Missä murteessa sanotaan e:t ä:nä,
Kommentit (13)
sanotaan miä ja siä. "Lähek siä huamen baarii?"
Esim. Turussa ennemmin e:n ja ä:n välimuoto (tätä samaa kuulee kyllä Helsingissäkin)
Tuossahan vain putoaa se n tai m pois. Sinä -> siä. Tietysti voi ajatella, että sie -> siä, mutta muissa vastaavissa sanoissa tuota ei tapahdu. (tie, vie, niemi, sieni)
E:n muuttuminen Ä:ksi on vähän eri juttu eikö itämurteille tyypillinen asia.
Tuo e:n ja ä:n välimuoto on mulle uusimaalaiselle aika normaali, mutta tutuistuin yhteen ihmiseen, joka puhui huomattavan korostetusti "mennään viÄlä uudestaan syÄmään..." Kuulostaa mun korvaan niin oudolta, mutta on kai siis ihan murrejuttu.
Emmää viälä lähre mihkään. Siä on niin kylymä.
Ehkä toi allaoleva esimerkki ei anna parasta kuvaa, mutta silti.
Tuossahan vain putoaa se n tai m pois. Sinä -> siä. Tietysti voi ajatella, että sie -> siä, mutta muissa vastaavissa sanoissa tuota ei tapahdu. (tie, vie, niemi, sieni)
E:n muuttuminen Ä:ksi on vähän eri juttu eikö itämurteille tyypillinen asia.
ottaa tosi paljon korvaan, kun kaikki paikalliset käytää "ketä"-sanaa "joka"-sanan sijaan. Siis näin
Katso tuota poikaa, KETÄ tuolla kävelee tms.
Että häiritsee, mutta koetan tottua :)
"mennään viÄlä uudestaan syÄmään..." Kuulostaa mun korvaan niin oudolta, mutta on kai siis ihan murrejuttu.
Mää menisiv viälä uuRestaa sinne syämää;-)
korvaan ihan järkyttävältä.
Kuulostaisi minunkin korvaani kamalalta... Joskus näkee täällä noin kirjoitettavan, ja minulle tulee väkisinkin mieleen että kirjoittaja voi olla korkeintaan 14-vuotias :-D
t. 17
Ei ikään kuin jakseta muodostaa sanoja, jos se vaatii yhtään yritystä.
Klassikkohan on Eliza Doolittlen harjoitusfraasi, jonka hän ensin sanoi:
'fiastaan viä hianon miakkamiähen tiä' ja sitten myöhemmin
'fiestaan vie hienon miekkamiehen tie'
Vastaava virhe on sanoa pianoa piEnoksi.
Luulin sun tarkoittavan otsikossas Itä-suomen murretta esim me menemme - myö määmme