Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko/oliko äitisi almond mother?

Vierailija
24.06.2023 |

Almond mom on sellainen dieettikulttuurin tuote, jonka tehtävänä on myös pitää huolta, että lapsetkin (meillä erityisesti tyttäret) pysyvät laihoina. Lue lisää:

https://abcnews.go.com/amp/US/almond-mom-trend-sparking-conversations-i…

Olen vasta aikuisena tajunnut, etten varmaan koskaan nähnyt äitini syövän kunnolla, kun olin kapsi. Hän teki meille kyllä ruokaa, mutta ei oikeastaan istunut koskaan joukkoon syömään. Hän oli aina syönyt, muka. Jouluillallisilla hän vaikutti ahdistuneelta ja kireältä ja vasta jälkikäteen tajusin, että hän ahdistui ruoasta.

Äiti oli kotiäiti ja hänen kunniansa oli pysyä hoikkana, vaikka meitä lapsia oli paljon. Minä perin isäni työhevosmaisen ruumiinrakenteen. En ole lihava, mutta lihaksikas ja vanttera ja se oli äidille ongelma. Siskoni olivat ruumiinrakenteeltaan siroja ja sitten olin minä, joka vielä teini-ikäisenä voitin pojat kädenväännössä. Minulle hän huomautteli nälästäni ja ruoasta niin, että siitä alkoi tulla itsellenikin ongelma.

Aloin tajuta vasta anoppini myötä, että asioihin voi suhtautua kevyestikin. Hän raahasi minua syömään ja kahviloihin eikä ikinä pilannut tunnelmaa kauhistelemalla kaloreita tai kiloja. Hänestä minä olin ihana sellaisenaan. Aika hyvin eroa kuvaa vierailu synnytyslaitoksella. Äitini totesi, että nyt sitten nopeasti lenkille, että kroppa palautuu ennalleen. Anoppi toi kallista suklaata ja halauksin kehui, kuinka ihana olen, kun olen tehnyt hänestä mummon.

Oltiin pitkästä aikaa juhannusta viettämässä vanhempieni luona. Tyttärelläni on sellainen pömppömaha kuin taaperoilla usein on. Näin äidin katseesta, mitä hän ajatteli. Ihan kamalaa ajatella, että hän sanoisi lapselleni jotakin. Tulen pitämään asiasta huolta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, aina hoikka, jatkuvalla dieetillä.

Epäonnistui minun kohdallani, koska stressaantuessani ylensyön. 

Toisaalta jotain hyvä: kumpikaan meistä ei tietenkään juo, käytä huumeita tai polta.

Vierailija
2/5 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juu oli. Ruuan närppijä erityisesti, söi yhden perunan ja vähän saalaattia ja halusi mahtua 60/70-luvun vaatteisiinsa. Asia ei sinänsä minulle ollut ongelma koska olin luonnostani liian laiha vaikka salaa kävin mäkkärissä yms. syömässä. Anopin kautta minäkin vasta näin että voi syödä vapaammin. Tosiaalta anoppi kuoli vuosia sitten, äitini on edelleen pirteänä ja toimintakykyisenä elossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöinen äiti on rikollinen. Oman syömisen pitää olla kunnossa, kun hankkii lapsia.

Vierailija
4/5 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriöinen äiti on rikollinen. Oman syömisen pitää olla kunnossa, kun hankkii lapsia.

Olet ihan oikeassa. Minä kävin terapiat loppuun ennen kuin aloin yrittää lasta.

Vierailija
5/5 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan