Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkan/palkkion maksu apulaiselle

Vierailija
15.06.2023 |

Jos otan itselleni apulaisen satunnaiseen hommaan, joka ei vaadi erityistä ammattitaitoa eikä lupia/sertifikaatteja, pitääkö minun huolehtia jostain työnantajamaksuista tai veroista?
Olen siis ihan tavis yksityishenkilö, en minkään alan yrittäjä tms. Mahdollinen apulainen ei myöskään ole yrittäjä, kunhan hakee jotain lisätuloa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennän vielä, että tämä työsuoritus on omani, teen sen itselleni.

Vierailija
2/8 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No susta tosiaan tulee työntantaja. Pitää vakuuttaa, maksaa palkan lisäksi kaikki sivukulut yms yms.

Vierailija
4/8 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohallinnon sivuilta löytyi sen verran tietoa, että tällaisessa tapauksessa maksettu 'palkkio' on nimeltään työkorvaus.

Edelleenkään en tiedä, kuuluuko minulle jotain byrokraattisia työnantajan velvollisuuksia tämän suhteen. 🤔

Vierailija
5/8 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No susta tosiaan tulee työntantaja. Pitää vakuuttaa, maksaa palkan lisäksi kaikki sivukulut yms yms.

Höpöhöpö.

Vierailija
6/8 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa riittää, että apulainen ilmoittaa tämän tulon itse verottajalle?

Tai on ilmoittamatta. Omantunnon mukaan.

Vierailija
7/8 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkorvaus on työstä, tehtävästä tai palveluksesta maksettava korvaus, jonka saaja ei ole työsuhteessa maksajaan. Työsuhteessa olevalle työntekijälle voi maksaa satunnaisesti työkorvausta vain oman työtehtävän ulkopuolisista palveluksista tai tehtävistä. **Työkorvauksesta toimitetaan ennakonpidätys, mutta ei sosiaalivakuutusmaksuja**. Työkorvauksen alaisesta työstä maksettavat verovapaat kustannusten korvaukset, kuten kilometrikorvaukset tulee myös maksaa työkorvauksena Työkorvaus-palkkalajilla.

Vierailija
8/8 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulainen voi myös hankkiutua kevytyrittäjän asemaan, jonka työstä maksat laskutuksen mukaan ilman muita vaivoja ja velvoitteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi