sokerittomat leivät
Jumankokkare sentään, että oli vaikea löytää kaupasta sokeritonta vaaleaa leipää. Jos ei ainesosaluettelossa lukenut sokeri, niin sitten luki siirappi. Jotenkin olen hyväksynyt jo sen, että en asioi valmisleipäeväspikaruokaloissa, koska niiden leivissä kaikissa on sokeria, mutta nyt tuo typerä villitys leviää kauppojenkin leipävalikoimiin! Pitää vissiin alkaa itse leipomaan vaaleat leivät, niin saa varmasti sokeritonta. Ennen sai paahtoleivänkin sokerittomana, vaan ei enää.
Jos joku ulkomuistista tietää sokerittomia leipiä, niin ilmiantakaa, kiitos.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä väliä sillä on, jos leivässä on sokeria?
sokeria sisältävä leipä on pullaa. Se on liian makeaa enkä muutenkaan halua syödä sokeria silloin, kun on leivänsyöntiaika, siis välipalana. sokeria tulee yleensä lounaan yhteydessä jälkiruoan mukana ja se riittää minulle.
Kaupan pakastepullissa, niissä uunissa paistettavissa, on sama määrä hiilareita kuin monessa aamiaissämpylässä, mihin ei olla lisätty sokeria erikseen. Kas se vehnäjauho on itsessään sokeria.
Vehnäjauho on vehnänjyvistä jauhettua jauhoa. Valkoinen sokeri on sokerijuurikkaasta tehtyä pitkälle prosessoitua, elimistölle vahingollista askaa.
Ei noilla eroa juuri ole miten elimistössä toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sokeria sisältävä leipä on pullaa. Se on liian makeaa enkä muutenkaan halua syödä sokeria silloin, kun on leivänsyöntiaika, siis välipalana. sokeria tulee yleensä lounaan yhteydessä jälkiruoan mukana ja se riittää minulle.
Kaupan pakastepullissa, niissä uunissa paistettavissa, on sama määrä hiilareita kuin monessa aamiaissämpylässä, mihin ei olla lisätty sokeria erikseen. Kas se vehnäjauho on itsessään sokeria.
Vehnäjauho on vehnänjyvistä jauhettua jauhoa. Valkoinen sokeri on sokerijuurikkaasta tehtyä pitkälle prosessoitua, elimistölle vahingollista askaa.
Usko pois, hiilari- eli sokerimäärä noissa leivonnaisissa on sama. Joudun niitä päivittäin seuraamaan ja laskemaan, minun pitää määritellä pikanskani annos nimenomaan hiilarimäärän perusteella. Ihan sama mulle, onko se tullut vehnänjyvistä tai sokerijuurikkaasta. Se sokerijuurikaskuitu on muuten erittäin vähähiilarista, myydään nimellä Fibrex.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla eroa juuri ole miten elimistössä toimivat.
Itse asiassa on.
Vierailija kirjoitti:
Nii mikäs siinä on, ettet voi leipoa itse?
en pidä ruoanlaitosta, joten jos jotain voin ostaa valmiina tuotteena, sen teen. Minulla siis ei ole mitään intohimoa kokkaushommiin ja teen sitä vain käytännön pakosta. Mieluiten syön ruokani suoraan pensaasta ja/tai kypsentämättömänä ja siihen kesä onneksi antaa lahjojaan.
Ainoan poikkeuksen ruoan laitossa teen arkiruoan suhteen, mutta sitäkin teen moodilla: kaikki samaan pataan ja pata uuniin, ylimääräiset annokset pakkaseen.
Kivaa, että sokerittomiakin vaaleita leipiä siis vielä on saatavilla. Aion ostella niitä ihan senkin vuoksi, että menisi signaalia sekä kaupalle, että leipomoille, että näillä on kysyntää. En näe mitään järkeä sokerin lisäämisessä leipätaikinaan (harmi etten muista nyt yhden tutkijan nimeä, mutta hän sanoi osuvasti kerran, että sokeria ei pitäisi lisätä mihinkään, ihminen ei tarvitse lisättyä sokeria). Leivästä saa oikein kuohkeaa ilman sokeriakin. Toki säilyvyys on heikompi, mutta leipää voi pakastaa annospaloina ja ottaa pakkasesta sitten sen verran mitä kunakin päivänä arvelee käyttävänsä.
Pullapirtin graham sämpylöissä ei oo sokeria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se sokeri ole hiivan reaktioita varten ja hajoaa/häviää siinä prosessissa sitten.
Ja vain alkoholi jää?:D
Onko sinulle yllätys jos hiiva tuottaa alkoholia? Ei pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Sokerileivät on karseen makusia. Ostin hönö leivän randomisti. Hyyyyiiiiii
Hönö on ihan äklömakeaa.
Leivon itse hiivaleipää, litran taikinaan laitan teelusikallisen sokeria hiivaa varten, ei todellakaan ole makeaa.
Joillekin on merkitystä myös sillä, mille se leipä maistuu.
Se, onko vaaleassa leivässä lisättyä sokeria vai ei, vaikuttaa makuun. Ja sekin vaikuttaa makuun, kuinka paljon sitä sokeria/siirappia siihen taikinaan on lisätty.
Kaikki eivät halua syödä makeaa leipää suolaisten päällysteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se sokeri ole hiivan reaktioita varten ja hajoaa/häviää siinä prosessissa sitten.
Behövs inte. Då man bakar italienskt eller franskt bröd är socker inte en ingrediens. Satte italienskt i maskinen i början av veckan och då är ingredienserna:
torrjäst
grovt vetemjöl
olivolja
salt
vatten
Det är allt och blir väldigt gott för en spottstyver.
Itse kun tekee saa sokeritonta leipää
Mitä väliä sillä on koska leipä itsessään on hiilihydraattia ja kaikki hiilihydraatti on sokeria?
Hiilihydraatit ja kuidut hajoavat elimistössä sokeriksi, joten sokerittomassa leivässä ei saisi olla hiilihydraatteja ja kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatit ja kuidut hajoavat elimistössä sokeriksi, joten sokerittomassa leivässä ei saisi olla hiilihydraatteja ja kuituja.
Eli mahdoton tehtävä normijauhoilla. Mantelijauho taitaa olla lähes ainoita leivontaan kelpaavia vähähiilarisia jauhoja, siis taviksille tarkoitettuja peruskaupoista löytyvistä jauhoista.
Minä teen itse enkä ole koskaan laittanut sokeria leipään. En kyllä laita rasvaakaan. Ainoastaan focaccia taikinaan tulee hieman oliiviöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Se leipä on sellainen hiilihydraattipommi että on aivan sama onko käytetty sokeria vai ei.
Kumpi on vaalean leivän hiilihydraattimäärä finelin mukaan per sata grammaa vaalea kauraleipä vai ruisleipä+
37.1 g
44.0 g
Väärin! Alempi on ruisleipä.
Älä levitä väärää "tietoa"!
Maria O. kirjoitti:
Jos ei leivässä ole sokeria, niin se on vain jauhovesiseosta.
Täydellistä hulluutta nykyajan sokerittomat leivät.
Teen kotona itse leipää, kaikenlaisia. En mä mitään sokeria laita, paitsi siinä hiivan heäryksessä teelusikallisen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tartuithan sinä viimein koukkuun. Leivät sisältävät tyypillisesti hyvin vähän ns. oikeaa sokeria, mutta sitten sitä hiilihydraattia onkin usein 70%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se leipä on sellainen hiilihydraattipommi että on aivan sama onko käytetty sokeria vai ei.
Kumpi on vaalean leivän hiilihydraattimäärä finelin mukaan per sata grammaa vaalea kauraleipä vai ruisleipä+
37.1 g
44.0 g
Väärin! Alempi on ruisleipä.
Älä levitä väärää "tietoa"!
Se ruisleipä on ns hidasta hiilaria, kun taas kaura- ja vehnäleivät ovat nopeaa hiilaria. Tarkoittaa sitä, että nopea hiilari nostaa verensokerin ylös nopeammin, jos et muuten ymmärrä asiaa. Itse joudun syömään nopeahiilariset ruuat erittäin harkiten ja jatkuvasti sokereita kytäten, jottei käy köpelösti.
T DM1