Pitääkö häissä olla nykyään jo harjoitusillallinen?
Mun serkku on menossa elokuussa naimisiin ja eilen kun sattumalta tavattiin, että heillä' on lähisukulaisten kesken harjoitusillallinen häitä edeltävänä iltana ja että "kaikillahan" sellainen nykyään on? Onko teillä ollut tällaiset illalliset.
Samainen morsian kertoi myös, että hänelle järjestettiin "neidistä rouvaksi" juhlat, joissa oli paikalla vain lähimät naispuoliset ystävät + kaasot ja tulevat anopit. Onko teistä jollakin ollut tällaiset juhlat?
Taidan olla ajastani aika pahati jäljessä, kun nyt kuulin tuollaisita juhlista eka kerran.
Kommentit (49)
Nyt on katsottu kyllä liikaa amerikkalaisia hömppäelokuvia...
Joo, hallitusohjelmassa lukee, että harjoitusillallinen on pakollinen :D
Ahdistaa niin paljon. Olen morsian ja viikonloppuna olemme harjoitusillallisella häiden alla. Mutta miten voin rentoutua, kun rintani ovat liian suuret pukuun? Päälläni oleva mekko ei istu hyvin ja tuntuu epämukavalta. En halua näyttää nololta mitä tahansa pidemmälle, ja olen erittäin huolissani siitä, että rintani näyttävät epämuodostuneilta häissä. Toivon vain, että joku voisi auttaa minua tämän tilanteen kanssa ennen kuin on liian myöhäistä.
Harjoitusillalliset ovat normaali juttu romanttisissa komedioissa, ei suomalaisissa häissä. "Neidistä rouvaksi" juhla on oikealta nimeltään polttarit. Ne ovat kyllä aika yleisiä Suomessakin. Olleet vuosikausia.
Näistä rouvaksi juhlat kuulostavat perinteisiltä polttareilta. Kyllä kävimme ennakkoon vihkimisen läpi, mutta ei ketään muita kuin säestäjä, bestman, kaaso, pappi ja vihkipari ollut paikalla. Pappi ei pitänyt puheita, eikä lauluja soitettu kokonaan läpi, mutta nopea versio kyllä koko seremoniasta.
Vierailija kirjoitti:
Harjoitusillalliset ovat normaali juttu romanttisissa komedioissa, ei suomalaisissa häissä. "Neidistä rouvaksi" juhla on oikealta nimeltään polttarit. Ne ovat kyllä aika yleisiä Suomessakin. Olleet vuosikausia.
Erään kerran olin mukana ystäväni polttareissa ja olimme menossa viettämään päivää rannalle. Morsiammella oli yllään upea valkoinen pitsimekko, mutta matkalla autossa hän alkoi huomata, että mekko oli hieman liian tiukka ja alkoi repeillä saumoistaan.
Kun saavuimme rannalle ja aloitimme aktiviteetteja, morsiammen mekko alkoi yhä enemmän repeillä ja lopulta se halkesi täysin. Hetki oli erittäin nolo, sillä morsian oli nyt rannalla vain bikineissä. Onneksi ystävillä oli mukanaan ylimääräisiä vaatteita, joten tilanne saatiin lopulta korjattua.
Vaikka nolo tilanne tapahtui, se toi myös paljon naurua ja iloa päivään, ja se oli muisto, joka jäi mieleen pitkäksi aikaa.
Minä olin eka kertaa elämässäni neidistä rouvaksi -juhlissa ja ei ne olleet ollenkaan sama asia kuin polttarit. Näissä juhlissa oli kutsuttuna naispuoliset läheiset aina mummosta lähtien ja jokainen toi morsiamelle jonkin pienen lahjan ja illan aikana annettiin tulevalle rouvalle kaikenlaisia "neuvoja" avioliittoon. illan ohjelmaan kuului ruokailu ja kaikilla oli jotain juhlavampaa päällään. Käsittääkseni morsiamen vanhemmat kustansivat tämän juhlan.
Polttarithan järjestetään aina yllärinä ja niissä meno onkin sitten aika lailla railakkaampaa ja tänä päivänä taitaa polttarit kestää vähintään kaksi päivää.
Maistraatissa naimisiin, juhlat merenrantaravintolassa. Vieraita kymmenkunta.
Ei polttareita, ei kaasoja, ei bestmaneja, ei hääleikkejä, ei pönötystä eikä muuta vaivannäköä kuin visaa vinguttaa päivän päätteeksi. Vieraat kuskattiin mennen tullen tilatakseilla, ei majoitusongelmaa eikä krapulaisia ihmisiä aamulla passattavana.
Ihan parhaat häät missä olen ikinä ollut.
M41
Vierailija kirjoitti:
Minä olin eka kertaa elämässäni neidistä rouvaksi -juhlissa ja ei ne olleet ollenkaan sama asia kuin polttarit. Näissä juhlissa oli kutsuttuna naispuoliset läheiset aina mummosta lähtien ja jokainen toi morsiamelle jonkin pienen lahjan ja illan aikana annettiin tulevalle rouvalle kaikenlaisia "neuvoja" avioliittoon. illan ohjelmaan kuului ruokailu ja kaikilla oli jotain juhlavampaa päällään. Käsittääkseni morsiamen vanhemmat kustansivat tämän juhlan.
Polttarithan järjestetään aina yllärinä ja niissä meno onkin sitten aika lailla railakkaampaa ja tänä päivänä taitaa polttarit kestää vähintään kaksi päivää.
