Mistä se johtuu, että lapsen luokan häirikköoppilaat ovat kaikki ns. uudenajan perheistä? Siis avioero, uusperhe, sateenkaari yms. taustaa. Onko vain sattumaa?
Kun katso tämänkin kevään stipendin saajia, kaikki olivat oikeista suomalaisista ydinperheistä, jotka asuvat täällä omakotitaloalueella.
Onko ihan sattumaa?
Kommentit (9)
Jaa, mikä voisi olla syynä? Lapsen koko elämä muuttuu vanhempien eron myötä, eikä lapsella välttämättä ole kykyä käsitellä asiaa muuten, kuin tunnekuohujen kautta, mitkä taas vaikuttavat esim. koulunkäyntiin. Olin itse aikoinani tyytyväinen, että vanhempani erosivat, mutta ei se siltikään helppoa ollut, kun uusi arki alkoi.
Ai, no minun koulussani kaikista pahimmat kiusaajat ovat rikkaiden vanhempien hyvin ylimielisiä poikia. Vittuilevat opettajille, tönivät pienempiä, vapettavat vessoissa, jne.
Onhan ne poikkeavat vähän kakkosluokan kansalaisia..
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne poikkeavat vähän kakkosluokan kansalaisia..
Ja tämän kommentoijan kaltaisia niistä stipendeillä palkituista omakotitalojen koulukiusaajista sitten tulee aikuisina.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mikä voisi olla syynä? Lapsen koko elämä muuttuu vanhempien eron myötä, eikä lapsella välttämättä ole kykyä käsitellä asiaa muuten, kuin tunnekuohujen kautta, mitkä taas vaikuttavat esim. koulunkäyntiin. Olin itse aikoinani tyytyväinen, että vanhempani erosivat, mutta ei se siltikään helppoa ollut, kun uusi arki alkoi.
Puhumattakaan siitä, mitä lapsen hyvinvoinnille on tehnyt se kireä mahdollisesti riitaisa ilmapiiri kotona ennen eroa. Tietenkin hyvinvoivassa ydinperheessä lapset voi keskimäärin paremmin kuin eroperheessä. Huom. keskimäärin, se ei tarkoita että voisi yleistää kaikkiin lapsiin.
Sateenkaariperhekin voi kyllä olla ydinperhe.
Häiriköitä oli silloinkin, kun kaikki perheet yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta oli ydinperheitä. Opettaja löi, jos riehui tunnilla, mutta välitunnilla sai kiusata ihan rauhassa muita oppilaita, opettajia ei kiinnostanut.
Vähän laiska provoyritys.
Miten edes "uudenajan" perhe lasketaan? Avioero- ja uusperheet eivät ole mikään uusi juttu, mutta toisaalta jos ihmiskunnan historiaa tarkastellaan, ydinperhekin on melkoisen uusi juttu.
Meillä stipendit valitsi ja jakoi vanhempainyhdistys. Aina toistensa ja tuttujensa lapsille. Ei ole sattumaa.