Persuministeri MTV:llä: Ensimmäinen palkaton sairaslomapäivä on hoitoalalle huono juttu - mutta tulihan näin päätettyä
Persuministeri MTV:llä: Ensimmäinen palkaton sairaslomapäivä on hoitoalalle huono juttu - mutta tulihan näin päätettyä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009668136.html?share=cae576d2b3b29…
Kommentit (18)
Nää on ihan toheloita koko hallitus, vaikka eivät ole vielä edes aloittaneet.
Haista ja syö kukkanen jonka lehmä eilen söi ja tänään antoi takaisin. Eläkä öyhötä.
"Tilanne ei kuitenkaan ole niin toivoton kuin Berg antoi perjantaina ymmärtää, sillä hallitusohjelman kirjaus koskee vain sellaisia työntekijöitä, jotka eivät kuulu minkään työehtosopimuksen piiriin, tai jotka eivät ole sopineet asiasta omassa henkilökohtaisessa työsopimuksessaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4864d800-ae4d-4e14-bc07-2800ece19…
Sama tyyppi ei ilmeisesti ymmärrä prosentteja. Väitti ettei korotus koske koko lääkkeen hintaa, nouse vain alv. Wtf?
Jos tää ei olis niin karmeeta, tää olis hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se edes koske hoitajia koska Kv-TES määrittelee palkanmaksun heti ekallle saikkupäivälle. Eikö ministeri tiedä tuota?
Se on hyvtes nykyään, ei kvtes, vaikka käytännössä sama asia.
Mikä tän koulutus on? Reputti peruskoulun matikan?
Vierailija kirjoitti:
Sama tyyppi ei ilmeisesti ymmärrä prosentteja. Väitti ettei korotus koske koko lääkkeen hintaa, nouse vain alv. Wtf?
Itse et ymmärrä. Jos lääkkeen ALV suurenee, niin se ei vaikuta itse lääkkeen hintaan, vaan kokonaishintaan, joka on lääkkeen hinta ja ALV yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla niin tyhmä ettei se edes ymmärrä mikä on alv.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tän koulutus on? Reputti peruskoulun matikan?
Onko toi se Kaisa Juusto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et ymmärrä. Jos lääkkeen ALV suurenee, niin se ei vaikuta itse lääkkeen hintaan, vaan kokonaishintaan, joka on lääkkeen hinta ja ALV yhdessä.
No tottakai se vaikuttaa asiakkaan maksamaan kokonaishintaan, pösililö.
100 euron lääke 110 vs jatkossa 114 kun alv nousee 10 > 14
Näitä tullaan näkemään. Veikkaan että monelle persulle on jäänyt epäselväksi mitä tuli sovittua kun hommia on lyöty lukkoon ns. paremmissa pöydissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alv lasketaan siitä verottomasta kokonaishinnasta joten tottakai se hinta nousee suoraan yhtä paljon kuin se alv:n korotus.
Vierailija kirjoitti:
Haista ja syö kukkanen jonka lehmä eilen söi ja tänään antoi takaisin. Eläkä öyhötä.
"Tilanne ei kuitenkaan ole niin toivoton kuin Berg antoi perjantaina ymmärtää, sillä hallitusohjelman kirjaus koskee vain sellaisia työntekijöitä, jotka eivät kuulu minkään työehtosopimuksen piiriin, tai jotka eivät ole sopineet asiasta omassa henkilökohtaisessa työsopimuksessaan."
Koskee juuri niitä pienipalkkaisia työntekijöitä, joilla ei ole nyt turvanaan yleissitovaa työehtosopimusta. Työsopimuksessa voi lukea "noudatetaan sitä-ja-tätä työehtosopimusta" tai "sovelletaan sitä-ja-tätä työehtosopimusta". Noissa on iso ero. Varsinkaan nuoret, vasta alalle tulleet eivät osaa katsoa työsopimustaan niin tarkkaan tai eivät ymmärrä noiden eroa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi nämä perskokkareet sellaisen sitten päättivät laittaa ohjelmaan?
Ihan sama kuin 2015, aletaan ihmetellä että mitä sitä tulikaan tehtyä. Tai britit 2016 juhannuksena "mikä on EU".
No. Tämä koskee noin 10% suomalaisista, juurikin niitä köyhimpiä.
Niillä jotka työhtosopimuksen piirissä ei hätää.
Eihän se edes koske hoitajia koska Kv-TES määrittelee palkanmaksun heti ekallle saikkupäivälle. Eikö ministeri tiedä tuota?