Äitiyspakkaukseen lisätään vauvan nimiin osakessästötili
Tuleva hallitus suunnittelee lahjoittavansa jokaiselle vastasyntyneelle alkupääoman sijoitettavaksi. Aamulehti laski kuinka paljon lapselle kertyisi 18 vuodessa pesämunaa, vaikka ei sijoittaisi itse yhtään lisää. Toiveissa on että lapsen vanhemmilla ei olisi pääsyä ja valtuuksia käydä käsiksi lapsen säästöihin.
Kommentit (55)
Eiköhän tuohonkin joku yrittelijäs yksilö keksi keinon, millä siirtää vauvojen rahastot itselleen.
Sen nyt vaan pitäisi olla laitonta antaa tyhmän pitää rahansa, sanoo vanha viisaus. Ja itselläkin on ollut elämässä aikoja, ettei jaksanut pohtia viiden- tai kymmenen vuoden säteellä, saati jotain eläkepäiviä, kun puute oli jokapäiväisestä leivästä.
Tuli moneen kertaan pohdittua toisen munuaisen myymistä, mutta vielä ovat tallella. Sen verran sain pulloja kerättyä ja jätin itse syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuohonkin joku yrittelijäs yksilö keksi keinon, millä siirtää vauvojen rahastot itselleen.
Sen nyt vaan pitäisi olla laitonta antaa tyhmän pitää rahansa, sanoo vanha viisaus. Ja itselläkin on ollut elämässä aikoja, ettei jaksanut pohtia viiden- tai kymmenen vuoden säteellä, saati jotain eläkepäiviä, kun puute oli jokapäiväisestä leivästä.
Tuli moneen kertaan pohdittua toisen munuaisen myymistä, mutta vielä ovat tallella. Sen verran sain pulloja kerättyä ja jätin itse syömättä.
jos toimeentulotuki ei riitä leipään, vika on jossain muualla kuin suomen tukijärjestelmässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistin se sanonta kuuluu "on laitonta antaa köyhälle rahaa". Ukki aina sanoi että jos annat köyhälle rahaa niin se ei pysy köyhän käsissä vaan palaa heti tuhlailuun. Ukki Oli kerran kokeillut itse ja antoi kodittomalle pultsarille markan, mutta sen sijaan että kolikko olisi mennyt säästöön niin pultsari juoksi kauppaan ja osti sillä heti salmiakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä uutinen. Miksi valitatte ja voivottelette? Miten jotkut voi nähdä tämän huonona asiana?
Niin, sitä on vuosikymmenet kadehdittu miten keskiluokan lapsille kerätään rahaa säästöön lapsilisistä ja nyt kun valtio suoraan antaan rahaa säästettäväksi, sekin on väärin. Kuolkoot nälkään moiset ääliöt.
En tiedä ketkä asiaa ovat vastustaneet, mutta ehdotettu osakesäästötili ei rahallisesti auttaisi köyhiä/pienituloisia käytännössä pätkääkään. Ei toki varakkaampiakaan, mutta heillähän on yleensä varaa laittaa lapsilisä kokonaisuudessaan lapsen tilille. Halutessaan he voivat pitää lapsilisän itsellään ja he voivat jopa ottaa lapsen kaikki rahat omaan käyttöönsä, vaikka näennäisesti niin ei yleensä saisi tehdä. "Lapsitili" ei muuttaisi tätä asetelmaa pätkääkään. Lapsilisään pitääkin saada tuloraja. Yksinhuoltajalle/lähivanhemmalle se voisi olla 35 000 euroa bruttona vuodessa, pariskunnalle 45 000 bruttoeuroa/vuosi.
300€ osakesäästötilillä kuluttomaan indeksirahastoon 7% keskimääräisellä vuosituotolla on 20v kuluttua 1200€ 👍
Vierailija kirjoitti:
Hieno aloite hallitukselta. Opettaa kansalaiset jo vauvasta asti pitkäjänteisyyteen ja säästäväisyyteen. Ehdottomasti pitäisi kieltää lortoilta vanhemmilta käyttöoikeudet. t: kokoomuksen äänestäjä, jonka ekaluokkalaisella lapsella on jo 10 000€ sijoituksissaan.
Oot kyllä surkea sijoittaja. Mä oon pienituloinen ja mun molemmilla lapsilla on jo kymppitonni koossa. Tietysti sukanvarressa.
Sijoitushan ei välttämättä tuota mitään. Sen voi hävitäkkin.
Pitääkö vauveli viedä lääkäriin? Onneksi teillä on vauvan sijotus, niin ei tarvitsen yhteiskunnan maksaa. Terveisin Petteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta syntyy yhteiskunta jossa 3-vuotias joutuu elättämään työttömäksi jäänteet vanhempansa kun lapsen osakesäästötilin takia eivät saa sosiaaliturvaa.
Se kai tässä tarkoitus onkin, että sen osakesäästötilin varjolla saa evätä toimeentulotuki oikeuden perheeltä. Samaan aikaan viedään vanhemmilta työttömyysturvan lapsikorotukset.
Lapsilisiinhän on vastaavasti tulossa korotus, mikäli suunnitelma toteutuu.
Typerä uudistus. Tilistä säilyttäjä perii aina kulua. Jo tällä hetkellä alaikäisiä joutuu ulosottoon, kun vanhemmat eivät hoida lapsen sijoituksiin tai perintöön liittyviä veroasioita. Miettikää kuinka helppoa on aloittaa täysi-ikäisenä elämä, kun on maksuhäiriömerkintä vanhempien takia? Ei saa vuokra-asuntoa, omaa puhelinta, sähkösopimusta, kotivakuutusta tai ne ainakin maksavat enemmän. Vanhemmat ovat lapsen edunvalvojia joka tapauksessa, joten mikään ei estä tilin tyhjentämistä. Jos sijoitusvarallisuus kasvaa yli 18000€ alkaa myös Digi- ja väestötietovirastolle raportointi aivan kaikesta.
Vapaaehtoisesti vanhemmat voivat säästää, mutta tällaiset pakkolait ovat pepusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko sitä kertyisi? Maksumuuri.
300 euroa on summa jonka jokainen saa syntyessään. Siitä lähtee juoksemaan n. 30% korko + korkoa korolle. Pidemmälle juoksulla systeemi korvaisi sosiaaliturvan kokonaan. Ehkä vuonna 2042 sosiaaliturvajärjestelmä voitaisiin jo lakkauttaa kokonaan kun 2024 syntyneet olisi jo 18-vuotiaita.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/osakesaastotili-vastasyntyneille-ait…
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/8eeb4937-2f2c-5856-9695-4e2…
Tiedäthän että tuo mainospuheissa luvattu "jopa 30% korko" on kusetus eikä osakesäästötilien korko ole todellisuudessa lähellekään noin iso vaan pyörii alle 10%?
Nimenomaan. Ja kun tilille pistetään sopiva kuukausimaksu, saa pankki imaistua muutaman satasen säästön miinukselle parissa tai viimeistään muutamassa vuodessa.
Onko tuo otsikossa esitetty suunnitelma käytännössä liian monimutkainen?
Suomessa on hyvin monenlaisia perheitä ja kansainvälistynytkin on paljon.
Köyhän sikiölle pallo (jalkaan) ja kokkareelle osakkeita.
Tämä on hyvä juttu että lapsella on jo alkupesämuna jo synnyttyään ja laskee osakesäästämisen kynnystä.
Nordeaan varmaan. Osuuspankki ja Pop-pankki on ainakin joutumassa hallituksen kurituslistalle ja höykytetyäväksi bonus-järjestelmiän ja osuuskuntatoiminnan takia.