Ulosotto vei opintolainan tililtä ilman ilmoitusta - mihin ja miten otan yhteyttä?
Hain opintolainan kesä- ja syyslukukaudelle. Koko summa oli nostettavissa 1.6. Nyt ulosottolaitos on ilman ilmoitusta vienyt tililtäni 3675 euroa, eli koko syyslukukauden lainat sekä osan elokuun lainasta. Tapahtumasta ei näy minkäänlaista ilmoitusta edes ulosoton asiointipalvelussa.
Sanomattakin on selvää, etten selviä ilman noita rahoja. Joten mitähään tässä nyt pitäisi tehdä? Velka ei ole ylitsepääsemättömän suuri, saan sen maksettua valmistuttuani ennen kuin opintolainan maksut alkavat.
Kommentit (90)
Kukaan ulosotossa oleva ei saa matalakorkoista lainaa jolla maksaa ulosotto pois, mutta Ap sai. Oikeasti tässä kävi hyvin koska ulosoton kautta tuo summa olisi moninkertaistunut vuosien saatossa.
Joku alle neljän tonnin opintolaina on pikkusumma, sen saa maksettua pankille vuodessa kun menee töihin. Sitten on vapaa lainasta ja ulosotosta.
Mä en edes harkitsisi mitään opintojen ja ulosoton jatkamista, kun tässä on nyt way out.
Näin me ollaan erilaisia. Jotkut miettii jotain juoksukaljoja tällaisessa tilanteessa ja mä mietin oikeasti toimivaa ratkaisua.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei opintolainaa voi ulosmitata. Paitsi Kela voi periä, jos on maksanut maksamattoman lainan.
Jos jää maksamatta esim.korot monelta kuukaudelta, niin pankki perii Kelalta opintolainan, ja Kela voi laittaa ulosottoon.
Kaffebulla kirjoitti:
Ap, ajattele nyt asiaa siltä kantilta että ne opintolainan korot on pienemmät kuin ulosoton korot. Eli oikeestaan pääsit helpommalla näin. Onko koko ulosottovelka nyt kuitattu?
Sulla kyllä viiraa pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ymmärrätkö millaiset korot ulosotossa on vs. opintolaina?
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Kukaan ulosotossa oleva ei saa matalakorkoista lainaa jolla maksaa ulosotto pois, mutta Ap sai. Oikeasti tässä kävi hyvin koska ulosoton kautta tuo summa olisi moninkertaistunut vuosien saatossa.
Joku alle neljän tonnin opintolaina on pikkusumma, sen saa maksettua pankille vuodessa kun menee töihin. Sitten on vapaa lainasta ja ulosotosta.
Mä en edes harkitsisi mitään opintojen ja ulosoton jatkamista, kun tässä on nyt way out.
Näin me ollaan erilaisia. Jotkut miettii jotain juoksukaljoja tällaisessa tilanteessa ja mä mietin oikeasti toimivaa ratkaisua.
Ei kukaan voi olla noin tyhmä. Ap kuolee nälkään ja se on susta toimiva ratkaisu.
Oletko oikeasti vanha mummo jolla pää ei toimi enää.
Ei kuole yhtään mihinkään kun menee töihin. Kannattaa ajatella pidemmälle kuin ensi viikkoon.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ymmärrätkö millaiset korot ulosotossa on vs. opintolaina?
Kuule kyllä tiedän. Äitini kuolinpesän hoidin ja sisko oli ulosotossa.
Ymmärrätkö sinä että ilman rahaa ei maksa vuokraa eikä saa ruokaa.
Ymmärrän tosi hyvin. Ymmärrätkö sinä, mistä saa rahaa? Mieti oikein kovasti. Keksit kyllä!
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Ei kuole yhtään mihinkään kun menee töihin. Kannattaa ajatella pidemmälle kuin ensi viikkoon.
Vissiin vie sulta kahvin ja pullan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ainut neuvo on: älä hanki maksurästejä. Tää ohje tulee sulle myöhässä, mutta minä opin sen jo lapsena. Ei ole ollut kiusausta kokeilla ylivelkaantumista.
Ja mitähän sä tällä luulet auttavasi tai vastaat ap:n kysymykseen? Et muuta kuin ylennät omaa itseäsi, vaikka ei ole sinusta kyse. Oksettavaa.
Ja ap nimenomaan kertoo, että hoitaa rästin pois ja on suunnitellut selkeästi mitä aikoo tehdä.
Pyydä oikaisemaan, kyllähän ne tajuaa, että on opintolainasta kyse mitä ei saa ulosmitata, jos asian selittää.
Olen eri
Opintolainaa ei saa, kun on uo-asiakas. Ulosotto myös tekee varattomaksi todettu paperin ja sen jälkeen uo alka ulosmitata, jos on palkkatuloja tai omaisuutta mikä kelpaa ulosottoon.
Opintolainaa ei voi ulosmitata, eikä ulosotto ikinä ulosmittaa opintolainaa. Se lukee ihan siellä heillä lakikirjassa.
Avaus on paskapuhetta.
Kyllä saa, vaikka olisi uo asiakas. Kokemusta on. Riippuu pankistakin. S.pankista saa, Nordeasta ei.
AP, miten olisi jos avaisit tilanteesi ihan rehellisesti auki?
Siis jos haluat oikeasti jotain neuvoja.
Ulosotto kyllä todellakin saa mennä suoraan pankkitililtä ottamaan. Ne tekee sellaisia automaattikyselyjä pankille paljonko on tilillä rahaa, mutta paljonko sieltä saa ottaa, se on sitten oma tarinansa. Suojaosuus on aina jätettävä ja suojaosuuden ylittävästä osasta maksetaan sitten niitä ulosottoja.
