Kun/jos viimeisin työnantaja ei suostu/halua suosittelijaksi
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Pyydät työtodistuksen, jossa on arviointi.
Sen olen saanut mutta usein uusi työnantaja haluaa soittaa edelliseen työpaikkaan.
Pitääkö suosittelijan olla aina johtaja vai käykö myös työkaveri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen saanut mutta usein uusi työnantaja haluaa soittaa edelliseen työpaikkaan.
Voit antaa yhteystiedot, muttet vaatia suosittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö suosittelijan olla aina johtaja vai käykö myös työkaveri?
Rekrytoijana jos joku antaa työkaverin suosittelijaksi, niin osaatko yhtään arvata, millaisia ajatuksia se herättää?
Koskaan en ole suosituksia pyytänyt ja aina on töitä ollut sairastumiseeni saakka.
Annat yrityksen yhteystiedot ja pomon nimen, se on ihan sallittua. Uusi työnantaja saattaa pitää entistä työnantajaasi hieman outona, jos tämä ei soitettaessa suostu sanomaan mitään. Se ei puhu sua vastaan, vaan sun puolesta.
Olisi kiva aloittaa ns puhtaalta pöydältä ilman ennakkokäsityksiä
Eikö työnantajat luota omaan arviointikykyynsä, ihmistuntemukseen.
Pyydä jokin kollega jonka kanssa olet tehnyt yhteistyötä, mieluiten korkeammassa asemassa oleva. Esim. mulle antoi arvion meidän yhtiön markkinointipäällikkö kun oman osaston päällikkö oli pitkällä vapaalla
Uusi työnantaja ei saa soittaa sellaiselle ihmiselle, jota työnhakija ei erikseen ilmoita suosittelijaksi. Toki kannattaa olla valmiina jokin selitys, miksi edellinen esimies ei halua/voi toimia suosittelijana.
Minä en moiseen paikkaan menisi. Kerran työhaastattelussa kysyttiin suosittelijaa. Meni maku heti hommasta. Sanoin ettei ole eikä ole tarkoitus ketään kysyäkään.
En tiedä mitään turhempaa kuin suosittelijat. Ei siitä arviosta oo tasan mitään käytännön hyötyä, rivien välistä vaan kertoo kenen kaveri.
Entinen työkaveri kysyi minua suosittelijaksi, kun olimme ystäviä muutenkin. En suostunut. Perustelin sen sillä, että entinen työkaveruus ei kerro mitään tämän päivän työtaidoista, enkä olisi rehellinen, jos keksisin ne omasta päästäni.
En myöskään kertonut hänelle työpaikalleni etsittävän uutta tekijää. Olisin joutunut vaikeaan välikäteen koska hänellä oli haasteita työmotivaation kanssa. Samasta syystä en myöskään kertonut hänestä esimiehelle, joka oli luvannut työsopimuksen syntyyn johtaneesta vinkistä kertapalkkion.