Mihin merkonomeja tarvitaan?
Vaikuttaa turhalta ja tapeettomalta ammattiopinnolta. En tunne ketään joka olisi ammatiltaan merkonomi tai työllistymyt merkonomiksi tai olisi ylipäätään ylpeä siitä että on merkonomi. Silti Suomen ammattioppilaitokset tarjoavat merkonomin perustutkinnon ja ammattitutkinnon yhteikunnan rahoilla, jotka on kerätty verotuloina työssäkäyvältä kansalta. Mutta mihin näitä merkonomeja oikeasti tarvitaan?
Kommentit (42)
Trade on nykypäivän merkonomi. En tiedä ketään joka enää merkonomiksi haluaisi.
Ei kukaan työllisty merkonomiksi, se on koulutuksen nimi. Itse työskentelen taloushallinnon tehtävissä.
Eikös niissä musahommeleissa laiteta merkonomi tikittämään.
Päinvastoin merkonomin koulutus olisi tarpeellinen ihan jokaiselle. Juurikin, että sieltä valmistuva on se joka voi ottaa sen kuuluisan kopin ihan mistä vaan. Ihan milloin vaan. Ihan turha vähätellä. Merkonomit ovat osaavia ja pystyviä.
Et varmaan tiedäkään ketään, joka on ammatiltaan merkonomi. Ja se kertookin ymmäryksesi tasosta ihan tarpeeksi.
Jotta Hyville Tyypeillekin olisi jokin paperilla oleva tutkinto.
Itse olen sairaalalla sihteerinä jo 16 vuotta. T: Merkonomi N34
Tradenomeja ovat nykyään. Entistä opistomerkonomia vastaavat siis.
Eka lukioon ja sitten ammattikorkeasta tradenomiksi, varsinkin kun nykyään sinne ei enää vaadita pääsykokeita. Ei ketään kiinosta merkonomin tutkinto. Tradenomi on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeja ovat nykyään. Entistä opistomerkonomia vastaavat siis.
Mitä ihmettä selität? Kyllä ammattikoulussa on edelleenkin tarjolla tutkinto nimeltä merkonomi. Tradenomit tulevat AMK:sta. Ne ovat kaksi eri tason tutkintoa.
Se, että uusien merkonomien status työmarkkinoilla on laskenut lehmänlannan tasolle, ja että päästäkseen perinteisiin opisto-merkonomin töihin pitää nykyään olla tradenomi tai jopa KTM, onkin sitten asia erikseen. Sekoitit varmaan siihen.
Joo, täyttömaaksi vaan koko sakki Jätkäsaaren rantaan niin saadaan uusi rivi kerrostaloja päälle.
Hohhoijaa taas näitä vajaqqeja joiden aika kuluu ihnetellessä asioita joita eivät tajua.
> ammattitutkinnon yhteikunnan rahoilla, jotka on kerätty verotuloina työssäkäyvältä kansalta
Taas tällainen idiootti!
Ei merkonomeja enää olekaan. Nykyään niitä kutsutaan kauppatieteen maistereiksi. Samanlainen pilipalitutkinto. Saa helpolla kuka vaan mutta kelpaa lähinnä kokoomusnuorille.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaalalla sihteerinä jo 16 vuotta. T: Merkonomi N34
Onko tämä mielestäsi palkitseva duuni? Itse tein sihteerin hommia kesällä lukion jälkeen ja alun opetteluvaiheen se oli todella mekaanista ja puisevaa.
No jos haluaa 2 vuodessa tutkinnon, tai suorittaa ylioppilastutkinnon ja ammattitutkinnon samalla, niin tuo voi olla ihan järkevää.
Olen merkonomi ja työskennellyt eläkeikään asti. Työskentelin 30 v. Työkaverit ylioppilasmerkonomeja, maistereita ja ekonomeja. Sama palkka ja sama työ. Pankkialalla. Ei merkonomi ole mikään huono koulutus
Oon kirjanpitäjä.