Paljonko suojaosuus on, sen voi kukin laskea omilla tiedoillaan ulosoton nettisivuilla (oliskohan oikeus.fi). Siellä on laskuri.
Se, että ulosotto ei saa ottaa opintolainoja yms, niin se on se tämän ap:n tapauksen valitusperuste, minkä pohjalta jokainen euro pitää saada takaisin.
Ja jos se uomies on käyttäytynyt huonosti, niin tosiaan valitusta epäasiallisesta kohtelusta menemään.
Tää aloitus on kesältä, eiköhän homma ole jo selvinnyt. Olisi kyllä kiva kuulla näissä aina, että miten kävi.
Ulosotto pitää niitä rahoja itsellään 30 päivän valitusajan ajan. Eli ne tilitetään velkojille vasta valitusajan päättymisen jälkeen.
Kaffebulla kirjoitti:
Sinä se mietit joo. Ihanko aivoilla? Ota ensiksi selvää asioista ennen väitteitäsi.
Kela:
"Sinulle myönnetty valtiontakaus ei kuitenkaan velvoita nostamaan lainaa. Opintolainaa ei kuitenkaan voida myöntää, mikäli sinulla on aiempi opintolaina Kelan perittävänä. Voit hakea opintolainaa, vaikka sinulla olisi luottotietorekisterissä maksuhäiriömerkintä"
Vierailija kirjoitti:
AP, miten olisi jos avaisit tilanteesi ihan rehellisesti auki?
Siis jos haluat oikeasti jotain neuvoja.
No ei se AP ole täällä sinulle vastailemassa, kun on viimeksi kirjoittanut ketjuun kuukausia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sinä se mietit joo. Ihanko aivoilla? Ota ensiksi selvää asioista ennen väitteitäsi.
Kela:
"Sinulle myönnetty valtiontakaus ei kuitenkaan velvoita nostamaan lainaa. Opintolainaa ei kuitenkaan voida myöntää, mikäli sinulla on aiempi opintolaina Kelan perittävänä. Voit hakea opintolainaa, vaikka sinulla olisi luottotietorekisterissä maksuhäiriömerkintä"
Niin, oliko sulla joku pointti?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opintolainaa voi ulosmitata. Paitsi Kela voi periä, jos on maksanut maksamattoman lainan.
Jep. Opintolainaa ei voi ulosmitata eikä opintolainaa edes saa, jos ei luottotietoja.
Valtio takaa opiskelijan opintolainan.
Opintolainaa saa, vaikka olisi maksuhäiriö merkintöjä.
Kun itse opiskelin aikoinaan, 1960 luvulla, EI ollut valtion takaamia opintolainoja.
Jos oli köyhästä perheestä, niin opintolainan ylioppilaalle, yliopisto-opintoja varten, takasivat hyvätuloiset sukulaiset, tai jopa naapurit, jotka luottivat perheeseen, vaikka perhe olikin pienituloinen.Ei saa tänäpäivänä enää jos tiedot mennyt, vaikka valtio takaa. Se on muuttunut koko touhu.
Jos luottotiedot menee, kun on saanut opintolainan ennen tietojen menetystä, niin sitä ei saa ulosmitata. Se on ihan lakikirjassa pykälä 46.
Tunge se lakikirja hanuriis ja opettele aluksi vaikka viittaamaan niihin lainkohtiin oikein. Ei riitä, että pykälän numeron ilmoitat, jos et kerro edes sen lain nimeä johon viittaat. Jos kyseinen laki on ulosottokaari, niin lisäksi tulee ilmoittaa myös luku josta pykälän löytää, sillä kyseisessä laissa pykälänumerointi alkaa joka luvussa alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ainut neuvo on: älä hanki maksurästejä. Tää ohje tulee sulle myöhässä, mutta minä opin sen jo lapsena. Ei ole ollut kiusausta kokeilla ylivelkaantumista.
Ja mitähän sä tällä luulet auttavasi tai vastaat ap:n kysymykseen? Et muuta kuin ylennät omaa itseäsi, vaikka ei ole sinusta kyse. Oksettavaa.
Ja ap nimenomaan kertoo, että hoitaa rästin pois ja on suunnitellut selkeästi mitä aikoo tehdä.
Pyydä oikaisemaan, kyllähän ne tajuaa, että on opintolainasta kyse mitä ei saa ulosmitata, jos asian selittää.
Olen eri
Opintolainaa ei saa, kun on uo-asiakas. Ulosotto myös tekee varattomaksi todettu paperin ja sen jälkeen uo alka ulosmitata, jos on palkkatuloja tai omaisuutta mikä kelpaa ulosottoon.
Opintolainaa ei voi ulosmitata, eikä ulosotto ikinä ulosmittaa opintolainaa. Se lukee ihan siellä heillä lakikirjassa.
Avaus on paskapuhetta.
Kyllä saa, vaikka olisi uo asiakas. Kokemusta on. Riippuu pankistakin. S.pankista saa, Nordeasta ei.
Tämä ehdotus oikaisuvaatimuksesta tulee nyt aika paljon myöhässä, sillä oikaisupyyntö olisi pitänyt tehdä jo kuukausia sitten. Valtion takaamaa opintolainaa yleensä saa, sillä se on pankille kaikkein turvallisin luotto.
Onko joku niin sinisilmäinen, että kuvittelee, ettei ulosotto pääse pankkitilille?
Ei ole provo. Sain perintöä 20 000€ ja ulosotto vieraili mun tilillä josta otti 5600€. No eipähän ole enää velkaa.