Perustoimeentulotuki ei enää riitä ruokaan kun hinnat nousseet niin hurjasti
Mulla on 147e loppukuuksi, kun alussa oli 550e.
Eihän se tule riittämään, kun ollaan vasta puolivälissä.
Ja joo, myös minulla on muitakin välttämättömiä menoja ruoan lisäksi.
Milloin tähän puututaan hallituksen toimesta??
Kommentit (56)
Kun saa kalaa niin rahaa säästyy eikä tarvii ostaa muuta ruokaa niin paljoo. Usein syön vain peruna muusia ja ahven fileitä. Halpa ateria todellakin. Joskus heinäkuussa alkaa varmaan jigillä tulee ahvenia. JA sitä on viime kesänäkin tuli monesti tunnissa 10 kg. Menen sitten aamulla ja toisen kerran illalla kalaan.
Vierailija kirjoitti:
perustuslain tulee turvata riittävä perustoimeentulo ilman mitään vastikkeellisuussekoilua jolla maa ajetaan alas banaanivaltioiden tasolle.
perskakkare yrittää nuolla suurempia yrityksiä jotta keskittymisellä pilata ja näivettää paikallista kulttuuria.
YK n artikla 25 sanoo oikeudesta kunnolliseen elämään ilman mitään päättömia ideologisia sekoiluja joilla ei ole mitään perusteita.
Haista p****!
Lopettakaa tupakin poltto niin säästyy 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaam polttanut.
Ap
Työtön mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Kannattaa opetella kalastamaan. Meri täynnä kalaa. Olin taas tänään verkkoja nostamassa ja ahvenia tuli runsaasti. Voin syödä 3 kertaa viikossa ahvenia ja silti voin myydä 5 kg fileitä
Missäs päin tätä herkkua olisi saatavilla.
Ahventa saa usein melko matalasta kaislikon reunasta. Ahven tulee illalla syömään matalaan pikkukalaa ja laitan verkot niin ahvenet jää verkkoon. Meri alueilla, rannikolla. Lahden poukamista ja matalikoista saa ahventa. Satakunnassa itse asun.
Sulla on hyvät mestat. Parempaa ei ole kuin tuore kala. Voisin ahvenfileitä syödä vaikka kuinka usein. Vanhemmillani oli aikoinaan Kustavissa talo ja kalastelimme paljon, savustettiin ja pakastettiin. Herkkua olivat kaikki kalaruoat.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Kannattaa opetella kalastamaan. Meri täynnä kalaa. Olin taas tänään verkkoja nostamassa ja ahvenia tuli runsaasti. Voin syödä 3 kertaa viikossa ahvenia ja silti voin myydä 5 kg fileitä
Valitettavasti en osaa kävellä vetten päällä.
Mene onkimaan toope.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Missäs päin tätä herkkua olisi saatavilla.
Ahventa saa usein melko matalasta kaislikon reunasta. Ahven tulee illalla syömään matalaan pikkukalaa ja laitan verkot niin ahvenet jää verkkoon. Meri alueilla, rannikolla. Lahden poukamista ja matalikoista saa ahventa. Satakunnassa itse asun.
Sulla on hyvät mestat. Parempaa ei ole kuin tuore kala. Voisin ahvenfileitä syödä vaikka kuinka usein. Vanhemmillani oli aikoinaan Kustavissa talo ja kalastelimme paljon, savustettiin ja pakastettiin. Herkkua olivat kaikki kalaruoat.
Joo minulla on samassa paikassa ollut verkot varmaan 4 viikkoa. Se on sellainen sisääntulo väylä mereltä lahden poukamaan jossa on kivikkoa ja matalaa 2-3 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimeentulotukea voida nostaa, koska palkat on niin huonot. Muuten kotona makaamalla sais kohta saman rahan ku töissä käymällä. Onneksi hallitus on tekemässä tästä lopun ja toimeentulotuen vastikkeellisuutta lisätään.
Laskea sitä pitäisi että ihmiset rupeaisivat enemmän yritteliäiksi menemään metsään marjaan ja sieneen ja kalastelemaan esim. onkimaan. Nyt vaan loisitaan kotona ja kiljutaan ettei rahat riitä vaikka tekemättä mitään saa rahaa.
Mulla eläke 900e/kk. Siitä vuokra asumistuen jälkeen 300e, jäljelle jäävästä sitten netti, puhelin, sähkö ja lääkkeet, joita on vaikka millä mitalla. Joitain lääkkkeitä olen jo joutunut jättämään pois kun ei ole varaa niitä ostaa. Asumistukeen en ole oikeutettu eikä kela hyväksy menoikseni mitään muuta kuin vuokran. Ei edes sähköä. Olen hakenut edes lääkkeisiin maksusitoumusta mutta kun ei tipu niin ei tipu. Ruokaan ei paljoa jää.
Sama itselläkin että rahat vähissä mutta ruokaan olen saanut eri jakeluista paljon apua. Seurakunnalta apua myös muuhunkin välillä. Paikallinen kauppa josta välillä olen onnistunut saamaan ResQ sovelluksen kautta vitosella paljon leipätuotteita ja/tai muuta safkaa.
Työtön mies kirjoitti:
Kylläh. Ja jos on parveke niin sangot käyttön ja perunaa sinne tulemaan. Minula on kymmenen 10l sankoa perunoimassa. Köyhä tekee myös itse alkoholin ja kattoo ympäristöä että onko otettavaa. Lähtee jos irtoo ja lähtee.
Vierailija kirjoitti:
perustuslain tulee turvata riittävä perustoimeentulo ilman mitään vastikkeellisuussekoilua jolla maa ajetaan alas banaanivaltioiden tasolle.
perskakkare yrittää nuolla suurempia yrityksiä jotta keskittymisellä pilata ja näivettää paikallista kulttuuria.
YK n artikla 25 sanoo oikeudesta kunnolliseen elämään ilman mitään päättömia ideologisia sekoiluja joilla ei ole mitään perusteita.
Työtön kuluttaa kaikkein vähiten yhteiskunnan varoja kun on kotonaan nostamassa tukia ja hakee töitä. Eniten se tuottaa yhteiskunnalle kustannuksia kun sitä varten täytyy palkata sosiaaliväkeä ja askartelutätejä ja ohjaajia, lämmittää tiloja ja kustantaa materiaaleja että työtön voi esittää tekevänsä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mulla eläke 900e/kk. Siitä vuokra asumistuen jälkeen 300e, jäljelle jäävästä sitten netti, puhelin, sähkö ja lääkkeet, joita on vaikka millä mitalla. Joitain lääkkkeitä olen jo joutunut jättämään pois kun ei ole varaa niitä ostaa. Asumistukeen en ole oikeutettu eikä kela hyväksy menoikseni mitään muuta kuin vuokran. Ei edes sähköä. Olen hakenut edes lääkkeisiin maksusitoumusta mutta kun ei tipu niin ei tipu. Ruokaan ei paljoa jää.
Koita nyt päättää saatko asumistukea vai et. Ja yksin asuvalla ei kovin kummoiset sähkölaskut ole vuokrakämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön kuluttaa kaikkein vähiten yhteiskunnan varoja kun on kotonaan nostamassa tukia ja hakee töitä. Eniten se tuottaa yhteiskunnalle kustannuksia kun sitä varten täytyy palkata sosiaaliväkeä ja askartelutätejä ja ohjaajia, lämmittää tiloja ja kustantaa materiaaleja että työtön voi esittää tekevänsä jotain.
Työtön on myös ympäristöystävällinen hanke.
Työtä tekevä tekee ilmastopäästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 300€/kk tupakkaan t. työtön
Täällä taas lässyttää sellaiset ihmiset jotka eivät vain HALUA mennä töihin, koska "emmä jaksa sitä heräämistä" tai jotain sinnepäin. Jos olet työtön etkä saa töitä, niin olet vähävarainen joka saa tukia valtiolta.
Mutta ei niillä tuki rahoilla todellakaan mitään luksusta elämään saa, eikä pidäkkään saada.
Jos haluat enemmän, niin töihin mars.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas lässyttää sellaiset ihmiset jotka eivät vain HALUA mennä töihin, koska "emmä jaksa sitä heräämistä" tai jotain sinnepäin. Jos olet työtön etkä saa töitä, niin olet vähävarainen joka saa tukia valtiolta.
Mutta ei niillä tuki rahoilla todellakaan mitään luksusta elämään saa, eikä pidäkkään saada.
Jos haluat enemmän, niin töihin mars.
Ansiosidonnaisella oleva työtön insinööri saa kaksinkertaisesti tekemättä mitään työttömänä kuin hänelle ruokaa polkeva erivärinen wolt-kuski saa edes ylitöineen kuukauden palkkana.
Onko tämä reilua.
Myös tavallinen työtön saa vähemmän kuin lihava insinööri.
Työnteko ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 300€/kk tupakkaan t. työtön
Mulla ei mene työttömänä yhtään, kun lopetan. Työssä käydessä alkaa vituttamaan niin, että aloitan uudestaan ja tulee 6kk aikana poltettua noin kolme sätkää päivässä.
Se tekee kuukaudessa yksi toppa, eli kymppi kuussa.
Hirveesti ei tule säästöä. Jätän käymättä parturissa talvisin kun pipo on päässä kuitenni.
Valitettavasti en osaa kävellä vetten päällä.