Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttönne lelusuosikit 4-vuotiaana?!

08.12.2006 |

Nyt paljastun varmaan aika idiootiksi, mutta kysyn ihan oikeasti, mitä ostaisin joululahjaksi 4v. tytölleni. Isovanhemmat ja kummit ovat kyselleet mitä voisi ostaa, ja tuntuu, että olen ' tyhjentänyt' ideavarastoni jo tässä vaiheessa.

Itse tyttö toivoo kaiken maailman muovikrääsää, jota mainoskuvastoista löytyy, mutta haluaisin jotain laadukkaampaa, josta oikeasti voisi tulla suosikki (eikä romukasaan hautautuvat tai kerrasta rikki menevä). Mistä löytäisi esimerkiksi nukeksi käsintehdyn tai sen oloisen yksilöllisen kangasnuken noitten ketjukauppojen muovihirviöiden sijaan? Kirjoja, vaatteita ja nukkekodin huonekaluja on jo ' tulossa' .

Otan kiitollisuudella kaikki vinkit vastaan!

t. Verena

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytön suosikki oli tuon ikäisenä Baby Born. Sille sai kaikenlaista vaatetta myös ostettua. Tosin kaupassa vaatteet ihan kamalan kalliita mutta monilla markkinoilla ihmiset myyvät omatekemiään BabyBorn vaatteita eivätkä ne niin kalliita.

Lisäksi ehdottomasti suosittuja olivat kaikenlaiset prinsessamekot. Meidän tyttö sai juuri 4-vuotiaana joululahjaksi semmoisen. Mummo oli jollain ompelijalla sen teettänyt kun ei itse ehtinyt juuri silloin tekemään. Tytöthän tykkäävät juuri tuon ikäisenä pukeutua prinsessoiksi tai keijuiksi tai ballerinoiksi. Kaikenlaisia asusteita kyllä löytyy kaupoista tai sit jos mummot tai kummit itse taitavia tekemään niin itse tehtynä saa vielä kivempia kun ei sit naapurin tytöllä samanlaista.

Meidänkin tyttö juuri kovasti tykkää kaikesta muovikrääsästä. Kerran sai lahjaksi semmoisen kangasnuken eikä sillä ole varmaan kertaakaan leikkinyt. Mummo sen taisi lahjaksi antaa, en tiedä mistä oli ostettu. Mieluummin kuitenkin sit ostan sitä mistä tiedän että tykkää ettei jää käyttämättä.

Vierailija
2/10 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti kanssa nukeilla Baby Bornilla ja Baby Annabelilla, hoitaa niitä ja vaihtaa vaatteita yms. Tykkää myös Barbeista ja Brazeistä sekä poneista. Prinsessa leikit ja puvut ovat myös in. Tyttö täyttää tammikuussa 5-v ja viimeisen puolen vuoden ajan on ollut innostunut piirtämisestä ja värittämisestä ja onkin kehittynyt niissä tosi paljon. Näitä tekisi vaikka kuinka. Tykkää myös tehdä hama-helmillä tai pujetella helmistä koruja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälti sama kuin Oona-Moonalla meillä samoin täyttää tammikuussa 5v. (ja muillakin). Eli vauvoja hoidetaan, Pollynuket, bratzit, prinsessaksi, keijuksi tai joskus ihan miksi vaan pukeutuminen on kivaa, korkkarit, siivet, kruunut, taikasauvat, kiiltolakka hiuksiin, kylpysaippuat (" pommit), kynsilakka.

Kasvovärit tekee itse maalauksia, korut.

Kaikenlainen askartelutarvike, sakset, kynät, tarrat, kimalteet, paperit, hamat, helmet, muovailuvahat. Esim tekee kortteja mielellään ja tuntikausia. Vesivärit.

Pelit; lasten unokortit, afrikan tähti, muistipelit, lasten monopoli.

Meille on tulossa Baby Annabel+vaatteita, virtuaalilemmikki (Pet Shop), mahdollisesti jonkunlainen stereolaite toistaiseksi.

Vähemmän kyllä leikkii nukeilla kuin askartelee tai pukeutuu.

Vierailija
4/10 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samoista jutuista tykkää meilläkin 4½v neiti, kuin edellisetkin ovat kertoneet.

Lisäksi legot ovat in (tavalliset pikkulegot). Joulukalenterista tulee hänelle sellainen Legon keijulinna. Legoja on harmittavan vähän tytölle suunnattuja. Meillä tosin neiti rakentaa legoista milloin mitäkin hirviöitä :)

Nuo jonkun mainitsemat Hama-helmet ovat myös suosiossa.

