Vaellus. Päivämatkojen pituudet ja kuinka kauan kävellä aina kerrallaan?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon ole mitään oikeaa vastausta. Riippuu kunnosta, maastosta (onko esim. korkeuseroja) ja siitä mitä haluaa (haluaako edetä hitaasti ja ihailla maisemia, pysähtyä valokuvaamaan, jne.). 10km tasaisella maalla on aivan eri kuin 10 km tunturissa. Samoin 10km tasaisella maalla on aivan eri kuin 10km rakkakivessä. Sanoisin että 8-15km on yleensä ok päivämatka riippuen edellä mainituista asioista.
Olisiko hyvä sääntö että rinkan kanssa tasaisella on 2-3 kertaa rankempaa kuin kaupungissa kävely?
15km aika hyvä keskiarvo, jos haluaa nautiskella ja palautua (huom! Tärkeä). Tottumattomalle voi olla 10-15km parempi, riippuen miljoonasta eri muuttujasta (kunto, kuorma, maasto, lämpötila, korkeuserot jne.).
Pidemmät päivämatkat on toki mahdollisia, mutta niissä saattaa muodostua palautuminen ongelmaksi päivien myötä eikä homma enää ole millään tavalla kivaa.
Näillä keleillä kannattaa huomioida helle. On oikeasti aika uuvuttavaa +25 asteessa tai siitä yli. Lapin puuttomilla alueilla ei ole edes mitään varjoa. Joskus ei tuultakaan.
Vierailija kirjoitti:
Näillä keleillä kannattaa huomioida helle. On oikeasti aika uuvuttavaa +25 asteessa tai siitä yli. Lapin puuttomilla alueilla ei ole edes mitään varjoa. Joskus ei tuultakaan.
Ja aurinko paistaa 24h. Teltta on kuin sauna, eli unetkin voi olla huonot. Lappi on hyvin vaativa ympäristö kuumilla keleillä. Jossain Saharassakin on kuuma, mutta siellä sentään tulee pimeääkin ja yöt on jopa viileitä.
Kovin loppuun ei kannata kävellä kun pitää jaksaa leiriytyä ja ruokailla vielä ennen lepoa
4km tunnissa on passeli vauhti vaelluksella. Sää, maasto ja vaeltajan kunto vaikuttaa paljon, että kuinka paljon päivässä jaksaa mukavasti edetä.
Me on yleensä kävelty kahdessa osassa eli pidetty kunnon lounastauko 2-3 h. Joskus jopa pystytetty teltta tauolle ja torkuttu. Valoisaahan riittää lähes ympäri vuorokauden. Ei kannata ahnehtia liian pitkää reittiä. Voi myös käyttää hyödyksi kuljetuksia (vene, mönkkäri, taksi, helikopteri) niin ei tarvitse palata lähtöpisteeseen. Kivassa paikassa voi myös olla pari kolme yötä ja tehdä päiväretkiä. 10 km päivässä on leppoisaa ja 20 km meille ihan yläraja.
Viime kesänä oltiin vaeltamassa 8 päivää urho kekkosen kansallispuistossa. Vaelluksen pituus oli 70 kilsaa Ekana päivänä käveltiin 15 kilsaa , 20 kg rinkka oli selässä. Itse en ollut vaeltanut 15 vuoteen ja olen 90 kg mies. On minulla hyvä peruskunto ja sen turvin vaellettiin vaimon kanssa. Ehkä 10 kilsaa on sopiva päivämatka viikon vaelluksella.
Tunturilappiin semmoinen 15km linnuntietä on maksimi päivämatka mitä suunnittelisin normireissulle. Tämä silloin kun on joku käsitys maastosta ja siitä mistä pääsee ja mistä ei. Perus kaupunkilainen etenee huonolla polulla noin kaksi kertaa hitaammin ja metsässä noin kolme kertaa hitaammin kuin hyvällä alustalla; tottuneella luonnossa liikkujalla ei ole yhtä isoja ongelmia.
Kaikki tämä olettaen, että on ns. normaalissa fyysisessä kunnossa ja kantamus on järkevästi mitoitettu kantajan ja kantolaitteen kannalta.
Nyrkkisääntönä sanoisin, että kannattaa aina suunnitella päivämatkat lyhyemmiksi kuin mihin kunto ja olosuhteet riittää. Jos käykin niin, että energiaa riittää, kilometrejä on aina mahdollista tehdä lisää.
Jos taas päivämatkat on ihan jaksamisen ylärajalla, niin asiat voivat mennä persiilleen kohtalaisen vähälläkin epäonnella. Sadesää/aivan hirveästi hyttysiä aiotulla leiripaikalla/rakkoja/venähdys/päänsärky? Vaihtoehdot ovat joko kääntyä takaisin tai sitten painaa veren maku suussa. Käytännössä sitten vain painetaan.
Reittisuunnitelma on aina tehtävä heikkokuntoisimman mukaan, ei ikinä ryhmän keskiarvon. Kun se heikkokuntoisin ryytyy, mukava lomatunnelma on jo menetetty. On hirveää olla väsyksissä ja viimeisenä ja illalla telttaan kaatuessa tietää, että seuraavana aamuna mennään taas.
Pisimpiä päivämatkoja ei kannata sijoittaa alkuun. Rinkka on silloin painavimmillaan. Jos paikat saa hapoille heti alkureissusta, siitä ei ehdi toipua koko vaelluksen aikana.
Fiksuinta on hoitaa hommat niin että leiri on aina pystyssä jo ennen kuin kenelläkään on verensokeri romahtanut ja nestehukka. Reissukavereita kannattaa tarkkailla. Jos joku ei juttele ja alkaa jäädä taakse, voi olla että olisi fiksuinta ruveta miettimään leiriytymistä tai ainakin taukoa.
Miksi niin monet tekee vaeltamisesta suorittamista? Eihän siellä tunturissa ole mihinkään kiire. Kannattaa suunnitella aikataulu väljäksi ja keskittyä nauttimaan maisemista, ruokahetkistä, nuotiolla olemisesta ym. 10 -15 km on oikein hyvä päivämatka.
Meillä päivämatkat ovat vaihdelleet 5km-15km per päivä. Tahdin määrää usein koira, joka joko haluaa jäädä haistelemaan jotain tai sitten ei todellakaan halua pysähdellä (tää on yleensä Lapissa suoalueilla, joissa on hirveästi hyttysiä). Ja alusta vaikuttaa paljon, jos mennään jossain rakkaa/kivikkoa/kalliota/asfalttia pitkin, niin silloin mennään ihan tasan tarkkaan koirantahtisesti, ettei sen tassut hajoa (ei suostu pitämään kenkiä). Hyvällä metsäpolulla kangasmaastossa taas joutuu pidättelemään koiraa, kun ei itse pysy perässä.
Jokainen kantaa omat ruokansa (myös koira), joten loppumatkasta rinkat on kevyempiä, ja se kompensoi meillä sitten sitä takana olevan matkan väsymystä.
Riippuu säästä, maastosta ja kantamuksen painosta. Olen melko lyhyt, vähän tanakka kolmekymppinen.
Rinkalla on yleensä ollut painoa 15-20kg (20kg ehdottomasti liikaa). Päivä matkat olleet tosi vaihtelevia 8-25km (25km ehdottomasti liikaa).
Minulle aika hyvä vauhti on 3km tunnissa. 2-3h kävely, sitten pidempi tauko ja toinen 2-3h kävely sitten leiriytyminen. Näin etenee päivässä 12-18 km. Aikaa jää myös maisemille ja palautumiselle.
Rohkaisen kaikkia kokeilemaan. Itse olen lähes 100 kg nainen, ja kunto sen mukaan. Rinkkani painaa yleensä noin 10 kg, mikä tasoittaa jaksamiseroa. Muu porukka auttaa tavaroissani. Päivämatkaksi minulle riittää 8-10 km sekin kahdessa tai kolmessa osassa. Hienoja reissuja olen silti tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Rohkaisen kaikkia kokeilemaan. Itse olen lähes 100 kg nainen, ja kunto sen mukaan. Rinkkani painaa yleensä noin 10 kg, mikä tasoittaa jaksamiseroa. Muu porukka auttaa tavaroissani. Päivämatkaksi minulle riittää 8-10 km sekin kahdessa tai kolmessa osassa. Hienoja reissuja olen silti tehnyt.
Mahtava kuulla. Ehkä muutama kilometri olisi hyvä minulle. Ei enempää. Ei kiirettä.
Ei alta 25 km päivämatkalle kandee edes makuupussista nousta...
Fiiliksen mukaan menen. 3-15 km riippuu millainen kalapaikka löytyy. Joka päivä en yhtään. En lähde aikataulun kanssa
Vierailija kirjoitti:
4km tunnissa on passeli vauhti vaelluksella. Sää, maasto ja vaeltajan kunto vaikuttaa paljon, että kuinka paljon päivässä jaksaa mukavasti edetä.
4 km/h on monen normaali kävelyvauhti tasaisella asfaltilla. Tunturissa ei kannata edes haaveilla vastaavasta. Jyrkkä kivinen ja juurakkoinen ylä-/alamäki sekä kantamukset hidastaa radikaalisti menoa.
Moni luulee olevansa hyvässä kunnossa kun kävelee sen muutaman kilsan sillontällön kaupungilla, totuus voi olla hieman eri repun kans maastossa sitte.
Onhan noita joutunu kantaan sitte pois metästä alta 5 kilsan jälkeen.
Ei tuohon ole mitään oikeaa vastausta. Riippuu kunnosta, maastosta (onko esim. korkeuseroja) ja siitä mitä haluaa (haluaako edetä hitaasti ja ihailla maisemia, pysähtyä valokuvaamaan, jne.). 10km tasaisella maalla on aivan eri kuin 10 km tunturissa. Samoin 10km tasaisella maalla on aivan eri kuin 10km rakkakivessä. Sanoisin että 8-15km on yleensä ok päivämatka riippuen edellä mainituista asioista.