Kuka täysjärkinen haluaa vastuulleen työleirin nimeltä omakotitalo, tai mökki?
Olin viikon tämmöistä kokemusta larppaamassa, yksin vastuulla talo sekä pihapiiri. Sanoinkuvaamattoman ihanaa tulla takaisin kerrostaloon, jossa joka päivälle ei ole hitonmoista tehtävälistaa ja listan ulkopuolelta tulevia "ylläreitä", jotka pitää nekin sitten hoitaa.
Joka päivä pihan hoitamista, kastelemista, siivoamista, siitepölyä tunkee 24/7 lisää ja vaikka hetki sitten putsasit pihakalusteet sekä terassin, on se jo seuraavana päivänä ihan törkeän näköinen. Ympäröivät puut lennättää havunneulasta ja roskaa, linnut p*askoo ja sotkee, roudataan vettä sinne, vettä tänne, isossa vanhassa talossa siinäkin paljon siivoamista ja tekemistä, milloin mitäkin hajoaa ja pitää lähteä jonnekin saakelin rautakauppaan etsimään sitä sun tätä, pitää muistaa tämä tuo ja se.
Nevö ägeen!
Kommentit (38)
Ap, sellainen ihminen, jolla on varaa. Hänellä on ne molemmat, okt ja huvila. Varakas ihminen ei halua nyhjätä kerrostalon karsinoissa.
No ei mulla ainakaan okt:ssa joka päivä mitään tuollaista ole.
Työläin homma on nurmikon leikkaus kerran viikossa ja vähän trimmerillä ajelua. Kukkien ja kasvien kastelu oikeastaan ainut jokapäiväinen homma jos ei sada.
Egendom medför ansvar och omsorg. Synd att så många anser självklarheter vara omöjliga att uppfylla.
No jaa, mulle tämä 7v talo ja upea puutarha kasvihuoneineen on ihana harrastus. Näin tulee liikuttua ja oltua ulkona väkisinkin tuntikausia (kesällä) kun kylmään aikaan kivut rajoittaa tekemisiä (n 10/12kk). Näin uudessa talossa ei ole töitäkään liiemmin. nurmikkoa vain 150m2 joten ei rasita. Talosta luovutaan jos/kun voimat loppuu ja siirrytään rivariin
Lisäksi meillä on iso vanha talo ja isompi tontti hedelmätarhoineen ulkomailla. Onpahan tekemistä kun siellä ollaan, emme osaa olla jouten.
Eiköhän tuolle paikalle jatkossakin löydy huolenpitäjiä, sen verran ahkerasti lapsetkin siellä perheineen käyvät! Jos ei niin myydään pois
Nurmikon leikkuu vie tunnin pari kertaa kuussa. Hyvää liikuntaa. Kasvien kasvamista on kiva katsella.
Ei tässä maailmassa keskiluokkainen saa mitään ilmaiseksi. Talon ja mökin eteen joutuu tekemään paljon työtä, jos sellaisia haluaa.
Jos ei halua tehdä mitään, niin jostain syystä tässä yhteiskunnassa sekin mahdollistetaan maksamalla työnvälttelijävuokralaisten koko elämä veronmaksajien rahoista.
Mä asun omakotitalossa ja 4H-pojat leikkaa mun ruohon ja ex tai ostopalvelu tekee lumityöt.
En ole itse tehnyt muuta kuin ostanut kesäksi kukkia pihaan ja nauttinut ulkona istuskelusta omalla pihalla. Että joo, rankkaa on.
Ko ne kukat pitää kastella kumminkin.
Olen asunut omakotitalossa lähes koko ikäni, enkä ole työleirillä ikinä ollut. Ei tänäkään kesänä ole mitään muuta hommaa kuin nurmikon leikkuu (päältä ajettavalla reilu tunti viikossa, kuuntelen samalla äänikirja) ja kasvien kastelu, mutta puutarha on mulle rakas harrastus. Terassin varmaan suihkutan muutaman kerran kesässä puhtaaksi, mutta en mä nyt siihen kuole jos siinä vähän pölyä on.
Koska edut silti päihittää haitat. Tykkään kyllä ihan kaikista töistä joita taloon liittyy, mutta en aina ja milloin vain. Esim. lumitöiden tekeminen hyvällä kelillä ja kiireettömällä aikataululla on ihan parasta. Lumitöiden tekeminen pimeänä aamuna lumimyrskyssä jotta pääsee töihin, tai rättiväsyneenä töistä palattua auran tekemän lumivallin luominen jotta pääsee edes pihaan, ne on perseestä.
Nyt kesälomalle on kyllä pitkä lista hoidettavia asioita, huoltomaalauksia ja pieniä fiksauksia siellä täällä. Siltikään en koe työleirinä. Loman lopussa on ihana istua terassilla ja katsella oman käden työn tuloksia.
