Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko grillihiilet kyteä päiväkausia?

Vierailija
07.06.2023 |

Kaadoin varmuudeksi vettä päälle ennen hävittämistä ja kuului sihinä. Melkein viikko grillaamisesta. Kun kokeilin ennen veden kaatamista olivat ihan kylmiä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti tuhkan sisällä. Aika monta tulipaloa on syttynyt kun sammuneiksi luullut hiilet ovat saanaat happea ja ruvenneet hehkumaan

Vierailija
2/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Hiilien lämmönjohtavuus on huono, eli ne voivat olla pinnasta viileitä, vaikka edelleen olisivat hehkuvia sisältä. Aika moni tulipalo on syttynyt, kun on laitettu pari päivää vanhat hiilet takasta/hellasta/kiukaasta ulos muoviämpärissä tai pahvilaatikossa verannalle tai muuten talon viereen, ja ovat siellä sitten saaneet uutta viriä vaikkapa tuulesta ja sytyttäneet sitten sen puuseinän... Grillihiilet käyttäytyy ihan samoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nyt oikeasti vaikka ulos lenkille. Siellä on kaunis päivä ulkona.

Grillihiilet muistuttavat koostumukseltaan lähinnä marenkia ja ovat kooltaan mandariinin luokkaa.

Palaneen hirsitalon miehenkorkuiset hiiltyneet jäännökset voivat kyteä päiväkausia, mutta joku grillin pohjalle jäänyt grillihiilen kikkare ei sitä tee.

Vierailija
4/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää nyt oikeasti vaikka ulos lenkille. Siellä on kaunis päivä ulkona.

Grillihiilet muistuttavat koostumukseltaan lähinnä marenkia ja ovat kooltaan mandariinin luokkaa.

Palaneen hirsitalon miehenkorkuiset hiiltyneet jäännökset voivat kyteä päiväkausia, mutta joku grillin pohjalle jäänyt grillihiilen kikkare ei sitä tee.

Kyllä tekee, koeta itse.

Vierailija
5/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jos suljet luukut. Itselläni Weber ja suljen alhaalta ettei tule ilmaa ja samoin siitä kuvusta ilmareiät umpeen.

Vierailija
6/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Hiilien lämmönjohtavuus on huono, eli ne voivat olla pinnasta viileitä, vaikka edelleen olisivat hehkuvia sisältä. Aika moni tulipalo on syttynyt, kun on laitettu pari päivää vanhat hiilet takasta/hellasta/kiukaasta ulos muoviämpärissä tai pahvilaatikossa verannalle tai muuten talon viereen, ja ovat siellä sitten saaneet uutta viriä vaikkapa tuulesta ja sytyttäneet sitten sen puuseinän... Grillihiilet käyttäytyy ihan samoin.

Grillaatko sinä? Naisena minä grillaan meillä niin ei kyllä kyde vaan ihan viileitä ovat.

Vierailija
7/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekee, koeta itse.

Niin, enhän minä vielä olekaan grillannut, lämmittänyt kaminaa, puukattilaa ja polttanut puita niin sisä- kuin ulkotakassa kuin vasta rapiat 45 vuotta joten totta kai otan mielelläni vastaan parempaa tietoa av-mammalta.

Vierailija
8/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grillaatko sinä? Naisena minä grillaan meillä niin ei kyllä kyde vaan ihan viileitä ovat.

Kokeile joskus pöyhiä pari päivää sammuneena olleita hiiliä, yllätyt

Vierailija
9/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile joskus pöyhiä pari päivää sammuneena olleita hiiliä, yllätyt

Nyt on mennyt av-mammalla taas tervahauta ja pallogrilli sekaisin. Ne kun ovat molemmat pyöreitä.

Vierailija
10/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hiilten määrästä, koosta ja tuhkan määrästä, sekä grillin ilmanvaihdosta. Heikko hapensaanti hidastaa palamisprosessia eli pidentää hehkumisaikaa.

Mutta normaalissa hiilimäärässä, joka grillaamisen jälkeen on jäänyt jäljelle, mainittu lähes viikko on kyllä mahdoton. Itse ajattelisin jo vuorokauden kuumana pysymisen vaativan jollakin tavalla erityisiä olosuhteita. Grillissähän hiilet eivät edes jää tuhkan sekaan, kuten arinallisessa tulisijassa tai nuotiossa, vaan tuhka putoaa ritilän läpi alas paloprosessin edistyessä.

Olisiko sihinä voinut johtua vain veden imeytymisestä kylmiin, mutta kuiviin hiiliin?

Vierailija
11/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tekee, koeta itse.

Niin, enhän minä vielä olekaan grillannut, lämmittänyt kaminaa, puukattilaa ja polttanut puita niin sisä- kuin ulkotakassa kuin vasta rapiat 45 vuotta joten totta kai otan mielelläni vastaan parempaa tietoa av-mammalta.

Kysypä joskus alueesi palomestarin kantaa. Voit vaikka saada uutta tietoa

Vierailija
12/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hiilten määrästä, koosta ja tuhkan määrästä, sekä grillin ilmanvaihdosta. Heikko hapensaanti hidastaa palamisprosessia eli pidentää hehkumisaikaa.

Mutta normaalissa hiilimäärässä, joka grillaamisen jälkeen on jäänyt jäljelle, mainittu lähes viikko on kyllä mahdoton. Itse ajattelisin jo vuorokauden kuumana pysymisen vaativan jollakin tavalla erityisiä olosuhteita. Grillissähän hiilet eivät edes jää tuhkan sekaan, kuten arinallisessa tulisijassa tai nuotiossa, vaan tuhka putoaa ritilän läpi alas paloprosessin edistyessä.

Olisiko sihinä voinut johtua vain veden imeytymisestä kylmiin, mutta kuiviin hiiliin?

Akateemista, ylintä yhteiskuntaluokkaa edustavat huvilanaapurimme (kauppatieteen maisteri ja filosofian maisteri) laittoivat grillauksen jälkeen grillin päälle muoviämpärin sen takia, että se ei kastu sateella. Grillissä ollut muoviämpäri alkoi sulaa ja syttyi palamaan, ja samalla paloi pihakeittiökatos kalusteineen.

Vierailija
13/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä et voi tehdä itsestäsi täyttä pelleä kuten oikeassa elämässä koska kukaan ei tiedä kuka olet joten sinulla ei ole mitään tarvetta potkia tulpatonta mopoasi käyntiin aina vain epätoivoisemmin.

Vierailija
14/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tekee, koeta itse.

Havunneulaspeite tai suoturve voi kyteä kuukausia, koska kytö etenee hitaasti eteenpäin uuteen kohtaan.

Pitkäkin kyteminen on prosessi, joka vaatii koko ajan polttoainetta. Kourallinen grillihiiliä ei kyllä viideksi päiväksi riitä ylläpitämään kuumuutta.

Vierailija
15/15 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemista, ylintä yhteiskuntaluokkaa edustavat huvilanaapurimme (kauppatieteen maisteri ja filosofian maisteri) laittoivat grillauksen jälkeen grillin päälle muoviämpärin sen takia, että se ei kastu sateella. Grillissä ollut muoviämpäri alkoi sulaa ja syttyi palamaan, ja samalla paloi pihakeittiökatos kalusteineen.

Olen itsekin nähnyt vastaavaa tapahtuvan. Mutta silloin grillauksesta on kulunut tunteja, ei päiviä. Mitenkäs näitten akateemisten naapuriesi osalta oli asian laita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme