Mitä mieltä ihmisistä jotka lomillaan majoittuu sukulaisten nurkkiin?
Kehtaavat siis kysellä että sopisiko tulla muutamaksi yöksi ja ovat siis kun hotellissa passattavana ja päivisin kulkevat eri paikoissa.
Itsellä kauan odotettu loma niin ei kiinnosta ottaa näitä enkä enää otakaan. Kiva jos tulevat käymään kylässä mutta en halua mitään majoituspalvelua pyörittää.
Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä toisen lomalla passattavaksi moneksi pöiväksi ihan vaan siksi etten haluaisi maksaa hotellista.
Kommentit (23)
Meillä toisin päin. Sukulaiset haluaisivat väkisin majoittaa ja loukkaantuvat, kun menee hotelliin. Pitää matkustaa salaa, jos haluaa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihanaa kun kaukana asuvat sukulaiset tulevat poikkeamaan. Haluankin vähän passata heitä.
Minustakin, jos tulevat meille kylään. Mutta jos tulevat kesälomallani 5 yöksi kuin hotelliin niin en tykkää. Valmistan heille aamu ja iltapalat ja ruuatkin välillä. He nauttivat lomastaan ja kulkevat siellä täällä.
Joskus suostuin. Enää en. Suuttuivat toki, eivätkä halua olla tekemisissä.
Senhän voi ihan itse päättää suostuuko tuollaiseen vai ei, sen mukaan tykkääkö passata yövieraita vai kokeeko tuollaiset yökyläilyt enempi rasitteena. Miksi siitä pitäisi jotain kokonaisvaltaista mieltä olla, tapauskohtaista?
Mulla on yksi kaveri, joka tuli viikonlopuksi (oikeasti to-ma) yökylään. En enää majoita häntä, kun hänen luokseen ei "mahdu" yöpymään. Asun nyt eri paikkakunnalla, joten saa majoittua lähisukulaistensa luona 🙂
Ihan normaalia. Oletuksena on toki se, että isäntäperheen kanssa vietetään suurin osa ajasta elleivät isäntä ja emäntä toisin ilmoita.
Oletuksena on myös vastavuoroisuus eli joko vastavierailu, tai sitten vierailun aikana esimerkiksi autetaan kotitöissä, käydään kaupassa tai tarjotaan ravintolassa.
Näin meillä kirjoitti:
Mulla on yksi kaveri, joka tuli viikonlopuksi (oikeasti to-ma) yökylään. En enää majoita häntä, kun hänen luokseen ei "mahdu" yöpymään. Asun nyt eri paikkakunnalla, joten saa majoittua lähisukulaistensa luona 🙂
Minulla tätä tapahtui toistuvasti ja sen jälkeen siivottava kämppä. Vieläkin yrittää kautta rantaan kysellä yökylään, mutta ei onnistu. Toivottavasti tajuaa, että majoittuminen on vastavuoroisia juttuja.
Ei onnistu huushollissamme
Hotellit on sitä varten
Sukulaiset & tuttavat jotka meidät tuntevat tämän onneksi tietää 😀
Riippuu tilanteesta. Jos eivät täyshoitoa vaadi ja nukkuvat esimerkiksi omassa teltassa pihalla, eivätkä jää kuin pariksi yöksi, sopii mainiosti.
Mun äiti teki tuota kun olin lapsi ja vielä usein niin että jätti minut sukulaisille "hoitoon" ja itse häippäsi jonnekin paikalliseen. En edes tuntenut serkkujani tai muita sukulaisia kun nähtiin vain kerran vuodessa niin leiki siinä sitten yhdessä. Paikkakunnalla olisi myös ollut hotelli mutta se ei koskaan tullut kyseeseen vaikkei sukulaisissakaan mitään kovin mieluista vastaanottoa saatu.
Vierailija kirjoitti:
Hotellit on keksitty.
Ovat vaan holtittoman kalliita, eikä edes vuorokautta saa olla.
Jos on kyseessä aito vastavuoroisuus ja vietetään aikaa yhdessä, niin mukava juttu. Näin meidän perheessä ja ystäväpiirissä tehdään ja kaikilla on mukavaa. Kun asuu kauempana ja harvoin näkee, on ihanaa kun voi viettää pitkiä iltoja jutellen, lapset saavat leikkiä keskenään ja usein tulee tehtyä kivoja retkiä yhdessä sellaisiinkin paikkoihin, joissa ei välttämättä tulisi yksin käytyä.
Sitten taas asia erikseen, jos joku tulisi pelkästään yöpymään ja pyörisi päivät illat jossakin omissa menoissaan muualla. Silloinhan on ihan sama mennä hotelliinkin.
Venäläinen äitini kertoi, että 50.-60.-luvulla ja ehkä myöhemminkin olivat kaikki pikkuserkut ja kaukaisemmatkin sukulaiset melkein yhtä perhettä. Leningradissa ilmestyi esim. oven taakse tyyppi, jota ei oltu koskaan nähty ja esitteli itsensä sukulaispojaksi, joka on tullut opiskelemaan ja tarvitsee tilapäismajoitusta. Totta kai hänet majoitettiin.
Majoitan mielelläni ystävälliset sukulaiset. Jotkut tykkäävät nuuskia toisten kaapeissa ja tarkistaa paikkojen siisteyttä.
Tykkään majoittaa. Mutta omat ystävät ja sukulaiset onkin ihanaa porukkaa jotka eivät nyrpistele nokkaa tai odota passausta. Yleensä aina on hauskaa kun joku tulee kylään. Kerran oli yksi miehen ystävä, joka ei oikein tarjoutunut auttamaan missään tai kerännyt edes omia astioita pöydästä keittiöön. Levitteli myös käytettyjä nenäliinoja, vesilaseja ja likaisia kahvikuppeja pitkin olkkarin tasoja. Muuten ihan mukava tyyppi tosin hänkin.
Tervetuloa, rakkaat sukulaiset! Meillä olisi nyt lantalan tyhjennystä, varmaan osallistutte mielellänne. Sitten pitäisi raivata metsää ja sen jälkeen olisikin jo heinäntekoaika.
Majoittaisimme teidät ilomielin koko kesäksi.
Sovitaan sitten, että voin majoittua teillä, kun seuraavan kerran olet tulossa teille päin työkeikalle muutamaksi kuukaudeksi. Kumma kun ei ketään näy.
Eillä on tilaa, ja petivaatteitakin riittää. Tervetuloa sekä kaupunkikotiin että mökille!
Mitta en minä ketään passaa. Teidän ruoat mahtuu myös jääkaappiin, mitta jos ette ole paikalla kun meillä syödään tai kasvissosekeitto ei teille riitä, saatte kyllä itse valmistaa sapuskanne.
Sellaisiakin on, jotka rupeavat määräilemään, mitä ruokaa pitää laittaa.
Mieluummin ihmettelisin niitä sukulaisia, jotka ottavat tuommoiset loiset nurkkiinsa.
Minusta on ihanaa kun kaukana asuvat sukulaiset tulevat poikkeamaan. Haluankin vähän passata heitä.