Viikko-viikko ja lapsilisät?
Miten teillä muilla, joilla on viikko-viikko, eikä elatusmaksuja ole syystä tai toisesta määritelty, menee lapsilisät? Miten lasten kulut on jaettu yms?
Meillä siis tilanne, että eron jälkeen jäi hallittavaksi yhteinen asunto ja sen takia yhteinen tilikin on käytössä, mistä lainanlyhennykset ym maksetaan. Sinne menee lapsilisäkin ja sieltä maksellaan myös lapsiin liittyvät yhteiset kulut: harrastukset, haalarit, hoitomaksut ym. Sinne kumpainenkin laittaa yhtä paljon rahaa tarvittaessa lisää jos kuluja on enemmän kuin tuloja. Meillä ei elatusmaksuja, tulot molemmilla suunnilleen samansuuruiset.
Toistaiseksi tämä on toiminut hyvin, mutta en usko että jaksan loputtomiin hallita yhteistä tiliä ja jossain vaiheessa asuntoa yritetään myydä uudelleen, jolloin tarvetta yhteiselle tilille en enää näkisi, koska joka tapauksessa minun vastuulleni lasten hankinnat jää 99,9% joka tapauksessa, vaikka ne yhdessä maksellaankin.
Miten siis muilla on tilanteessa, jossa ei ole käytössä yhteistä tiliä on kulut ym jakaantuneet tai miten on sovittu? Ex on rahoista äärimmäisen tarkka ja tiedän että muutos nykyiseen systeemiin tulee olemaan hänelle vaikea. Jossain vaiheessa vaati kuitteja kaikista lasten kurahaalareista, hanskoista ym, vaikka olen tasantarkkaan maksanut yhteisistä rahoista lapsille tarpeellisia asioita. En jaksa olla myöskään tilivelvollinen tällaisista asioista exälle, kun olen jopa useasti maksanut omasta pussistani näitä menoja, kun en ole kaikista jaksanut puolta mieheltä penätä ja kuitteja lähetellä.
Kommentit (34)
Meilläkin oli pitkään yhteinen tili kunnes toinen huoltaja tyhjensi sen omiin tarkoituksiinsa. Tätä nykyä kaikki raha kulkee mun kautta.
Se onkin raskas ponnistus hallita tiliä. :D
Ei meilläkään oikein tili toimi. Lapsilisä ja kumpikin laittaa saman summan tillille ja sieltä olisi tarkoitus sitten käyttää suurempii menoihin, mutta kumpikin kuitenkin maksaa omistaan esim vakuutuksen vuorotellen, jne Eikä tiliä nyt voi oikein siirtää lapsen nimiin kun menisi lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
Se onkin raskas ponnistus hallita tiliä. :D
No siis kyse ei ole siitä että hallitsen tiliä, se pysyy siellä hoitamattakin. Minä hoidan 99,9% lasten hankinnoista ja raskasta tässä on kaikesta exälle laitella kuitteja, kun niitä vaatii. On raskasta olla jatkuvasti tilivelvollinen ihmiselle jolle ei tarvitsisi enää olla, joka on ihan riittävästi hallinnut mun elämää menneisyydessä. Toi kuittien vaatiminen on exältä pelkkää kyykyttämistä. Lisäksi kun tililtä edelleen kulkee asuntolainat ja vastikkeet, niin minä varmistan säännöllisesti että vuokralaiselta on tullut vuokrat ajallaan, että tilillä on lainanlyhennyksiin riittävät varat, olen laskenut sen summan, mitä molemmilta tilille vaaditaan, arvioin uudelleen asiaa korkojen noustessa, vastikkeen noustessa ym. Ex viisveisaa, tai korkeintaan marisee jos kulut on nousseet ja penää kuitteja lasten menoista.
Meillä viikko viikko, minä saan lapsilisät ja lasten isä isompituloisena maksaa myös elatusmaksua. Hoidan kaikki lasten kulut, vaatteet, harrastukset, vakuutukset, polkupyörät jne. Jos lasten isä jotain lapsille ostaa, niin vähentää ne elatusmaksuista. Sitä ei kyllä ole tapahtunut muistaakseni koskaan. Isä siis huolehtii omalla viikolla vain lasten ruokakuluista. Tämä toimii meillä hyvin, eikä tarvitse selitellä ja neuvotella lasten ostoksista. Luottamus pelaa, että rahat oikeasti kuluu lasten menoihin. Useinhan kai vanhemmilla voi olla se pelko, että rahat ei mene lapsille vaan toisen vanhemman omiin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokainen täällä kommentoinut kertoo käytännössä, että äiti maksaa eron jälkeen enemmän lapsen menoja. Järkyttävää.
Tottakai, sillä useammin lapsilisät menevät äidin tilille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viikko viikko, minä saan lapsilisät ja lasten isä isompituloisena maksaa myös elatusmaksua. Hoidan kaikki lasten kulut, vaatteet, harrastukset, vakuutukset, polkupyörät jne. Jos lasten isä jotain lapsille ostaa, niin vähentää ne elatusmaksuista. Sitä ei kyllä ole tapahtunut muistaakseni koskaan. Isä siis huolehtii omalla viikolla vain lasten ruokakuluista. Tämä toimii meillä hyvin, eikä tarvitse selitellä ja neuvotella lasten ostoksista. Luottamus pelaa, että rahat oikeasti kuluu lasten menoihin. Useinhan kai vanhemmilla voi olla se pelko, että rahat ei mene lapsille vaan toisen vanhemman omiin kuluihin.
