Mies kertoi vanhempiensa kurittaneen häntä fyysisesti
Olen jotenkin todella järkyttynyt tästä. Mies ei itse pidä sitä kovinkaan kummoisena, vaikka on omien sanojensa mukaan saanut selkäänsä, luunappeja, tukkapöllyä ja jopa kylmiä suihkuja. Itse taas en voi uskoa miten niin mukavilta vaikuttavat ihmiset ovat voineet syyllistyä sellaiseen. On vielä sen ikäinen, että fyysinen kuritus on ollut jo useamman vuoden laitonta ennen miehen syntymää.
Pitäisikö pakottaa mies terapiaan, tai ottaa asia puheeksi anoppilassa?
Kommentit (20)
On aika yleistä, myös itsellä vastaava lapsuus. Älä vaan ota anopin kanssa puheeksi, ja mies tuskin tarvitsee terapiaa.
Miksi pitäisi pakottaa terapiaan tai ottaa puheeksi anoppilassa ? Onko sinulla joku tarve kontrolloida muita ihmisiä ? Minäkin sain joskus tukkapöllyä, ja kyllä tiesin miksi. Ei jäänyt traumoja.
Voi voi, meitä hakattiin lapsena niittivyöllä, veri lensi.
Ei kannata turhaa draamaa asiasta tehdä. Me viisikymmentä luvulla syntyneet olemme todennäköisesti kaikki saaneet tukkapöllyä ja luunappia. Koulussakin. Niitä ei saa puhumalla tekemättömäksi, se oli vaan silloinen kasvatustapa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi pakottaa terapiaan tai ottaa puheeksi anoppilassa ? Onko sinulla joku tarve kontrolloida muita ihmisiä ? Minäkin sain joskus tukkapöllyä, ja kyllä tiesin miksi. Ei jäänyt traumoja.
Eihän se normaaliakaan ole, että vanhemmat ovat hakanneet lasta. Kyllä siitä aina jälki jää, vaikka ei sitä heti tajuaisi tai myöntäisi.
Mun mies on nähnyt kun hänen isä on lyönyt hänen kehitysvammaista veljeä. Muistaakseni vyöllä. Silloinkin oli kielletty jo ruumiillinen kuritus. Arvostaa tosi paljon vanhempiaan, vaikka ovat tehneet tollaista, sitä ihmettelen.
Tuo oli yllättävän yleistä aikoinaan. Olen syntynyt 1981, ja saanut sekä vitsasta että avokämmenestä rankaisua paljaalle takamukselle esimerkiksi jos riitelimme sisarusten kanssa. Erityisen nöyryyttävää se oli, kun kuukautiseni oli jo alkaneet. Myös suuta pestiin saippualla ja pakotettiin istumaan ruokapöydässä, kunnes oli syönyt. Kun tätä kirjoitan, tuntuu asia täysin uskomattomalta ja sairaalta. Liekkö vaikuttanut joltain osin siihen, että nyt aikuisena olen syömishäiriöinen kinky.
Sekä minua että miestäni on kuritettu fyysisesti lapsena. Ainoa mitä asiaan liittyen voit tehdä, on laatia säännöt miten lastenlasten kanssa toimitaan, ja että väkivaltaan on nollatoleranssi, tai lapset eivät enää tule mummolaan.
Älä puutu! Jos miestä alkaa traumatisoitumaan, niin hän hoitaa asian ja olet silloin tukena, mutta älä nyt missään tapauksessa ainakaan aloita mitään.
Mä olen myös saanut oman osani tukkapöllyistä ja remmistä, en mä olen kuitenkaan kokenut sitä mitenkään traumaattisena. Enkä ole omia lapsiani kurittanut väkivaltaisesti. He ovat nuoria aikuisia jo, ettei mikään takauma saa heitä enää tukkapöllyn piiriin.
Silläpä olisi aivan hullua, että mieheni ykskaks menis äidilleni puhumaan, että annoit sitten piiskaa Tiinalle? Terapia varmasti tekis hyvää monella saralla, muttei nyt tämän aiheen myötä. Mulla on hyvät välit äitiini, isä meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Älä puutu! Jos miestä alkaa traumatisoitumaan, niin hän hoitaa asian ja olet silloin tukena, mutta älä nyt missään tapauksessa ainakaan aloita mitään.
