Ihanaa kun nuoret tulivat opiskelupaikkakunniltaan kesäksi kotiin!
Saivat kesätöitä täältä ja asuvat kotona kesän säästääkseen hiukan syksyä ja talvea varten .
Mutta voi että ruokaa menee, vettä kuluu ja pesukoneet jumputtavat taas jatkuvasti.
En valita, mutta kun ehdin tottua yhden ihmisen kuluihin ja yhtäkkiä meitä onkin taas kolme, niin onhan siinä maksamista! Kaupasta ei selviä satasella ja bensaa kuluu.
Muita, joilla vastaava tilanne?
Ja ei, en halua maksattaa nuorilla mitään. Ihanaa että voin auttaa, mutta huomasn että nykyisellä hintatasolla saa todellakin kaivaa kuvetta.
Kommentit (16)
Osta halvempaa ja sano nuorille että et ole mikään täyden palvelun talo.
Ovatko j änniä ja onko paljon bileitä...
En kyllä kaipaa muualla asuvaa opiskelijaa kotiin kun korkeintaan viikonlopuksi. Nautin yksinolosta vain koira seuranani.
Meilläkin nuori tuli kesäksi asumaan kotiin ja töihin tänne.
Ruokaa menee kyllä paljon enemmän.
Mutta tosi ihanaa, kun on kesän täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko j änniä ja onko paljon bileitä...
Eivät ole mitään jänniä vaan ihan tavallisia nuoria.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kaipaa muualla asuvaa opiskelijaa kotiin kun korkeintaan viikonlopuksi. Nautin yksinolosta vain koira seuranani.
Niin ne suhteet lapsiin ovat erilaisia. Minusta on ihanaa kun kotona on taas koko pesue. Saan heidät vielä hetkeksi lähelleni.
Eiväthän nuoresi pääse itsenäistymään, kun palaavat äidin helmoihin täysihoitoon koko kesäksi. Eihän siinä voi oikein omaa elämääkään viettää, kun asuu toisen katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän nuoresi pääse itsenäistymään, kun palaavat äidin helmoihin täysihoitoon koko kesäksi. Eihän siinä voi oikein omaa elämääkään viettää, kun asuu toisen katon alla.
Ei kai kotona kesän asuminen tarkoita, että ollaan täysihoidossa. Odottaisin ja olettaisin, että nuoret osaavat pyykätä pyykkinsä ja laittaa ruokaakin. Minusta ei olisi mitenkään paha pyytää jotain pientä ruokamaksuakin, kun kerran ovat töissä, ja olen todennäköisesti itse lähempänä näiden nuorten kuin äidin ikää. Hyvin jäisi silti säästöön rahaa, vaikka edes muutaman kympin maksaisi ruoasta kesäkuukausilta. Itsekin olen asunut joskus lyhyitä pätkiä aikuisiällä vanhempien luona, ja ihan hyvin pystyin samalla elämään omaa elämää, laittamaan muullekin perheelle ruokaa ja auttamaan kodin askareissa.
Vähän härskiä, etteivät nuoresi tarjoa mitään korvausta asumisestaan, vaikka käyvät töissäkin. Minä en suostuisi elämään tähsihoidossa, vaan tekisin osani kotitöistä ja maksaisin myös ruokaa, bensoja ja jotain osuutta asumisesta.
Meillä ei tarvitse opiskelijoiden maksa tietenkään kotiin mitään. Kesän siis asuvat kotona. Saattavat käydä kaupassa ja ostavat ruuat joskus ja toki osallistuvat mm. ruuanlaittoon ja muihin kotitöihin jonkin verran.
Mutta ihan mielelläni myös vähän heitä passaan. Rankka opiskeluvuosi takana ja kesätyöt alkoivat heti. Yliopistoharjoittelu on 3-4 kk eli koko kesä menee töissä.
Minä muistan myös menneeni kotiin kesällä, kesätöitä tekemään ja asumaan kotona. Ei käynyt edes mielessä, että joku osti minunkin ruokani. :/ vaikka en usko että se edes tuntui vanhempieni kukkaroissavaltasin talomme alakerran itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tarvitse opiskelijoiden maksa tietenkään kotiin mitään. Kesän siis asuvat kotona. Saattavat käydä kaupassa ja ostavat ruuat joskus ja toki osallistuvat mm. ruuanlaittoon ja muihin kotitöihin jonkin verran.
Mutta ihan mielelläni myös vähän heitä passaan. Rankka opiskeluvuosi takana ja kesätyöt alkoivat heti. Yliopistoharjoittelu on 3-4 kk eli koko kesä menee töissä.
Minä en silti haluaisi, että täysi-ikäisenä yliopisto-opiskelijana minua passattaisiin. Haluan tuntea itseni pärjääväksi aikuiseksi ja maksaa oman osuuteni.
Meillä jäi opiskelukaupunkiin kun työt jatkuu siellä kesätöinä. Tulee kyllä käymään ainakin 3x kesän aikana pariksi päiväksi kerrallaan ja lähtee viikoksi mukaamme ulkomaille.
Turhaahan se olisi tyhjästä kämpästä maksaa 2-3 kuukauden vuokraa jos olisi kesän kotiseudulla
Vierailija kirjoitti:
Vähän härskiä, etteivät nuoresi tarjoa mitään korvausta asumisestaan, vaikka käyvät töissäkin. Minä en suostuisi elämään tähsihoidossa, vaan tekisin osani kotitöistä ja maksaisin myös ruokaa, bensoja ja jotain osuutta asumisesta.
Ja ottaisit tietysti opintovelkaa? No, minä en ottaisi rahojadi vastaan. Kotitöitä saisit tehdä niin paljon kuin haluaisit, siitä en valittaisi, mutta saattaisin katsoa huolestuneena, mikäli maanisesti kuuraisit pönttöä. Tankin pitäisin täynnä ja jonkun jerrykannun tallissa.
Mutsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan mielelläni myös vähän heitä passaan. Rankka opiskeluvuosi takana ja kesätyöt alkoivat heti. Yliopistoharjoittelu on 3-4 kk eli koko kesä menee töissä.Minä en silti haluaisi, että täysi-ikäisenä yliopisto-opiskelijana minua passattaisiin. Haluan tuntea itseni pärjääväksi aikuiseksi ja maksaa oman osuuteni.
Näin vanhemman näkökulmasta tuo on typerä asenne. Minä kun haluaisin jakaa sitä omaisuutta mielelläni jo nyt jälkipolvelle, enkä vasta sitten kun kupsahdan.
Jep, kaupasta ei selviä enää kolmella kympillä kuten ennen. Nykyään menee aina vähintään70€.