Missä vaiheessa nuorten kumppanit kutsutaan juhliin mukaan?
Tuli mieleen tuolta yhdestä toisesta aloituksesta, jossa oli puhetta, että sukujuhlaan kutsutaan aina kumppani mukaan.
Meillä alkaa olla se vaihe, kun omien lasten serkuilla, pikkuserkuilla ym sukulaisilla alkaa olla seurustelukumppaneita, avopuolisoja jne
Meillä on nyt kesällä keskimmäisen tyttäremme rippijuhlat. Missä vaiheessa on etiketin mukaan asiallista kutsua nämä sukulaiset juhliin seurustelukumppaniensa kanssa? Ja missä vaiheessa voi vielä kutsua ilman kumppania?
Onko vasta siinä vaiheesssa, kun asutaan yhdessä?
Kommentit (35)
Sit vasta kun on korkattu. Eli kannattaa udella tapahtuuko peiton alla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kutsuttu vasta sitten, kun on yhteinen asuntolaina tai asunto. Vaihtuva väki ei tee juhlista mukavia.
yhteinen asuntolaina tai asunto? Eli siis myös vuokralla yhdessä asuva pari käy? Vai pitääkö olla omistusasunto?
Miksei kutsu? Huonoa käytöstä olla kutsumatta, aina vieras saa itse päättää tuleeko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Nuoren seuraaville synttäreille.
Ei ollut siis kyse siis meidän perheen nuoren kumppanista.
Vaan iso suku - paljon serkkuja ja pikkuserkkuja, joiden kanssa ollaan oltu vuosien ajan tosi läheisiä
Nyt näistä serkuista ja pikkuserkuista yksi jos toinen seurustelee, asuu avoliitossa jne. Missä vaiheessa kutsun meidän juhliin myös näitä seurustelukumppaneita?
Itse ajattelin, että ehkä ne muutamat, joiden tiedän jo asuvan yhdessä seurstelukumppaninsa kanssa, saavat avec kutsun
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kutsuttu vasta sitten, kun on yhteinen asuntolaina tai asunto. Vaihtuva väki ei tee juhlista mukavia.
Jos se kumppani on fiksu ja mukava ihminen niin miksi hänen läsnäolonsa tekee niistä juhlista epämukavat vaikka eivät nyt sattuisikaan viettämään loppuelämäänsä yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Eli et kutsu 25 vuotta avioliitossa ollutta paria, joka asuu vuokralla? Ok.
Meillä ei erikseen kutsuta, mutta laitetaan kutsuun avec. Saa nuori itse päättää ottaako kumppanin mukaan vai ei.
Linnan juhliin voi ottaa seuralaiseksi puolison, jonka kanssa on vakiintunut suhde eli avio- tai avoliitto. Sukujuhlissa tuskin tarvitsee olla noin muodollinen. Ainakaan Porvoon ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se kumppani on fiksu ja mukava ihminen niin miksi hänen läsnäolonsa tekee niistä juhlista epämukavat vaikka eivät nyt sattuisikaan viettämään loppuelämäänsä yhdessä?
No ei toki epämukavaksi tee juhlaa.
Mutta kun tiedän, että osalla on jo tosi vakiintunut seurustelukumppani.
Ja osa vaihtaa kumppania jatkuvasti ja tuntuisi hassulta, että meidän juhlissa olisi joku joka seurustellut juhlan sankarin serkun kanssa kuukauden ja on ensi kuussa jo historiaa
Ja kaikkien statuksesta en tiedä
Mutta tosi vaikea vetää sitä rajaa
Tosi kiva olisi kuulla muiden käytäntöjä. Miten teillä on toimittu?
Yhdessä asuminen on selkeä raja. Toki pitkään yhdessä ollut mutta esim. töiden tai opiskelun takia eri paikkakunnalla asuva kumppani kutsutaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei erikseen kutsuta, mutta laitetaan kutsuun avec. Saa nuori itse päättää ottaako kumppanin mukaan vai ei.
Entä jos nuori asuu vielä kotona
Laitatko että Maija ja Matti Meikäläinen, Liisa Meikäläinen avec ja Kerttu Meikäläinen avec
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko että Maija ja Matti Meikäläinen, Liisa Meikäläinen avec ja Kerttu Meikäläinen avec
Miksi laittaisin kotona asuvalle erillisen kutsun? Kutsuhan lähtökohtaisesti kattaa koko samassa taloudessa asuvan perheen ellei erikseen ole rajattu, että vain äiti ja isä tms.
Sitten kun ovat aviopari. Mä otin nyt tämän linjan kun pitkäaikainen seurustelusuhdekin voi näköjään päättyä kuten mun nuorelle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tulevat ilman avekkeja. Eihän heille edes laiteta omaa kutsua.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ovat aviopari. Mä otin nyt tämän linjan kun pitkäaikainen seurustelusuhdekin voi näköjään päättyä kuten mun nuorelle kävi.
Onneksi avioliitoista vain reilu 50% päättyy eroon. Hyvä suoja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ovat kuitenkin olleet vakavissaan ja naimisissa ainakin jonkun aikaa. En mä halua näitä käymäseltään vain olevia kumppaneita sukujuhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ovat kuitenkin olleet vakavissaan ja naimisissa ainakin jonkun aikaa. En mä halua näitä käymäseltään vain olevia kumppaneita sukujuhliin.
Ok. Mikäs siinä, jos sinulle joku viikon pikaliitto on parempi kuin vuosia jatkunut avoliitto.