Ymmärrän toki sen. Meillä ei siis ole kyse edes mistään elareista vaan siitä että laitan exälle viestiä että hei kävin ostamassa pipot, hanskat ja uudet kurahousut lapsille. Laitatko näistä puolet eli xxx € mulle? Ei puhuta satasista, vaan kymmenistä euroista. Toki syksyllä ja talvella hankinnat on yleensä kalliimpia kauden vaihtuessa, saattaa mennä yhden kuukauden aikana satanen-parikin yli lapsilisän, sitten onkin puoli vuotta helposti kun en ole "rahaa vailla".
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään lapsilisää tule jos lapset viikko viikko molemmilla vanhemmilla. Kumpikin maksaa lasten menot silloin kumman luona ovat.
Lapsilisä on lakisääteinen, maksajana kela 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, jos lapsi on vaan kasa rahasummia, niin älkää hel#etissä tehkö niitä. Itse en eron tullessa pytänyt mieheltä mitään muuta kuin, että lähtee ovesta ulos ja hemm#etin sassiin. N64
Eli mies on mielestäsi vapaa lapsen elatuksesta. Kaikki äidit ei ole yhtä lapatossuja vaan huolehtii siitä, että lapsi saa elatuksen molemmilta vanhemmilta. Isä on yhtä paljon vastuussa kuin äitikin jälkikasvusta.
Samaa mieltä. On lapsen etu ja turva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokainen täällä kommentoinut kertoo käytännössä, että äiti maksaa eron jälkeen enemmän lapsen menoja. Järkyttävää.
Äidit maksavat lasten menoja paljon enemmän jo ennen eroa. Meillä exä maksoi ensimmäisen kerran mitään lasten menoja vasta eron jälkeen, vaikka silloinkin vain murto-osan lasten menoista.
Meillä mies hoitaa lainan ja autokulut, minä ruuan lasten vaatteet ja sisustuksen ym. Laskut maksetaan yhdessä. Vaatteita ostetaan yhteisesti, ei ongelmaa. Enemmän miestäni harmittaa, kun maksan enemmän. En ajattele noin. Olen kuitenkin hyvin vaatimaton ja pelkistetty.
Yhteistili on ihan hyvä, mutta kuittien vaatiminen menee jo yli. En kyllä tiedä onko tuollaisen miehen kanssa oikein mitään tehtävissä, elari ja sitten hoidat kaikki lapsen menot, varmasti aiheuttaa riitaa sekin mutta ehkä lyhyemmäksi aikaa. Tosi hankalaahan se on, jos toisen mielestä lapsen olisi ok kulkea jossain ilmaiseksi saaduissa väärän kokoisissa lenkkareissa ja toinen haluaa hankkia hyvät varusteet lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, sillä useammin lapsilisät menevät äidin tilille.
Niin, tässä puhuttiinkin siitä että äidit maksaa ihan omasta pussistaan enemmän kuin isät. Lapsilisä harvemmin riittää lapsen kuluja kattamaan, vaikka isät ilmeisesti kuvittelee niin.
Isälle ilmoitus ettet enää mitään kuitteja toimita, joko alkaa luottamaan tai sitten yhteistili loppuu ja mies alkaa maksaa sinulle elaria.
Meillä taas ei toimi. Vaikka ilmoittaisin, että olen ostanut päiväkoti-ikäiselle syksyllä uudet kurahousut, kumisaappaat ja molemmille lapsille pipot ja 2x hanskat, niin kuittia oli penäämässä näistä ostoksista. No toki mä sen lähetin exälle, mutta en vaan jaksa olla toiselle enää piirun vertaa tilivelvollinen, kun kyseessä on vain ja ainoastaan hänen halu kontrolloida asioita. Mutta hänhän ei itse näitä hankintoja myöskään tee, koska olen ilmaista työvoimaa, joka nämä asiat hänen puolestaan hoitaa. Muuten ongelmaa ei ole, mutten jaksa olla kytättävänä ja jatkuvan epäluottamuksen kohteena. Ja toisaalta ex on itse jossain vaiheessa tehnyt tililtä kyseenalaisia maksuja, todennäköisesti rahat olleet loppu ja käynyt ruokarahaa lainaamassa. Aina ei ole edes maininnut asiasta, joskus saattaa lainata tililtä yhtäkkiä satasen ja on vaan ilmoitusluontoinen asia minulle. Ja jos minä puutun hänen tekemiinsä edes kevyesti kyseenalaistamalla, on helvetti irti ja minä saatanasta seuraava kun edes viitsin kysyä. En siis jaksa edes sanoa. Exän rahankäyttö on ollut aina ajoittain holtitonta ja sen puoleen haluaisin vain eroon mistään yhteisistä tileistä. Ei hän sitä tiliä muuten käytä lasten hankintoihin, minä teen niistä kaikki. Exän hankinnat lapselle menee niin, että saattaa ilmoittaa yllättäen että on saanut jostain lapselle kesäksi kengät/takin tms. Viimeksi kesäkengät oli pari kokoa liian isot ja valmiiksi rikki kärjestä.