päiväkodin ylisuuri lapsiryhmä!
Kävimme tänään poikani kanssa(3v)tutustumassa päiväkotiin, joone hänen olisi tarkoitus mennä tammikuun alussa. Tähän asti hän on ollut kotohoidossa. Poika on erittäin sosiaalinen, omatoiminen ja..HYVIN vilkas. Olemme huomanneet, että hän selvästi on alkanut kaipaamaan enemmän aktiviteettia mitä voimme tarjota (tämähän on hyvin yksilökohtaista)ja itsekin olen palannut töihin.
HUH HUH sanon minä!! Ryhmässä olisi 22kpl 3-vuotiaita ja 2 lastenhoitajaa ja yksi opettaja!! Muutama lapsista pitäisi olla ns." kahden paikalla" erityistarpeiden vuoksi, mutta tätä ei ole huomioitu ollenkaan.
Tilat on suunniteltu n.15 lapsen käyttöön, osa lapsista joutuu nukkumaan päiväunetkin patjoilla lattialla KÄYTÄVÄLLÄ!!
Mietintässä vaan, että mitenköhän tämä takuulla VillinLännen touhua oleva päivä sopii erittäin vilkkaalle 3-vuotiaalle..tarkoituksenamme olisi kuitenkin, että poikamme tekisi ja touhuisi päiväkodissa ns." järkevästi" eikä mennä melskaisi ja huutaisi 8h putkeen(no joo..onhan siellä ne päikkärit ja ruokatauot)..tuskin mahtaa rauhoittua tuollaisella menolla...
muilla kokemuksia,mielipiteitä??
Tuolla hoitajamäärällä saisi olla 3-vuotta täyttäneitä 3*7 eli 21. Jos osa lapsista on osapäiväisiä tai viikkoisia, heitä voi olla enemmänkin. Erityistarpeiset lapset toki pitäisi huomioida.
Tilojen pienuus on kyllä ongelma, mutta patjoilla nukkuminen ei. Esim. eskarissa esikoisen aikaa päivälepo vietettiin aina patjoilla. Samoin pienten lastemme päiväkodissa yksi ryhmä nukkuu jumppasaleissa patjoilla.
Päiväkodin johtaja muuten vasta kertoi, että heilläkin on vaatimukset siitä, kuinka paljon lapsia suhteessa hoitajiin kasvanut. Kuormituksen pitäisi olla 105 prosenttia, koska aina on sairaita lapsia, lapsia lomalla jne. Ja että lasten ja hoitajien suhdelukua lasketaan koko päiväkodin kesken.
Meillä keskimmäinen on nyt yli 3-vuotiaiden ryhmässä. Lapsia siellä on tuo 21. Olen tosi tyytyväinen toimintaan, jakautuvat pienryhmiin rajoittaakseen esim. meteliä. Tekevät paljon teatteri, konsertti ym vierailuja, ulkoilevat oman pihan lisäksi puistossa, tekevät metsäretkiä, heillä on kerran viikossa jumppaa.
Kannattaa varmaan täällä kyselyn sijaan yrittää kysellä ryhmässä olevien lasten vanhemmilta, tai käydä katsomassa toimintaa kun lapset ulkoilevat aamu- tai iltapäivällä vähän niin kuin salaa.