Ymmärrän yhä vähemmän vanhetessani, sitä miksi vanhemmat joivat ja lähtivät mielummin baariin kuin oli meidän lapsien kanssa? En voi käsittää tuollaista käytöstä.
He olivat eronneita ja riidoissa. Asuimme pääsääntöisesti epävakaan äidin luona, joka kyllä meitä on rakastanut mutta juonut aivan liikaa ja sekoillut. Aina oli eri miehiä, jotain draamaa, ajeli kännissä (lapset kyydissä) ja joskus vahingoitti itseään baarireissuillaan ja kadotti tavaroitaan.
Oltiin silloinkin minä noin 6-vuotias ja sisaret 9 - ja 10- vuotiaita. Meno oli jatkunut sitä ennen ja sen jälkeen aina samanlaisena outona sekoiluna.
Paitsi että monet suhteet muuttui yhdeksi suhteeksi alkoholistin kanssa. Kulissit olivat kuitenkin ihan ok olevinaan ja meistä pidettiin jotenkin huolta ja töissä raatoivat.
Isä sitten lähti aina baariin kun mentiin viikonlopuksi kylään. Teki ruoan ja lähti baariin. Tai saattoi viedä meitä lomailemaan mutta joi aina, ihan joka ikinen kerta. Ei ole yhtäkään kertaa etten olisi nähnyt häntä kokonaista päivää selvinpäin, aina drinkki tai olut messissä.
En vaan käsitä. Olen itsekin juonut paljon ennen mutta vanhempana en enää ymmärrä mitä järkeä koko hommassa on ja miten ihmiset voivat olla niin typeriä, että alkoholi ja oma halu menee lapsien edelle. Ihan sairasta.
He tiesivät kyllä, että kärsimme tilanteesta.
Kommentit (5)
Sama täällä. Ennen kouluikää vanhempani ottivat minut baariin mukaan, myöhemmin alkoivat pitämään alkoholijuhlua kotona. En tajua.
Itselläni kolme lasta, heitä ei baariin viedä, eivätkö he näe humalaisia ihmisiä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ennen kouluikää vanhempani ottivat minut baariin mukaan, myöhemmin alkoivat pitämään alkoholijuhlua kotona. En tajua.
Itselläni kolme lasta, heitä ei baariin viedä, eivätkö he näe humalaisia ihmisiä kotona.
Jep. Aivan älytöntä.
Jos minä saan vielä joskus lapsia niin en koskaan tekisi vastaavaa. Onhan tuo vakavaa emotionaalista hylkäämistä vanhemmilta.
Näen itseasiassa todella usein painajaisia tästä että olen äitini kanssa kaksin ja hän on sekaisin enkä tiedä yhtään mitä tehdä vaan paniikissa yritän ratkaista tilannetta.
Kaikkea hyvää teille!
Ap
Mun kaveri on myös alkoholisti mutta pitää jotenkin hienompana juoda kotona metsän keskellä kuin että juoksisi baareissa. Lasten kanssahan se toki mukavampaa on...