Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Danske: Asuntojen hinnat lähtee nousuun

Vierailija
22.06.2023 |

Lupaa ettei hinnat enää laske ja syksyllä jo hinnat alkaa nousta vaikka nyt valmistuu tuhansia asuntoja lisää.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009674542.html

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppalehdessä arvioitiin vähän realistisemmin, että lasku jatkuu vähintään pari vuotta ja reaalihinnoissa palataan ainakin 2010 tasolle. Kiinteistövälittäjien mielestähän pohja on jo takana ja parin kk:n päästä hinnat lähtevät nousuun - uskokoon ken tahtoo.

Kiinteistövälittäjät ja pankit sanoivat 2021-2022, että nousua tiedossa, nyt on paras aika ostaa. Ja että arvoalueet eivät laske - Eira romahti jo alkuvuodesta 10 prosenttia

Suurin osa kaupoistahan on salaisia kun esim blackrock osti suomalaiselta eläkefirmalta 1400 asuntoa. Ei varmasti ollut sitä normi 10t/m2 settiä. Bullerot saa sitten ottaa 25v lainoja maksaakseen itsariyksiötä ja isännöitsijän keksimiä remontteja.

Vierailija
22/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota on loputtava ensin.

q

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 630 rakennusalan yritystä ajautunut konkurssiin

https://www.talouselama.fi/uutiset/talouselama-selvitti-jo-630-rakennus…

https://www.hs.fi/talous/art-2000009500344.html

Lisää tiedossa. Kymmeniä tuhansia työttömiä lisää, joita Petteri haluaa ruoskia.

Vierailija
24/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota on loputtava ensin.

q

Vierailija
25/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin yli vuosi sitten tällä palstalla, että asuntojen hinnat tulevat syöksyen alas. Minua ei uskottu. Kun nyt sanon, että kyllä ne vielä syöksyy yhä alaspäin, harva vieläkään uskoo tähän.

Tilanne on se, että korot jatkavat vielä nousuaan, ja samanaikaisesti markkinoille tulee paljon uudisasuntorakennuksia. Koronnousu vähentää kysyntää, ja kun tarjonta lisääntyy samanaikaisesti markkinoilla, asuntojen hinnat tippuvat radikaalisti. 

Kun tähän lisätään paheneva työttömyys tämän vuoden aikana, ts. reaalitulot laskevat, niin kysyntä vähenee entisestäänkin laskien hintoja yhä enemmän. 

Tilanne muistuttaa vuoden 1991 asuntomarkkinoiden hintojen romahdusta. 

Vierailija
26/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siitä asuntojen hintojen noususta hyötyy, jos uudet yt:t alkaa syksyllä, eikä löydy ostajia?

Vierailija
27/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa sanoi joskus että sen lauluja laulat kenen leipää syöt..lieneekö tässä selitys Dansken lausunnoille. Yleensä tuo on pitänyt aina paikkansa olipa aihe mikä tahansa 🙂

Vierailija
28/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talouden ennustaminen on mahdottoman vaikeaa. Kukaan ei ole onnistunut siinä kovin hyvin. Enpä usko että hinnat kääntyvät ennen kuin kuluttajien luottamus lähtee nousuun ja korot laskuun. Sitä en osaa ennustaa että milloin nämä tapahtuvat.

Minulle oli ainakin ihan selvää, että korot nousevat paljon, kun ne lähtivät nousuun

Vierailija
29/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin yli vuosi sitten tällä palstalla, että asuntojen hinnat tulevat syöksyen alas. Minua ei uskottu. Kun nyt sanon, että kyllä ne vielä syöksyy yhä alaspäin, harva vieläkään uskoo tähän.

Tilanne on se, että korot jatkavat vielä nousuaan, ja samanaikaisesti markkinoille tulee paljon uudisasuntorakennuksia. Koronnousu vähentää kysyntää, ja kun tarjonta lisääntyy samanaikaisesti markkinoilla, asuntojen hinnat tippuvat radikaalisti. 

Kun tähän lisätään paheneva työttömyys tämän vuoden aikana, ts. reaalitulot laskevat, niin kysyntä vähenee entisestäänkin laskien hintoja yhä enemmän. 

Töissä näkee hyvin selvästi taloussuhdanteen. Nyt on hiljaista. Vielä keväällä meni lujaa. Syksyllä pitäisi toipua hiukan, nyt siis on ihan kuollutta.