Olet harvinaisen väärässä polttareiden suhteen. Ne eivät läheskään aina ole yllätys eikä niissä varsinkaan ole pakko olla mitenkään railakas meno. Tuo, mitä kuvaan "neidistä rouvaksi" juhlaksi on ihan normaali polttari-ilta ihmisille, joille ryyppääminen ja kondomien jakeleminen "hassussa" asussa ei ole hauska juttu.
Harjoitusavioliittoja ne on useimmat avioliitotkin
Tyhmiä tuollaiset harjoitus sitä ja harjoitus tätä...
Mä oon ihan mielenkiinnosta seurannu instassa vaittiset2023 hääjärjestelyjä ja siellä tuli ekaa kertaa kohdalle ne neidistä rouvaksi juhlat ja oli kyllä niissä ihan eri meininki kuin polttareissa, joita morsmaikulle järjestettiin yllärinä peräti kahdet ja sulhasellekin ainakin kerran. Ja heilläkin sitten vielä erikseen se harjoistusillallinen. Toki sillä pariskunnalla aika isollaan kaikki hääjutut, kun esim. morsiamella kaksi hääpukua ja hääkutsutkin he veidät kaikille sukulaisille ja tutuille ihan henkilökohtaisesti.
Mutta kivahan sitä on sivusta seurata, miten jotkut valmistelee häitä oikein isolla vaihteella.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa niin paljon. Olen morsian ja viikonloppuna olemme harjoitusillallisella häiden alla. Mutta miten voin rentoutua, kun rintani ovat liian suuret pukuun? Päälläni oleva mekko ei istu hyvin ja tuntuu epämukavalta. En halua näyttää nololta mitä tahansa pidemmälle, ja olen erittäin huolissani siitä, että rintani näyttävät epämuodostuneilta häissä. Toivon vain, että joku voisi auttaa minua tämän tilanteen kanssa ennen kuin on liian myöhäistä.
Pitäisköhän nyt hankkia isompi mekko??????????
Maistraatissa vihkiminen, sen päälle hyvä illalllinen kahden kesken, hotelliyö ja aamulla pyrähdys viikon mittaiselle häämatkalle. Kaikki ylimääräinen hässäkkä ja hössäkkä jätettiin pois ja hyvin on avioliitto kestänyt, pian vietetään 15. hääpäivää.
Olin viime kesänä Ruotsissa häissä, ja siellä oli häitä edeltävänä iltana harjoituitusillallinen, jossa oli mukana morsiusparin lisäksi kummankin vanhemmat sekä sisarukset puolisoineen (ilman lapsia) ja kaasot ja bestmanit. Itse en tuohon lähipiiriin kuulunut, mutta illallisislta otetuista kuvista näin, että naisilla oli pitkät julamekot ja miehillä puvut päällä ja pöytä todella koreana.
Ystäväni puolestaan avioitui Saksassa ja siellä oli nämä Neidistä-Rouvaksi juhlat ja ne oli eri asia kuin polttarit. Kyseessä oli ollut alkuillasta järjestetty tilaisuus, missä oli tuotu morsiamelle lahjoja ja ruokailu oli ollut jokin kevyt illallinen. Morsian puolestaan oli antanut kaasoille kiitoslahjat näidän uurastamisesta häiden hyväksi.
Meillä skipattiin kaikki turhuudet ja mentiin muilta salaa naimisiin maistraatissa, oli kyllä paras valinta ikinä.
Mekin menimme salaa naimisiin maistraatissa. Säästyi rahat uuden omakotitalon rakentamiseen, eikä tarvinnut esittää mitään prinsessaa eikä tarvinnut kestitä ärsyttäviä sukulaisia. Eikä tarvinnut käyttää yhtä vuotta elämästä mihinkään häiden stressaamiseen.
Kyllä on häätpuhuista tehty nykyisin ihan itse liian vaikeaa. Ja sitten vingutaan, kuinka stressaavaa on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on häätpuhuista tehty nykyisin ihan itse liian vaikeaa. Ja sitten vingutaan, kuinka stressaavaa on.
*hääpuuhista
Ihmisten häät on nykyään niin monimutkainen konsepti, että tälläisenä introverttina ihmisenä päätin hyvissä ajoin lopettaa kaikki ystävyyssuhteet, ettei vaan tarvitse osallistua kenenkään häihin tai varsinkaan ryhtyä kaasoksi. Olen päässyt välttymään myös baby showereilta yms. Eikä haittaa yhtään. Somen myötä ihmisten elämä on muuttunut kummalliseksi täydellisyyden kulissiksi. Minua ei kiinnosta sellainen elämä ja päädyin elämään omannäköistä elämää ilman ystäviä.
Kerran olin morsiusneitona häissä, ja harjoitusillallisella päätin kokeilla jotain uutta ruokaa. Päätin tilata kampasimpukoita, koska en ollut koskaan ennen maistanut niitä.
Kun annos tuli, huomasin että siinä oli vain yksi kampasimpukka. Ajattelin, että ehkä se on vain joku kaunis koriste ja aloin syödä sitä haarukalla. Mutta kun olin puolivälissä annosta, huomasin että se oli oikeasti ruokaa! Olin syönyt vain yhden simpukan ja se näytti niin surulliselta ja yksinäiseltä lautasellani.
Tunsin itseni niin typeräksi ja mitätöityneeksi enkä enää uskaltanut katsoa ympärilleni, koska pelkäsin muiden vieraiden huomanneen epäonnistumiseni. Loppuillallisen ajan yritin piilotella kasvojani ja välttää silmäkontaktia muiden kanssa. Se oli todella nolo tilanne ja opin, että pitäisi aina varmistaa mitä tilaa ruokalistalta!