Joulupukki tuo ainakin Baby Born-nuken (tämä on 1. toive), Lego-sairaalan ja Hama-helmiä.

Vierailija
5/10 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö vajaa 5v kertoi toiveikseen Tomi Traktori-kirjan ja Dalmis-kirjan. Siinä kaikki. Nukeista on pienen aavistuksen innostunut oltuaan toista vuotta päiväkodissa. Muuten suosikkeja ovat olleet Nalle Puh-jutut (ei enää niin suuri suosikki), kaikenlaiset koirat, autot ja muut ajoneuvot. Tykkää myös värittää ja piirtää. Askartelu meillä on kotona heikkoa, mutta päiväkodissa tykkää. Kuitenkin siis on ollut enemmän innostunut autoista, mopoista jne. kuin " normaaleista" tyttöjen jutuista.

T: Ynis

Vierailija
6/10 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime jouluna ehdottomasti paras lahja tytön mielestä oli iso Imaginextin ärjyvä dinosaurus. Muutenkin dinot on POP. Tänä jouluna on toivonut prätkähiiriä ja dinosauruksia. Ja tyttö täyttää jouluna 5v.

Tiedän, että pukinkontista löytyy ainakin prätkähiiri (ykköstoive) joku " kivi" minkä sisältä saa sitten naputella esiin dinosauruksen luita, prätkähiiri-pussilakanasetti, pimeässä hohtavat pääkallosukat (joo, kuulostaa kamalalle) myös tytön harras toive, kun pimeässä hohtava luuranko-yökkäri on jo... Ja lisää osia imaginextin dino-sarjaan. Iso dinolinna on ollut jo vuoden päivittäisessä käytössä yhdessä pikkusiskon (2v9kk) kanssa.

Askartelemisesta pitää, mutta pääasiassa piirtää haamuja ja leikkelee niitä paperista ja jotain muita ötököitä. Metsäneläimistä on kiinnostunut mm: ketut ja sudet viehättää, samoin lepakot.

Vierailija
7/10 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidetaan vauvoja, leikitään kauppa- ja kotieikkiä, rakennetaan legoilla ja playmobileilla + kaikilla muilla aivan tajuttoman pienillä tavararoilla, askarrellaan ja väritetään sekä kirjoitetaan, luetaan satuja, prinsessaksi pukeutuminen on pop ja yleensä näitä edellämainittuja juttuja tekeekin prinsessa ;)

Tykkää myöskin pelata erilaisia pelejä ja leikkii myös autoilla.

Lahjatoiveena onkin nukke, peli, legoja, prinsessa pussilakanat. Tuossa muutama.

Vierailija
8/10 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi olla kommentoimatta tätä mutta miksi tuputtaa tytölle prinsessaleluja tai niitä kauheita (seksiobjektin näköisiä) braz -nukkeja.

Millaisen naiskuvan ne mielestänne antaa tytöille?

Ei ainakaan kuvaa aktiivisesta, ulkonäköriippumattomasta, älykkäästä ja itsenäisestä sankarinaisesta.

Vanhemmat voisivat miettiä että omilla valinnoillaan äänestävät tiettyjen ääliölelujen puolesta.

Luin ilolla kun joidenkin tytöt leikkivät dinoilla yms. muilla kuin tytöille katalogeissa tarjotuilla vaaleanpunaislla niin kapea-alaisilla prinsessahörhöleluilla.

Mä en koskaan tule hankkimaan tytölleni mitään prinsessakamaa. Enkä pojalle prinssikamaa...

Mun tytär ei edes tykkää vaaleanpunaisesta.

Haluisin löytää tytölleni muitakin sankaritarkirjoja kun Peppi Pitkätossu ja aktiiviseksi tytöksi kasvamista edsitäviä leluja. Kaikki sukupuoliriippumattomat rakennussarjat ja pelit ovat mielestäni oivia kehittäviä leluja.

Meillä ei tyttö (1,5) vielä paljon nukeilla leiki, ajelee autolla ja halii nallejaan yms. Tykkää yksinkertaisista palapeleistä.

Nukkea saattavat pukea yhdessä isonveljen kanssa - ja niin se saa tulevaisuudessa ollakin että molemmat saavat leikkiä omilla nukeillaan yhdessä kotileikkejä jos kiinnostuvat. Nyt rakentavat jo tyynyistä ja muista esineistä taloa ja nallet ja muut pehmolelut ovat olleet visiitillä joten lienee haluavat ottaa kohta myös nuket mukaan asumaan sinne, poika tänään mainitsi asiasta.

