Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytys käynnistetty suuren kokoepäilyn takia ennen LA?

08.12.2006 |

Tiedättekö tapauksia, jolloin synnytys olisi käynnistetty ennen laskettua aikaa sillä perusteella, että edellinen lapsi oli iso (meillä 4700g, 55 cm) ja tulokaskin vaikuttaa jo painoarviossa isolta?

Enhän tiedä, onko tämä beibi iso kuten siskonsa (nyt rv31), mutta jos on, onko käynnistys 1-3 viikkoa ennen la perusteltua? Hirvittää jos on taas synnytettävä jättiläinen. Painoarvioonkin pääsen (toivoakseni) vain koska intin tarvetta siihen neuvolassa moneen kertaan.

Sf-käyrällä menen aina alakäyrillä, myös juuri ennen tuon 4,7-kiloisen synnytystä. Sokerit on liian alhaiset, insuliinin liikatuotantoa mulla. Paastoarvo 3,7, 1h 4,0, 2h 3,9! Edellinen lapsikin kärsi sokerivajeesta elämänsä alkutaipaleella. Ihmettelen miten alhaisilla sokereilla saa aikaiseksi ison vauvan, mutta todistettavasti näin kävi jo kerran. Sokerivaje pitää päällä kovan (järjettömän) sokerihimon, ehkä siitä sitten imeytyi vauvaan liikaakin -tai jotain.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kakkonen oli iso syntyessään (4590g ja 54cm) ja seuraavia raskauksia on sit seurattu vähän tarkemmin.Raskausdiabeteskin on todettu neljässä raskaudessa tuon jälkeen ja siksikin on vauvojen painoja seurattu tarkemmin.Viitosella painoarviot meni koko ajan yläkäyrillä,rv 37+4 oli viimeinen sokeripoli käynti ja silloin pa oli 3,9kg ja alettiin kypsyttely.Mulla tosin oli muitakin syita puoltamassa käynnistystä (korkeahko verenpaine ja viikkojen supistelut,joitten takia en ollut nukkunut miesmuistiin kunnolla),mutta toi koko oli se pääasiallinen syy.Pari päivää sain cytotec murusia kohdunsuulle ja rv 38+1 laitettiin tippa ja puhkaistiin kalvot ja poika syntyi reilussa parissa tunnissa.Ja painoa herralla oli lopulta vain 3585g,eli ne arviotkin meni pieleen,onneksi :)

Sari

2/2 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin LA parin päivän päästä. Mua ei kyllä haitannut iso lapsi, kakkonen oli syntyessään 5150 g eikä synnytyksessä ollut ongelmia, joten en edes ajatellut käynnistystä aikaisemmin. Mitään kokoarvioultria ei edes ehdotettu, mutta neuvolassa annettiin takarajaksi LA, silloin pitää mennä äitipolille, jos ei mitään ole ennen tapahtunut. Olin siis äitipolilla tarkastuksessa LA, kokoarvioksi annettiin taas 5 kg ja olisivat käynnistäneet jo seuraavana päivänä, mutta en suostunut, kun tuli liian lyhyellä varoitusajalla. Piti ensin saada pojille joku hoitaja, että voi heti aamusta sairaalassa makoilla. Mies sai perjantain vapaaksi, joten perjantaina käynnistettiin ja tyttö syntyi lauantaiaamuyöllä, jälleen 5150 g.

Mielestäni on mahdollista, että synnytys voidaan käynnistää, jos on tiedossa että lapsesta kasvaa iso ja äiti sitä haluaa. Sairaalakohtaisia eroja kai on, eikä mullakaan kokemusta/tietoa ole ennen LA:ta käynnistyksestä. Ajattelisin, että painoarviossa voit kysyä mahdollisuutta käynnistykseen, jos sitä haluat/pelkäät lapsen olevan taas jättiläinen. Mulla heitti ultran kokoarvio LA 500g (arvioksi saatiin suurimmillaankin vain 4600g), mutta sekä kätilö että lääkäri olivat sitä mieltä, että kyllä vauva 5 kg on. Ja käynnistystä suositeltiin, ettei vauva kasva liian isoksi, kun kakkonen oli sen 5 kg jo ennen LA:ta (syntyi rv 39+5).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla