Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ajassa uusi työ on opittava?

Vierailija
19.06.2023 |

Onko mitään aikaa jossa olisi uusi työ opittava? Mikä on kohtuullinen aika? Alkaa ahdistamaan kun vasta viikko mennyt ja jo kaikki pitäisi osata. Sellaisetkin tilanteet joita ei ole vielä eteen tullut eikä kirjallisiakaan ohjeita niihin ole saatavilla.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeaikana jos haluaa, että pesti jatkuu.

Koeaika on 6kk vakituisessa sopimuksessa, mutta huudetaan ja vaaditaan jo viikon jälkeen osaamaan kaikki. Pelottaa ja ahdistaa nyt koko ajan että työsuhde puretaan hetkenä minä hyvänsä.

Ei ole kyllä hyvä merkki ollenkaan, jos työssä kirjaimellisesti huudetaan. Sellainen ei kuulu normaaliin työkäyttäytymiseen ja kertoo, että jotain on pielessä. Ei kannata kauheasti harmitella, jos tuollaisesta paikasta joutuu pois.

Sinänsä ei voi sanoa niin, että 6kk koeaika tarkoittaisi 6kk aikaa opetella työ. Nimittäin jos olet vaikka tiskarina, niin ei kukaan odota puolta vuotta, että oppisit käyttämään sitä tiskikonetta :) Nuo simppelimmät työt on sellaisia, että jos niistä ei perusasioita opi viikossa, niin ongelma ei poistu antamalla lisää aikaa. Sitten taas joku monimutkainen asiantuntijatyö voi olla sellainen, että koeajan loppuessa todetaan, että asiat on kunnossa kun oppiminen edistyy odotetulla tahdilla. Eli kukaan ei odotakaan, että silloin osaisi kaiken.

Vierailija
22/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä. Mulla on ollut työsoppari tuotantoon, jossa luki, että koneen käyttö itsenäisesti on opittava 2 viikon kuluessa tai työ loppuu siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työstä. Mulla on ollut työsoppari tuotantoon, jossa luki, että koneen käyttö itsenäisesti on opittava 2 viikon kuluessa tai työ loppuu siihen.

Tuohan on tosi hyvä, että asia on sanottu noin selkeästi. Sitten tietää, mitä odotetaan. Luultavasti tuo on silloin myös sellainen tavoite, johon muut ovat päässeet.

Vierailija
24/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oma työ ohjelmoinnin yhdellä erityisalueella kestää helposti oppia useita vuosia. Jos tulee uusi kaveri ja tekee ensimmäisen projektin, niin poikkeuksetta menee oppirahat maksuun.

Sitten joku hölmö esimies välillä antaa sen vuoksi kenkää. Eikä aikaakaan, kun kaveri on kilpailijalla tekemässä toista projektiaan, joka menee jo ihan OK.

Vierailija
25/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä, ootko aivokirurgi vai lehdenjakaja

Vierailija
26/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan työstä.

Olin 10v ollut alalla, taustalla inssitutkinto kun siirryin erityisalan asiantuntijatehtäviin.

Meni vuosi, että pystyin tuuraamaan vanhemman kollegan lomat. Parin vuoden kohdalla tuli jo varmuus itsenäiseen päätöksentekoon, tämän jälkeen johdin jo varmalla otteella projekteja.

Vastaava kehityskaari meidän hommissa ihan normaali. Keikat ovat kuitenkin useamman miljoona euroa arvoltaan, niin ei niitä pysty antamaan kokemattoman käsiin.

Kohta olen ollut alalla melkein 20 vuotta.

Silti viikkotasolla tulee vastaan asioita ja ilmiöitä, joista ei ole kokemusta. Silloin on vain sovellettava vanhaa tietoa ja osaamista ja ratkaistava niiden avulla uusi ongelma.

Vierailija
27/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuen työstä 1-5 vuotta 🤔

Jos eka aamun 09 kahville ei ole oppinut niin tuossa on ulko-ovi ja ei sitten saranan puolelta tarvitse yrittää.

Vierailija
28/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen, mielummin jo vuosia ennen kuin aloitat.

Vierailija
29/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan työstä.

Olin 10v ollut alalla, taustalla inssitutkinto kun siirryin erityisalan asiantuntijatehtäviin.

Meni vuosi, että pystyin tuuraamaan vanhemman kollegan lomat. Parin vuoden kohdalla tuli jo varmuus itsenäiseen päätöksentekoon, tämän jälkeen johdin jo varmalla otteella projekteja.

Vastaava kehityskaari meidän hommissa ihan normaali. Keikat ovat kuitenkin useamman miljoona euroa arvoltaan, niin ei niitä pysty antamaan kokemattoman käsiin.

Kohta olen ollut alalla melkein 20 vuotta.

Silti viikkotasolla tulee vastaan asioita ja ilmiöitä, joista ei ole kokemusta. Silloin on vain sovellettava vanhaa tietoa ja osaamista ja ratkaistava niiden avulla uusi ongelma.

Näin. Myös lait ja säädökset muuttuvat. Kun vastavalmistunut on oppinut koulussa että asia on X. Niin syksyllä se onkin jo Y ja X ei saa enää käyttää.

Vierailija
30/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysyy siltä opettaja-vaatijalta, miten pitkään hän itse on asioita omaksunut, niin eiköhän tuo asettune.

Vierailija
31/39 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, jee. Vihdoinkin järkevä uudistus. Tätä on kaivattu kuin kuuta nousevaa. Veetuttaa noi hiton l0isivat lunkipöcilöt,laiskat   niin hit0sti. Paras laki ikinä.

Vierailija
32/39 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osa saa hyvää opetusta, osalle lyödään vaan laitteet käteen ja sanotaan että tee noin. Miksi? Haluaako ne että homma kusee?

Vierailija
33/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huono perehdytys ja ilmapiiri. Ei Hr taitoja esihenkilöillä, harjoittele vähän aikaa ja vie osaaminen toiseen paikkaan.

Vierailija
34/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että pitäisi jo taloon tullessa.

No jos olet esim sairaanhoitaja, rekkamies, myyjä jne niin eikö olisi outoa jos et omaa ammattia osaisikaan? Ja jos ei edes perehdytyksen aikana opi, niin pitää olla melko hidas oppimaan.

Vierailija
35/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä osa saa hyvää opetusta, osalle lyödään vaan laitteet käteen ja sanotaan että tee noin. Miksi? Haluaako ne että homma kusee?

Jos hakee töitä ja kehuu että on tehnyt vastaavaa työtä, niin pitää osata, kun ei se ole seinän väristä kiinni työn osaaminen 

Vierailija
36/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jee, jee. Vihdoinkin järkevä uudistus. Tätä on kaivattu kuin kuuta nousevaa. Veetuttaa noi hiton l0isivat lunkipöcilöt,laiskat   niin hit0sti. Paras laki ikinä.

Mua taas veetuttaisi, jos joutuisin sua kattelemaan joka päivä töissä. Mun puolesta voisit olla vaikka koko loppu uras kotona, meitä muita häiritsemästä. Kiitos!!

Vierailija
37/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok, jos irtisanotaan muutaman päivän päästä aloituksesta, jos kuitenkin on yrittänyt parhaansa. Ja on aina tullit ajoissa ja muutenkin noudattanut sääntöjä. Mutta jos on vaan hidas oppimaan.

Vierailija
38/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opia koskan,minä oll kiintiö hyväsyrjiä Mehmet

Vierailija
39/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa päivässä olen yleensä sisäistänyt työn kuin työn. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme