Voi voi noita rahariitoja
Mies taas katkeroitui kun muistelin, että olin kritisoinut hänen rahnkäyttöään omaan matkaansa muutama vuosi sitten. Yhtäkkiä päätti mennä kotimaahansa sukulaisia tapaamaan. Hänen muistossaan asia menee niin, että vaimolla ei ollut ymmärrystä ollenkaan hänen tarvettaan mennä kotimaahansa ja itsekkäistä syistä en olisi halunnut, että rahojaan käyttää siihen. Hänellä on myös tapana valehdella, eli kin ihmettelin ajankohtaa, jolloin hänellä ei ollut lomaa hän sanoi että sukulaisensa oli ollut vähän sairas. Tuotakaan väitettä hän ei väittänyt silloin matkan syyksi, vaan kun väittelimme kerran tuosta matkasta toi tuollaisen uuden syyn edukseen, jotta sai kuulostamaan järkevämmältä tuo koko juttu. Totuus on tämä:
Kukaan ei ollut sairas. Syy matkustamiseen oli vaiin halu nähdä sukulaisensa, mikä ymmärrettävää. En kritisoinut niin sitä, vaikka harmittelin ajankohtaa. Hän päätti mennä silloin kun hänellä ei ollut lomia ja otti kolmen viikon palkatonta. Hän ei maksanut tuolloin asumiskuluja eikä lasten kuluja, joten eipä sinänsä haitannut että ottaa noinkin paljon palkatonta, kunhan oma matkakulunsa maksaa. Hän sanoikin, että tulee halpa matka, kun lähinnä lentolipun joutuu ostamaan ja käyttörahaa ei tarvitse paljon, kun sukulaisiin menossa. Aika paljon tuo painoi hänen omaakin tilannetta kun bruttotulot oli n. 1500€ kk tuolloin.
No tuossa vaiheessa ei riitoja asiasta ollut. Riita tuli siinä vaiheessa, kun hän pisti pojan maksamaan autonsa kk maksut tuolta ajalta. Isompi riita tuli siitä, kun hän lentokentällä nosti käyttörahaa useamman satasen ja vielä pyysi, muutaman satasen pojalta. Poika oli juuri täysi-ikäinen eikä hyvä palkka. Tuo oli aika törkeää mielestäni ja hieman kihahdin, kun puhe ei ollut mistään tuollaisesta, kun hän suunnitteli matkaa. Päinvastoin lähinnä oli kyse siitä että lentolipun itselleen kustantaa ja äkkiä olikin 3 vko palkaton, auton kulut pojalle ja useampi satanen pojalta.
Nyt vielä muistelee tuota ja sanoi kuinka kamalaa oli että kritisoin tuolloin hänen matkaansa. Joskus kun käsittelemme aihetta hän saattaa tahallaan tai ehkä jopa tahattomasti muistaa asioita todella väärin omaksi edukseen. Näitä omia versioita sitten levitelty ties mille sukulaisille. Ja huoh, minä olen se ymmärtämätön itsekäs naikkonen.
Olet taloudellisen hyväksikäytön kohde.