaan myös syinä jättää lapset tekemättä.

Monissa tarinoissa yhdistyy useita syitä. Lisäksi ovat tietysti ihmiset, jotka eivät pysty saamaan lasta biologisista syistä ainakaan ilman lapsettomuushoitoja.

Vapaaehtoisesti lapsettomien määrä korostuu kyselyn vastauksissa, kenties kysymyksenasettelun vuoksi. Eihän perheellistyminen ole mikään velvollisuus eikä sitä pitäisi joutua selittelemään.

Lapsettomuus voi olla valinta, mutta useammille se näyttäisi olevan elämän mukanaan tuoma asiantila, jonka kanssa ollaan enemmän tai vähemmän sinut. Niitä ei vaan siunaantunut.

Joillekin vastaajille se on kuitenkin kipeä asia. Lapsia ei hankita, niitä saadaan. Kukaan ei kysynyt, miten minä jaksoin, vaikka olihan se minunkin lapseni joka kohtuun kuoli, eräs mies kirjoittaa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan