Oletko keskiluokkainen? Jos kyllä, miten sen määrittelet?
- Tulot?
- Omaisuus?
- Koulutus?
- Työpaikan muoto?
- Kulutustottumukset?
Eli sinä, joka olet mielestäsi keskiluokkainen, mitkä nämä ovat sinulla?
Kommentit (24)
Keskiluokka on Suomessa suuri. Siksi enemmistö kokee siihen kuuluvansa. Niin minäkin.
Minusta keskiluokkaa on ihminen, jolla on
- akateeminen/AMK-koulutus
-kotona kirjahylly, ja harrastaa vähintään jotakin seuraavista: lukee, käy teatterissa, soittaa jotain soitinta
-on kotoisin kodista, joka on taloudellisesti vakaa. Oma koti, usein myös loma-asunto ja on ollut myös mahdollista kuluttaa. Keski-ikään mennessä päätyy itse vastaavaan asemaan
Karkeasti perinteinen esimerkki terveydenhuollosta. Lähihoitaja kuuluu työväenluokkaan. Sairaanhoitaja keskiluokkaan, samoin lääkäri, mutta haluttaessa keskiluokka voidaan vielä jakaa kahtia. Mahdolliseen yläluokkaan kuuluisi sairaalalle lisäsiiven lahjoittaneen suvun perillinen, jos tällaista Suomessa tapahtuisi. Tulot voivat olla kaikilla jopa samat, jos lähäri tekee yövuoroja, lääkäri tekee puolipäivätyötä jotta saa aikaa olla perheen kanssa, ja rikas perillinen päättää nostaa osinkoa sen verran. Raha ei luokkaan vaikuta samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin köyhä maa, että jaksetaan jatkuvasti kouhkata miten hienoa keskiluokkaisuus on.
Ei vaan omituista tuossa kouhkaamisessa on, että tuloerot Suomessa ovat niin pienet progressiivisen verotuksen jälkeen että käytännössä kaikki ovat keskiluokkaa. Siksi vastakkainasettelu on niin hullua. Ja lähes kaikki Suomessa saavat tulonsiirtoja (mm. ilmainen varhaiskasvatus, ilmainen koulutus, ilmainen terveydenhuolto, lapsilisät, yms.).
Ja jos nuo mainitsemasi lopetettaisiin, kovin moni ei enää olisi keskiluokkainen.
-eri
- Tulot?
- Omaisuus?
- Koulutus?
- Työpaikan muoto?
- Kulutustottumukset?
Varmaan kaikki nuo. Tulot yhteensä 140k€ vuodessa, omaisuutta velaton okt ja 2. talo etelä-Euroopassa (emme ole mökki-ihmisiä). Koulutus molemmilla opistotasoinen (yo- merkonomi) mutta lapsilla AMK ja yliopistotutkinnot. Työpaikan muoto?? Mitähän tuo tarkoittaa?? Olemme molemmat siisteissä toimistohommissa, pääosin etätöissä viimeiset 10v.
Kulutustottumuksissa ei raha haise, emme maksa merkkituotteista koska halvempaa on saatavana. Merkkituotteen pitää olla vähintään -50% ennenkuin suostun ostamaan ja silloinkin sellainen ettei merkkiä näe. Meillä ei myöskään ole mitään ns keskiluokkajuttuja kuten tuplakuplaa, lokkivalaisinta, mariskooleja tms. eikä Aallon tai Marimekon tuotteita.
Palveluita emme käytä juurikaan, teemme itse ruuat ja pesemme omat pyykkimme, siivoamme kotimme jne. Liikenevä raha käytetään matkusteluun. Ei kalliita harrastuksia, omat pihat ja lukeminen riittää.
Tavallista elämää siistissä uudehkossa okt taajamassa palveluiden lähellä pks.
Koulutuksellani ei ole väliä, sillä olen sijoittanut rahaa ja minulla on rahaa käytettävissä mukavasti. Mielestäni keskiluokkalaisen ei tarvitse katsoa pahemmin hintoja kaupassa