Vierailija
30/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pappa sanoi joskus että sen lauluja laulat kenen leipää syöt..lieneekö tässä selitys Dansken lausunnoille. Yleensä tuo on pitänyt aina paikkansa olipa aihe mikä tahansa 🙂

Pankki on lainan kauppias. Ekonomisti on painkin mainosmies ja myynninedistäjä.

Ja ekonomistin sisäinen raportti pankille voi olla ihan toinen kuin tällaiset julkiset mainokset.

Vierailija
31/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Sota on loputtava ensin.

q

Ei sillä sodalla ole yksin kauheasti merkitystä. Toki inflaatiota nosti (energia), mutta siihen on muitakin syitä

Vierailija
32/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talouden ennustaminen on mahdottoman vaikeaa. Kukaan ei ole onnistunut siinä kovin hyvin. Enpä usko että hinnat kääntyvät ennen kuin kuluttajien luottamus lähtee nousuun ja korot laskuun. Sitä en osaa ennustaa että milloin nämä tapahtuvat.

Minulle oli ainakin ihan selvää, että korot nousevat paljon, kun ne lähtivät nousuun

Korot nousevat kunnes inflaatio hidastuu. Energian hinta on kääntynyt laskuun ja se näkyy viiveellä raaka-aineissa joka taas viiveellä kaikessa muussa. Inflaatio on kääntynyt laskuun ja luulen että korot eivät nouse enää kovin paljon. En ole varma tämä on minun luulo.

Vierailija
33/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korot nousevat kunnes inflaatio hidastuu. Energian hinta on kääntynyt laskuun ja se näkyy viiveellä raaka-aineissa joka taas viiveellä kaikessa muussa. Inflaatio on kääntynyt laskuun ja luulen että korot eivät nouse enää kovin paljon. En ole varma tämä on minun luulo.

Ei ne varmaan enää nouse, mutta hinnat sopeutuvat vielä nykyiseen korkotasoon. Ja talouskin sopeutuu eli laskee

Vierailija
34/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanska-pankilla taitaa olla paljon myönnettyjä asuntolainoja, joiden vakuutena olevia asuntoja ei nyt saada realisoitua, jotta velat saataisiin pakkomyynnillä kuitattua.

Vierailija
35/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ekonomisti tai muu "asiantuntija", mutta olen realisti jolla on jo suht paljon ikävuosia takana ja olen seurannut asioita.

Asuntojen hinnoissa on ilmaa, en usko että hinnat romahtamalla romahtavat, mutta laskevat kyllä.

Aiempaan verrattuna koko rakennusala on muuttunut. Ennen oli tontti, siihen tehtiin kerrostalo ja asunnot myytiin.

Nyt on tehty, minusta liki pyramidihuijauksiin vertautuvia, sopimuksia. Eli juuri nuo taloyhtiölainalla rahoitetut asunnot, pahimmillaan vuokratontilla minkä hinta pomppaa jne.

Samaan aikaan joku miniyksiö maksaa järkyttävästi, asumisviihtyvyys on vedetty minimiin oudoilla ratkaisuilla (keittiö eteisessä, ikkunaton makuhuone ym.)

+Korot nousee koko ajan

+Muu eläminen kallistuu

+Työelämä muuttuu, ei 0 soppareilla/ pätkillä/ silpuilla saa lainaa pankista

+Isot ikäluokat alkavat kuolla --> heiltä vapautuu (paljon toki arvottomia okt, mutta myös vireistä kaupungeista) asutoja joile ei ostajia ole niin paljon kun nuoria koko ajan vähemmän koska ikäryhmät pienenevät.

Ja ehkä hallituspolitiikka vaikuttaa myös, moni saattaa muuttaa syrjempään edullisempaan asuntoon, mikä voi ihan nostaa jossain hintoja paikallisesti,mutta droppaa siellä missä on kalliimpia olleet, mistä hakeudutaan mahdollisesti pois.

Vierailija
36/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rommareita on ollut koko ajan ja ensimmäisten ennustuksia uskoneet ovat hävinneet koko arvonnousun. Inflaatio pitää huolen, ettei rommaa köyhien saataville nytkään, vaan vuokralla odottelu jatkuu.

Vierailija
37/37 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rommareita on ollut koko ajan ja ensimmäisten ennustuksia uskoneet ovat hävinneet koko arvonnousun. Inflaatio pitää huolen, ettei rommaa köyhien saataville nytkään, vaan vuokralla odottelu jatkuu.

Nyt rommarit olivat oikeassa, kun Hki:n kantakaupungin hinnoista on sulanut 10 %

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme