Vaellus. Päivämatkojen pituudet ja kuinka kauan kävellä aina kerrallaan?
Kommentit (55)
Isojärven kansallispuistossa juttelin parin papan kanssa. He olivat siis vain makkaranpaistoretkellä. Valittelin vähän kulkemani reitin rankkuutta. papat olivat sitä mieltä ettei tunnu missään. Heillä taisi repussa oli makkara & tulitikut ja eri reitti kuin minulla. Mulla oli 20 kiloa selässä ja kivinen, juurakkoinen ja mäkinen reitti.
Niinpä...
Vierailija kirjoitti:
Ei alta 25 km päivämatkalle kandee edes makuupussista nousta...
No siis 25-30km päivämatka on ihan hyvä, mikäli on kovassa kunnossa ja kantamukset on suurin piirtein optimoitu niin, että alkumatkastakin rinkka on suhteellisen kevyt, ei juuri yli 20kg. Maastokin toki vaikuttaa paljon, erittäin helppoa maastoa voi vaeltaa jopa hieman yli 6km/h kun taas vaikea menee lähemmäs 2km/h.
Jos taas on hieman ylipainoa ja kuntokaan ei ole niin kova, ei kannata paljoa yli 10km matkaa päivälle suunnitella.
Onko ok, että tunturivaelluksella aktiivista patikointia olisi 3-4 h/pv? Telttaöitä tullee 7. Alussa rinkka painaa ainakin 15 kg. Onko liikaa aloittelijalle?
Päivällä vaellusta katkovat juoma- ja ruokatauot, ehkä maisemien kuvaus ym. pysähdyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ok, että tunturivaelluksella aktiivista patikointia olisi 3-4 h/pv? Telttaöitä tullee 7. Alussa rinkka painaa ainakin 15 kg. Onko liikaa aloittelijalle?
Päivällä vaellusta katkovat juoma- ja ruokatauot, ehkä maisemien kuvaus ym. pysähdyttävä.
3-4 h päivässä on aika vähän, mutta se ei ole ongelma, jos suunnittelette reitin niin, että päivämatkat eivät ole juuri 10 kilometriä pidempiä (sen pidemmälle tuossa ajassa ei aloittelija ehdi).
Minulla on aina rinkka painanut vaelluksen alussa vähintään 17 kg, joten minusta 15 kg rinkka ei ole normaalikuntoiselle aikuiselle liikaa. Olen itse pienikokoinen (160 cm 55 kg) nainen.
Jos on jäljellä aikaa ennen vaellusta, kannattaa tehdä reisilihaksia vahvistavia liikkeitä. Se helpottaa suuresti kävelyä rinkan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että tavikselle kolmekin tuntia painava kantamus selässä on ihan tarpeeksi. Paljonko kilometreja siinä ajassa ehtii, riippuu ihan maastosta. Lapissahan on paljon soita ja purojen ylityksiäkin voi tulla päivittäin. Tämä hidastaa etenemistä. Toisaalta, on mukava nautiskella näistä kokemuksista, joten miksi pitäisi nopeasti pyrkiä maaliin?
Vaelluksen ei pitäisi olla mikään suoritus, joka hoidetaan äkkiä alta pois. Juuri se reissussa olo ja "makustelu" on koko homman idea.
Näin minä ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-4 h päivässä on aika vähän, mutta se ei ole ongelma, jos suunnittelette reitin niin, että päivämatkat eivät ole juuri 10 kilometriä pidempiä (sen pidemmälle tuossa ajassa ei aloittelija ehdi).
Minulla on aina rinkka painanut vaelluksen alussa vähintään 17 kg, joten minusta 15 kg rinkka ei ole normaalikuntoiselle aikuiselle liikaa. Olen itse pienikokoinen (160 cm 55 kg) nainen.
Jos on jäljellä aikaa ennen vaellusta, kannattaa tehdä reisilihaksia vahvistavia liikkeitä. Se helpottaa suuresti kävelyä rinkan kanssa.
Kyykkyjä?
Pari metriä leveää "tietä" tallaa kilometrejä tunnissa, mutta kompassilla läpi umpipusikoiden saattaa tunnissa edetä vain 1-2 kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyykkyjä?
Joo, kyykyt ovat tuohon erinomainen liike. Kannattaa käyttää lisäpainoja. Jos teet kotona eikä sinulla ole tarkoitukseen sopivia painoja, niin laita selkään reppu ja sen sisälle jotain painavaa.
Onko vaellussauvat ihan must? Menen opastetulle retkelle ja varusteluettelossa on mainittu myös sauvat. Onko niistä suurtakaan etua, kun reitillä ei ole kivikkoa? En tykkää sauvakävelystäkään. 😟 Entä jos ottaisi yhden sauvan?
Vierailija kirjoitti:
Pari metriä leveää "tietä" tallaa kilometrejä tunnissa, mutta kompassilla läpi umpipusikoiden saattaa tunnissa edetä vain 1-2 kilometriä.
Jos selässä on 15 kg painava rinkka, niin ei edes tuota pari metriä leveää "tietä" kulje tavis yleensä kovempaa kuin 3-4 km/h. Toki asiaa harjoitellut tosissaan menevä voi mennä selvästi kovempaakin, mutta ilman aikaisempaa kokemusta tuo 3-4 km/h on realistinen arvio.
Minä olen täällä joskus väitellyt kävelynopeuksista eivätkä läheskään kaikki ole uskoneet, kun olen kertonut kulkevani reippaalla kävelylenkillä 7-7,5 km/h. Silti vaelluksella rinkka selässä helppokulkuisella polulla minulle tavallinen keskinopeus on noin 3 km/h.
10 kilometriä vie noin kolme tuntia polulla. Vaellusreiteillä taukopaikat ovat yleensä kauniilla paikalla valmiiksi, joten aikaa saa menemään vaikka kuinka, jos haluaa.
aiemmilla vastaajilla hyviä vinkkejä. Itselle tuli lisäksi mieleen se, että silläkin on vaikutusta, oletko 4 yötä, 7 yötä vai kenties 14 yötä, pidätkö välipäiviä jne. Näin niinkuin palautumisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Onko vaellussauvat ihan must? Menen opastetulle retkelle ja varusteluettelossa on mainittu myös sauvat. Onko niistä suurtakaan etua, kun reitillä ei ole kivikkoa? En tykkää sauvakävelystäkään. 😟 Entä jos ottaisi yhden sauvan?
Sauvat eivät ole välttämättömät, mutta niillä voi helpottaa tosi paljon ylä- ja alamäkeen menemistä. Ylämäessä sauvoilla voi vähentää jaloille tulevaa rasitusta, kun kädet tekevät osan työstä. Myös alamäessä ne helpottavat sekä tasapainon ylläpitämistä että jaloille tulevaa lihastyötä.
Olen tehnyt nuorempana useita vaelluksia Lapissa ilman sauvoja, mutta nyt vanhempana Itävallan Alpeilla paljon päiväretkiä tehneenä olen tajunnut, kuinka paljom hyötyä sauvoista on nimenomaan mäkisessä maastossa.
Kuka nykyään vielä vaeltaa? Raskasta puuhaa ja metsissä jatkuva uhka susien ja karhujen hyökkäyksille. Lisäksi jotain murhaajia voi olla piilossa yhteiskuntaa siellä. Jos jotain käy niin mitäs läksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sauvat eivät ole välttämättömät, mutta niillä voi helpottaa tosi paljon ylä- ja alamäkeen menemistä. Ylämäessä sauvoilla voi vähentää jaloille tulevaa rasitusta, kun kädet tekevät osan työstä. Myös alamäessä ne helpottavat sekä tasapainon ylläpitämistä että jaloille tulevaa lihastyötä.
Olen tehnyt nuorempana useita vaelluksia Lapissa ilman sauvoja, mutta nyt vanhempana Itävallan Alpeilla paljon päiväretkiä tehneenä olen tajunnut, kuinka paljom hyötyä sauvoista on nimenomaan mäkisessä maastossa.
Kiitos perusteluista! 👌🏼
Kysyjä
Saako kuiva-aterioita edullisemmin jostain nettikaupasta? Katsoin valikoimia Partioaitassa ja Scan Outdoorissa, kalliita ovat. Toki puuroainekset lisukkeineen väsään itse, en maksa yhdesta makupuurosta 7€! Mutta ne varsinaiset pääruoat ei-lihansyöjälle?
VESI! Ensisijaisen tärkeää, voisi sanoa jopa elintärkeää. Veden saanti - onko varmuutta?
Vierailija kirjoitti:
Saako kuiva-aterioita edullisemmin jostain nettikaupasta? Katsoin valikoimia Partioaitassa ja Scan Outdoorissa, kalliita ovat. Toki puuroainekset lisukkeineen väsään itse, en maksa yhdesta makupuurosta 7€! Mutta ne varsinaiset pääruoat ei-lihansyöjälle?
En tiedä, mutta edullisimmin saat ateriat tekemällä ne itse ja kuivattamalla uunissa sen, mitä ei voi viedä maastoon sellaisenaan. Reseptejä kyllä löytyy paljon.
Jos mahdollista, niin suosittelen lämpimästi käymään muutaman kävelylenkin ihan rinkan kanssa ennen vaellusta. Itse en koskaan sitä viitsi tehdä, mutta aina vaelluksen alussa mietin, että olisi pitänyt. Sen verran totuttelua on ensimmäiset 2-3 päivää rinkka selässä. Toki tykkään käyttää etenemiseen sellaista 6-7 tuntia päivässä ja jos ensimmäiset päivät malttaisi pitää lyhyinä, niin siinä ehtii myös totutella rinkkaan.
En ole ihan huonokuntoisimmasta päästä, joten en suosittele aloittelijalle tuollaista tahtia. 3-4 tuntia ja n. 10km mitoittaa reissun ja jos tuntuu, että jaksaa enemmän, niin antaa mennä vain. Muutenkin kannattaa varata vähintään vuorokauden ylimääräinen muona, mielellään jopa kahden.
Toimivaksi todettu tahti on tunnin välein tauko, uudet kuivat sukat jalkaan ja jalassa olleet kuivumaan rinkan päälle. 3-4 tunnin välein pidempi tauko jolloin myös lämmin ruoka. Tarpeen mukaan toki voi taukoilla useamminkin. Juomapullo aina saatavilla niin, että voi ottaa hörppyä myös kävellessä. Lisäksi rusinoita/pähkinöitä/suklaata/karkkia/proteiinipatukkaa tms. Aina helposti saatavilla jossain taskussa.
Jos kovaa tahtoo mennä, voi toki juosta koko vaellusreitin (50-85 km) yhdessä päivässä, jos kunto kestää, eikä rinkkaa tarvitse raahata. Harvalla kestää. Muille suosittelen rauhallista tahtia, maltillisia päivämatkoja sekä maisemista nautiskelua.