Vierailija
9/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite lapsena tykkäsin enemmän " poikien" jutuista. Inhosin tyttövärejä ja Ennen omia lapsia " päätin" että ainuttakaan vaalenpunaista hörhelöä ei mun tytölle osteta eikä prinsessajuttuja nyt ainakaan.

Meillä ei siis todella olla " kasvatettu" tyttöä vaaleanpunaiseksi prinsessaksi.

Vaan äidin harmiksi tyttö ihan itse niistä pitää.. Kieltämäänkään en ala kun itse haluaa:)

Siinä en näe mitään pahaa, roolipuketutumista se on siinä missä poikien Zorroksi tai muuksi pukeutuminen. Yhtälailla tyttö tykkää pukeutua lääkäriksi jne..

Harmittavan vähän tytöille on oikeita roolivaatteita, viimeksi naamiaisiin teinkin itse tytölle asun ja neiti oli inkkarityttö:) Ihanan näköinen ja vaihtelua prinsessalle.

Barbeja, bratzeja jne.. meillä ei ole (ja onneks tyttö ei niitä kaipaakkaan.)

Ponit sun muut saa meiltä ilomielin kodin jos lapset niin haluaa.

Yhtälailla meillä on poikien leluja, on puuhapeteä, tomi traktoreita, pikkuautoja jne..

Viimevuonna joulupukki toi tytön toiveena olleen Tomi Traktorin jne.. 4 vuotis lahjatoiveena oli robotti, rinnan nuken turvaistuimen.

Meillä siis leikitään " terveellisesti" rinnan kaikilla leluilla korostamatta että tuo nyt on poikien juttu ja tämä tyttöjen.

Prinsessa leikkii pikkuautoilla, rakentaa puupalikoilla ja legoilla sekä hoitaa vauvaansa. Majoja rakennetaan meilläkin.

Urheilua ei unohdeta, ulkona juostaan, pelataan jalkapalloa, kiipeillään, keinutaan, rakennetaan hiekkakakkuja ja leikitään kotia leikkimökissä. Talvella luistellaan, pelataan jääkiekkoa, hiihdetään, lasketaan Stigalla mäkeä, rakennetaan lumilinnoja jne..

Paljon on tullut leikkien rinnalle askartelut ja piirtämiset. Laskutehtävät ja kirjaimet on in nyt. Muovailu, maalaaminen kiinnostaa aina.

Kaikki kehittävät jutut tai muuten hyvälaatuiset lelut on meille tervetulleita katsomatta siihen onko ne pojille vai tytöille suunnattuja:)

Vähän sekava teksti vaan oli pakko täydentää vähän kirjotusta.

Vierailija
10/10 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo suosikkeja meilläkin, esim. hamahelmet. Jossain määrin askarteluja rajoittaa, että 2,5v. pikkuveli pitää myös pystyä ottamaan mukaan touhuihin.

Noista prinsessajutuista yms. kommenttia sen verran, että itsekin olin sillä kannalla, että meidän tytölle ei mitään barbeja osteta, koska en halua kannustaa niiden tarjoamaan tyttö(nais)kuvaan. Mutta kuinkas ollakaan, sai 4v. lahjaksi kaksi eri barbieta. No, mun lohduksi (?) ei tyttö niillä vielä ainakaan edes paljoa leiki. Autot ja traktorit ovat suosikkeja usein meilläkin, mutta luulenpa että se johtuu enemmän pikkuveljestä.

Baby Annabelin sai myös synttärilahjaksi, ja sillä leikkii vaihtelevasti.

Mutta mitä ovat ne sukupuolineutraalit lelut? Kirjoja, pelejä ja palapelejä tietysti, mutta muuten lelut ovat raivostusttavan ' sukupuolitettuja' . Olen ollut pettynyt siihen, että jopa legot on nykyisin ' tyttöjen' ja ' poikien' ja muutenkin jollain tapaa liian valmiita ja ohjattuja vanhoihin verrattuna.

No hups, tulipas pitkä teksti :-). Joka tapauksessa minusta(kin) on mukavaa, että edelleen tyttöjä (ja poikia) on erilaisia, eivätkä kaikki lapset istu valmiisiin muotteihin. Toisaalta, tytön ei tarvinnut kauaa olla päiväkodissa kun oli jo selvillä, mitkä ovat tyttöjen ja mitkä poikien värejä...