Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan siemenet

Multavarvas
24.06.2023 |

Oletteko oikeasti saanut kaupan kukan- ja kasvisten siemenistä kasvamaan kukkivia ja syötäviä yksilöitä? Minä en. Sama vaikka on mitä multaa ja ravinteita. Aurinkoinen, puolivarjoinen tai varjoinen paikka. Kasvihuoneessa. Esikasvatettuna tai suoraan maahan laitettuna. Ei, ei ja ei.
Lähtee aika hyvin taimelle, mutta sitten luovuttaa. Tulee ihme roikaleita tai nysiä. Ja jos vahingossa tomaattiin tai paprikaan tulee hedelmä, takuuvarmasti jää vihreäksi.
Onko kaupan siemenissä oikeasti joku vika? Onko asiaa mitenkään tutkittu? Itsekin olen joka kevät optimistina ostanut pusseja ja tulos on aina sama. Kokeillut vaikka mitä. Ainut pussisiemen, josta sain kerran satoa oli tilli. Ja herne, kun osti tavallisia rokkaherneitä. En tajua mitä teen väärin. 15 vuotta olen kaikenlaista yrittänyt.
Asumme maalla, suurinpiirtein keskellä suomea.
Onko teillä samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääränlainen lannoitus aiheuttaa, tai valon puute.

Vierailija
2/8 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä teet väärin.

Mulla siemenestä onnistuu kaikki. On Nelson gardenin ja hyötykasviyhdistyksen siemeniä mulla ollu ainakin. Kasvihuoneessa, avomaalla, lavoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs luulet että siemenet kauppoihin tulee?

Vierailija
4/8 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteletko tarpeeksi? Ehkä lannoitat liikaa?

Vierailija
5/8 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin istutat? Ruukkuun, purkkiin, maahan? Jos maahan, niin onko liian maa hiekka- tai savipitoinen?

Kastelua on liikaa / liian vähän?

Lannoitetta liikaa / liian vähän?

Vierailija
6/8 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta puutarhamultaa säkeissä ja vaihda koko kasvualusta siihen, silloin ei tarvitse heti alkuun lannoittaa ollenkaan vaan vasta myöhemmin, mutta silloinkin varottava lannoittamasta liikaa muutoin kasvavat vain pituutta, lisäksi hyötykasvit on hyvin herkkiä valon puuttumiselle mitä ei oikeastaan edes silmin huomaa ennen kuin näkee kasvutuloksessa, liikakastelu harvemmin ulkona aiheuttaa mitään.

Vierailija
7/8 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulimisen jälkeen 2viikon jälkeen lantavettä ja kasvilampulla lisävaloa,näin olen saanut onnistumaan esikasvatettavat.suorakylvönä hyvin onnistuu kesäkukat ja ruiskaunokit,salaatit tilli,persilja.

Vierailija
8/8 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle kasville on oma aikataulunsa, ja ne ovat monesti hyvin tarkkoja siitä, milloin ja miten ne kylvetään, koulitaan uudelleenistutetaan jne.

Toiset kasvikset pitää kylvää todella aikaisin, jos kaipaa satoa. Chili on hyvä esimerkki, se pitäisi oikeastaan kylvää jo tammikuussa. Moni kasvis pitää kylvää maaliskuun aikana. Ja siis sisälle, ja kun ovat itäneet, niin kasvivalojen alle.

Itse käytän yleensä halvinta mahdollista puutarha"multaa" kylvöksiin, hennot siementaimet eivät kaipaa vahvasti lannoitettua kasvualustaa.

Tomaatti pitäisi saada kylvettyä maaliskuussa, kurpitsat ja kurkut myöhemmin. Pinaattia voi kylvää kasvihuoneeseen toukokuun alussa, tai sitten nyt juhannuksen jälkeen, se oikeasti alkaa kukkia helposti eikä sitten enää tuota satoa.

Monesta kasvista (chili, pavut, tomaatit, krassit, kurpitsat) kerään aina syksyllä siemenet seuraavaksi vuodeksi, sitten taas esimerkiksi palsternakka kukkii vasta toisena vuonna, ja sen siemenet eivät säily itämiskykyisinä kuin pari vuotta. Käytän myös kaupan siemeniä, yleensä ostan syksyllä alennettuna tai sitten keväällä Tokmannin/Puuilon tms halpakaupan siemeniä, ne ovat ihan yhtä hyviä tai varmempia itämään kuin kalliit Nelson Gardenin siemenet. Hyötykasviyhdistyksen siemeniä en ole käyttänyt yli kolmeenkymmeneen vuoteen. Liian kalliita.

Osa kasviksista on hankalia, avomaankurkku, joka on idioottivarma kasvis muualla, ei vaan kunnolla pärjää meillä savimaassa. AP:llä voisi olla joko tiukka savimaa tai sitten erittäin läpäisevä soramaa, koska nämä kaksi ovat sellaisia kasvualustoja, että vaikka kuinka siihen päälle laittaisi metrin kunnon kasvumultaa, niin se savi imaisee sen mullan ja sora kuivattaa sen päällimaan, ja mikään ei kunnolla kasva.

AP:n tilannetta on kuitenkin hyvin vaikea arvailla, pitäisi käydä paikan päällä katsomassa ja seuraamassa pidempään, että miten ap hoitaa kasvejaan. Vaikuttavia asioita ovat esimerkiksi kastelu, kastella voi liian vähän, liian paljon, väärään aikaan vuorokaudesta, liian kovalla voimalla tai liian hennolla pisaroinnilla. Lannoitusta voi olla liikaa, liian vähän, tai ihan vääränlaista lannoitetta.

Valo ratkaisee, varjossa kasvavat varjon kasvit, paahteessa paahteen kasvit.

Käsittely ratkaisee, kouliiko taimia liian kovalla kädellä, tamppaako kasvualustan liian tiukasti kasvin ympärille (minun perusmokani), tukeeko tukea kaipaavat kasvit...

Antaako rikkaruohojen tukehduttaa kasvit, vai onnistuuko kasvattamaan viherkatteen, joka suojaa kasvavia taimia.

Minä tiedän, mitä pitäisi tehdä, ja silti aina mokailen. Silti joku aina onnistuu kasvaakin hyvin, ja saan ihan kivasti satoa.