Puhut kyllä varmaan jostain vanhasta mökistä, jossa kannetaan saunavedet. En mä ainakaan mun omakotitalossa kantele mitään vesiä sinne tänne. Taloni on isohko ja vanhahko. Tänään ei kyllä tarvii siivota enempää, kun laittaa tiskit koneeseen. Onkohan sua sillälailla käytetty hyväks, kerta siellä olit, niin laitettiin töihin.? Mitä lie vinttejä tyhjäämään ja mattoja pesemään.
Missähän sä olet viikon majaillut, että ihan rautakauppaankin piti mennä? Oliko viikon asuminen kuiten sovittu nikkarointia vastaan?
Niistä hommista joko tykkää tai ei. Minä tykkään.
Olen adhd ja rauhoitun, pysyn paremmalla tuulella, jos kaadetaan puu ja saan rehkiä risujen ja pöllien kanssa. Tai raivaussahan kanssa putsaan lähimetsämme pöpeliköistä. Ajan tuntikausia työnnettävällä ruohonleikkurilla isot alueet musiikkia kuunnellen. Ihan sellainen kukkia nyppivä tai pihakalusteilla somisteleva luonne en minäkään ole, enkä myöskään tajua mitä haittaa siitepölyistä on. Sitä tulee aikansa ja sitten se loppuu. Mitä siinä taivastelemaan luontoa, jonka armoilla mekin viime kädessä olemme. Järkeä kun saa käyttää siinäkin, mihin omat voimavaransa tuhlaa: järkevään vai turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sellainen ihminen, jolla on varaa. Hänellä on ne molemmat, okt ja huvila. Varakas ihminen ei halua nyhjätä kerrostalon karsinoissa.
Olet jostain maalta? Mun kerrostaloasunnon hinnalla ostaisi ison uuden okt:n jostain pienen kaupungin laitamalta. Mitähän sit kun olisi jugendlinna jostain Helsingin arvoalueelta...
Me halusimme talon kun kerrostalossa ei ole mitään tekemistä eikä omakotitalossa välttämättä tarvitse kodin ulkopuolisia harrastuksia. Toivottavasti ei joutuisi enää ikinä kerrostaloon.
Nurmikon ajolla ja trimmauksella saa mukavan aamulenkin eikä tarvitse lähteä lenkkipoluille. Ihanaa koittaa kasvattaa kaikkea mielenkiintoista ja nähdä kättensä jäljet. Mies tekee kaikki talonmiehen työt & rempat mistä kerrostalossa maksettaisiin ulkopuolisille. Emme ole kokeneet tätä työleiriksi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä maailmassa keskiluokkainen saa mitään ilmaiseksi. Talon ja mökin eteen joutuu tekemään paljon työtä, jos sellaisia haluaa.
Jos ei halua tehdä mitään, niin jostain syystä tässä yhteiskunnassa sekin mahdollistetaan maksamalla työnvälttelijävuokralaisten koko elämä veronmaksajien rahoista.
:D siellä taas yksi keskiluokkaisuuden perikuva! Vituttaa omistukset ja aina on valitettava työn määrästä, mutta päähän ei mitenkään mahdu että työtä voisi vähentää ja vähemmällä voisi tulla toimeen (koska ahneus), pitää siis inhota niitä jotka omistavat vähemmän eivätkä edes halua lisää. Kaikki on taloudellisten mahdollisuuksien suhteen erinomaisesti, mutta kun omia valintoja ei voi tarkastella kriittisesti ja arki on siksi yhtä suorittamista, niin kateutta riittää niin köyhemmille kuin rikkaammillekin. Hieno elämänpolku!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D siellä taas yksi keskiluokkaisuuden perikuva! Vituttaa omistukset ja aina on valitettava työn määrästä, mutta päähän ei mitenkään mahdu että työtä voisi vähentää ja vähemmällä voisi tulla toimeen (koska ahneus), pitää siis inhota niitä jotka omistavat vähemmän eivätkä edes halua lisää. Kaikki on taloudellisten mahdollisuuksien suhteen erinomaisesti, mutta kun omia valintoja ei voi tarkastella kriittisesti ja arki on siksi yhtä suorittamista, niin kateutta riittää niin köyhemmille kuin rikkaammillekin. Hieno elämänpolku!
Olisihan se hienoa, että voisi tehdä vähemmän töitä, eikä pitäisi raataa, että saa maksaa veroja työnvälttelijäpummien tukien maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap. sinä nautit kotona ? tai mitä teet työksi jos et ehdi kotona olla ?2[/quote Ja kysyn viellä miten kerkiät palstailla tänne?]
Sitä ennen on monenmonta vuotta, jolloin talon ja pihan ja mökin kanssa puuhastelu auttaa pysymään hyvässä kunnossa. 85-v isäni edelleen pitää taloa ja mökkiä. Tekee metsätyöt ja polttopuut, lumityöt ja ruohonleikkuut. Eipä olisi niin hyvässä kunnossa, jos olisi nuoresta alkaen vain laiskotellut.