Mä olen myös saanut oman osani tukkapöllyistä ja remmistä, en mä olen kuitenkaan kokenut sitä mitenkään traumaattisena. Enkä ole omia lapsiani kurittanut väkivaltaisesti. He ovat nuoria aikuisia jo, ettei mikään takauma saa heitä enää tukkapöllyn piiriin.
Silläpä olisi aivan hullua, että mieheni ykskaks menis äidilleni puhumaan, että annoit sitten piiskaa Tiinalle? Terapia varmasti tekis hyvää monella saralla, muttei nyt tämän aiheen myötä. Mulla on hyvät välit äitiini, isä meni jo.
Eikä mun vanhemmat koskaan lapsenlapsiaan ole kurittanut fyysisesti. Meidän lapset viettivät aikaa suht paljon mummolassa, kun oli niin lähellä. Huutoa on kyllä tullut ja arestia, mutta ei fyysistä väkivaltaa.
sama
Pikkukakarat tappelee keskenään rajustikin. Etenkin pojat. Miten ajattelisit että pannaan kuriin, filosofisilla puheillako?
Tulee toimimaan samoin omien lasten kanssa.
Ei missään tapauksessa kannata ottaa puheeksi.
Itse olen mies, ja olen ihan tietoisesti jättänyt kumppanilleni kertomatta äidiltä lapsena saamistani (muutamista harvoista) piiskaamisista ja tukkapöllyistä, koska hän suhtautuu asiaan niin jyrkän ja mustavalkoisen ehdottomasti ja on tuonut sen esiin monta kertaa. Itse sen sijaan olen antanut äidilleni anteeksi, koska äiti oli muutoin rakastava ja välittävä ihminen, joka yksinhuoltajana teki paljon eteeni - enemmänkin hävettää muistella niitä omia hölmöilyjä jotka saivat hänet kilahtamaan niin että kuritukseen päätyi turvautumaan.
Jos se on minusta kiinni, kumppanini ei tule koskaan tietämään asiasta, koska hänellä on muuten hyvät välit äitiini, jota hän pitää mukavana ja sympaattisena ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa kannata ottaa puheeksi.
Itse olen mies, ja olen ihan tietoisesti jättänyt kumppanilleni kertomatta äidiltä lapsena saamistani (muutamista harvoista) piiskaamisista ja tukkapöllyistä, koska hän suhtautuu asiaan niin jyrkän ja mustavalkoisen ehdottomasti ja on tuonut sen esiin monta kertaa. Itse sen sijaan olen antanut äidilleni anteeksi, koska äiti oli muutoin rakastava ja välittävä ihminen, joka yksinhuoltajana teki paljon eteeni - enemmänkin hävettää muistella niitä omia hölmöilyjä jotka saivat hänet kilahtamaan niin että kuritukseen päätyi turvautumaan.
Jos se on minusta kiinni, kumppanini ei tule koskaan tietämään asiasta, koska hänellä on muuten hyvät välit äitiini, jota hän pitää mukavana ja sympaattisena ihmisenä.
Kumppanilta ei salata asioita.
Toi oli ihan tavallista ennen. Opettajatkin iskivät karttakepillä nopeille. Hyvä kun näistä on päästy. Ei varmaan mitään terapiaa tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se normaaliakaan ole, että vanhemmat ovat hakanneet lasta. Kyllä siitä aina jälki jää, vaikka ei sitä heti tajuaisi tai myöntäisi.
Miksi kaikki asiat pitäisi käsitellä terapiassa? Ihan tavallista että ihmiset käsittelee traumansa ilman ulkopuolista apua.
Kuulostaa vähän siltä että enemmän sinä olet terapian tarpeessa kuin puolisosi.
Se on miehen asia. Osoita ymmärrystä, älä painosta. Tuollaisen asian kertominen ei ole välttämättä helppoa. Jos hankitte lapsia, on syytä olla tarkkana anoppilan suuntaan, muuten antaisin asian olla.