Suomeen siis tulossa ruotsin malli ja vastikkeellinen sosiaaliturva, Ruotsissa työttömät auttelevat virastoissa, kirjastoissa, terveydenhuollossa- tyypillisesti vaikkapa koulussa auteltuaan työtön saattaa saada vakituisen koulunkäyntiavustajan työn
Ruotsin mallissa työttömällä jopa hieman suomea parempi tukitaso mutta velvollisuus osallistua työhön kunnan osoittamassa paikassa.
Työttömällä enemmän halua ottaa työtä vastaan kun joka tapauksessa pitää samat 8 tuntia päivässä tehdä- palkalla tai ilman.
Saksassa sama systeemi mutta enemmän vielä varsinaiseen työhön valmentava oppisopimustyyppinen paikka etsitään työttömälle.
Miten kukaan voi kokea huonoksi tuollaisen mallin ratkaisemaan työttömyyttä?
Myös työttömät voivat hakeutua opiskelemaan ja hakea myös itse työtä.
Ruotsissa rajana käytännössä on että jos selviää arjessa ilman apua niin kykenee helppoon työhön, eiköhän Suomessa pystytä samaan
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Ruotsissa tuota mallia käytetään ainoastaan pitkäaikaistyöttömien tapauksessa, eikä se mene ihan noin. Ihmistä ei osoiteta 8 tunniksi per päivä johonkin kunnan noin vain määräämään työhön, vaan kyseessä on erityisesti järjestetty, ohjattu toimintaa jonkun yleishyödyllisen puuhan parissa (esim. puistojen siivous). Sellainen puuhakerho lähinnä.
Korjaan, ei siis pitkäaikaistyöttömät vaan pitkäaikaisesti sosiaaliturvaa saavat henkilöt.
Moniko haluaa, että kun on lastensa kanssa puistossa, niin sinne osoitetaan joku christerpettersson puuhakerhoineen paikalle?!!
Vaikuttaa tosi sopivalta kaverilta esim. vanhustentaloon, missä on huumaavia lääkkeitä kaapit pullollaan.
Tuohan olisi hyvä malli. Voisi ehkä huomata, että joku homma onkin mielekästä itselle, ja tuntisi sitten itsensä hyödylliseksi yhteiskunnalle. Joillekin voisi löytä ala, jolle työllistyä ja saada oikeaa palkkaa. Ainakin kouluissa totisesti tarvittaisiin aikuisia lisää.
Avoimin mielin.
Työstä kuuluu maksaa palkka. Jos työnantaja on maksavinaan palkkaa niin minä olen tekevinäni töitä.
Vierailija kirjoitti:
Firmat saa ilmaista työvoimaa. Miksi palkata sitten ketään, kun voi tuolla tavalla hyötyä ilmaisesta työvoimasta.
Jos olisit yrittäjä, ottaisitko töihin toimeentulotukiasiakkaan, joka pakotettuna tulee sinulle töihin? Käsi sydämelle nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan olisi hyvä malli. Voisi ehkä huomata, että joku homma onkin mielekästä itselle, ja tuntisi sitten itsensä hyödylliseksi yhteiskunnalle. Joillekin voisi löytä ala, jolle työllistyä ja saada oikeaa palkkaa. Ainakin kouluissa totisesti tarvittaisiin aikuisia lisää.
Avoimin mielin.
Sitä kutsutaan työkokeiluksi, on ollut käytössä Suomessa iät ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Firmat saa ilmaista työvoimaa. Miksi palkata sitten ketään, kun voi tuolla tavalla hyötyä ilmaisesta työvoimasta.
Jos olisit yrittäjä, ottaisitko töihin toimeentulotukiasiakkaan, joka pakotettuna tulee sinulle töihin? Käsi sydämelle nyt.
Onhan niitä kitupiikkiyrittäjiä ihan riittämiin.
Noinkohan tuo on ihan laillista? Toimeentulotuki on kuitenkin se viimesijainen tuki.
(Toki kok ja ps miehitti jo ainakin perustuslakivaliokunnan...)
No ei kai siinä muuta sitten kun saikkua saikun perään jos tuollaista orjuuttamista luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei, siitä saa varmaan kivan korvauksen. Voisi vaikka ketjuttaa tällaista kuviota niin että toiminta perustuisi tälle. Jos hyvin käy!
Vierailija kirjoitti:
Avoimin mielin.
Ihan hyvä malli siinä tapauksessa, että työstä saa asiallisen tuntikorvauksen. Jos taas korvaus on 9e päivässä kuten työharjoitteluissa ym, niin kyseessä on riisto, joka vain sekoittaa työmarkkinoita entisestään ja on äärimmäisen epäreilua myös yksilöiden kannalta.
Toimeentulotukea vastaan on turha kovin kummoista "työ"panosta odottaa.
Pian huomataan että TE-keskuksesta on tullut Suomen suurin työnvälittäjä. Työntekijöiden mediaanipalkka noin 0 euroa.
Johan sen työntekijän vakuutus maksaa enemmän kuin sen työttömän työpanoksesta saatu hyöty. Kokoomus ei oikein tajua yrittäjyyden päälle?
AP kysyi hyvän kysymyksen
"Miten kukaan voi kokea huonoksi tuollaisen mallin ratkaisemaan työttömyyttä?"
Kyse on siitä mitä markkinoidaan ja mikä on todellisuus. Suomessa on jo pitkät perinteet käyttää työttömiä ilmaisena työvoimana ilman mitään aikomusta palkata heitä oikeasti töihin. Miksi palkkaisi kun saa ilmaiseksikin. Eivät yrittäjät nyt sentään tyhmiä ole. Tuskin tämä uudella nimellä pyörivä ilmaistyö tuo asiaan mitään poikkeusta.
Meillä on ollut ainakin 90-luvulta lähtien kaikenmaailman työllistämis- ja harjoittelu- ja ties millä nimikkeellä kulkevia palkattomia töitä, joiden on tarkoitus "auttaa työttömiä työllistymään". Ainakin joskus oli jopa sääntönä, että ei saa samaan tehtävään jatkuvasti ottaa ilmaista työntekijää, vaan pitää aidosti pyrkiä työllistämään. Silti tilanne on koko ajan ollut se, että töitä teetetään työttömillä ilmaiseksi vuodesta toiseen. Välillä on taukoa sen verran että saa taas "palkata" ilmaiseksi. Sitten taas mennään. Etenkin kunnat ovat harjoittaneet tätä hyvin laajalti.
Itse olin 90-luvulla yhdessä tuommoisessa paikassa. Siinä oli ollut perätysten jo vaikka kuinka monta työllistettyä ennen minua, eikä minuakaan ollut edes aikomusta palkata. Aikomus oli vain pitää toimistolla sen aikaa kun olen siellä ilmaisena työvoimana.
Onneksi sain opiskelupaikan ja sen myötä oikean työpaikan jo opiskeluaikana. Muussa tapauksessa olisi ollut suuri riski jäädä koko työuran ajaksi ilmaispelletöihin.
Tutkimusten mukaan moni jäi tekemään ilmaisia töitä erilaisilla nimikkeillä vuosikausiksi, osa jopa vuosikymmeniksi. Ilmaistyön tekeminen ilmeisesti pilasi maineen niin täydellisesti, ettei sen jälkeen ollut mahdollisuutta saada normaalia palkkatyötä. Omaa CV:tä en pilannut työllistämistukityön mainitsemisella. Väitin sitä normaaliksi työsuhteeksi eikä kukaan kysynyt oliko se sitä vai ei. Kovasti niistä muistettettiin siihen aikaan muistutella, että ilmaistyöt eivät ole työkokemusta eikä niitä saa sanoa työkokemukseksi.
Täytyy kyllä sanoa, että jos en olisi ollut näkemässä en olisi uskonut.
Näin kaverini ja käytiin kahvilla. Aloitin maanantaina kesäloman. Kaverini siinä surkutteli, kun työtä ei löydy, vaikka miten etsii. Viereisessä pöydässä istui noin 40-45v mies ja sanoi anteeksi arvon naiset, kun keskeytän. Hän kysyi kaveriltani, että osaatko tehdä tietokoneella töitä. Kaveri oli osaan kyllä, että olin 15 vuotta varastokirjanpitäjä ja lisäksi laskutin ja tilasin tavaraa ja kertoi yrityksen nimen. Se mies oli, että haluatko tulla töihin tähän firmaan ja näytti käyntikortin jne. Kaveri sanoi, että hetkinen olet entisen firmani asiakas, että olen lähettänyt tavaraa teille.
Kaveri aloittaa työt heinäkuun 3 päivä ja sai 200e paremman palkan kuin edellisessä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tapana tehdä niin, että kun ilmaiseksi tehty jakso loppuu, työtön potkitaan takaisin työttömäksi ja otetaan joku toinen sieltä tilalle. Koskaan ei meinata työllistää ketään. Se vie uskon ja luottamuksen, että työtöntä oikeasti jeesataan. Ei jeesata nyt eikä jatkossa. Kun CV pullistelee näitä työkokeiluja, niin yksityisen työnantajan kiinnostus vähenee entisestään palkata tällainen, jota ei muutkaan ole palkanneet. Ainoa kuka hyötyy on julkisen sektorin veroporsaat ja yksityiset konsultit ja kouluttajat.
Tämän tietävät varmasti kaikki- silti oikeistolaiset väittävät vastakkaista. Ja tiedän miksi! Siksi, että saavat heikompia syyllistämällä peitettyä oman sadistisuutensa. Ihan kuin joku koulukiusaaja: se katsoi mua ärsyttävästi, oli pakko lyödä!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että jos en olisi ollut näkemässä en olisi uskonut.
Näin kaverini ja käytiin kahvilla. Aloitin maanantaina kesäloman. Kaverini siinä surkutteli, kun työtä ei löydy, vaikka miten etsii. Viereisessä pöydässä istui noin 40-45v mies ja sanoi anteeksi arvon naiset, kun keskeytän. Hän kysyi kaveriltani, että osaatko tehdä tietokoneella töitä. Kaveri oli osaan kyllä, että olin 15 vuotta varastokirjanpitäjä ja lisäksi laskutin ja tilasin tavaraa ja kertoi yrityksen nimen. Se mies oli, että haluatko tulla töihin tähän firmaan ja näytti käyntikortin jne. Kaveri sanoi, että hetkinen olet entisen firmani asiakas, että olen lähettänyt tavaraa teille.
Kaveri aloittaa työt heinäkuun 3 päivä ja sai 200e paremman palkan kuin edellisessä firmassa.
Ilmeisesti kova kailottaja kaverisi. Mies ymmärsi että tuosta saa oivan vakipanon.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan työttömiä ole töihin patistamassa vaan toimeentulotukiasiakkaita. Täysin sairasta.
Mitä muita ne toimeentulotuki asiakkaat sitten ovat kuin työelämän ulkopuolella olevia eli työttömiä?
Kaikki työikäisten tuet pitäisi puolittaa. Kollektiivisista eläke- ja työttömyysturvasysteemeistä pitää hallitusti luopua. Jokainen kerää turvaa itselleen.
Sitten voi itse kukin tehdä arvovalinnan, joko menee töihin tai muuttaa korpimaille omavaraistalouteen. Sosialismi on vaan mennyt ihan älyttömyyksiin täällä Suomessa.