polvivaiva
Millaisella polvivaivalla pääsee tk-lääkärin vastaanotolle?
Meinaan vaan, että ikää on jo yli 60 v ja toisessa polvessa on nyt jatkuvaa tuikkimista. Ei lukkiudu, mutta tuikkii kipua levossakin, rasittuu kävellessä. Ja kävelen paljon.
No, mitä tälle vois tehdä? En minä tiedä, kun ole lääkäri. Jotain kulumaa varmaan. Määräiskö vain särkylääkkeitä otettavaksi, jos pääsis ja tutkittais.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
paljonko sun bmi?
Nyt takuulla yllätyt, 177 cm pituus ja paino 54. Normaaleissa painolukemissa olen ollut aina. Että sunko mielestä polvivaivat liittyvät vain ylipainoon? Mene suolle. Polvivaivaa voi syntyä vaikkapa jalan virheasennoista joihin ei ole sillä lailla koskaan kiinnitetty huomiota. Ja kuten sanottu, runsaasti on kyllä näillä jaloilla kävelyt. Harva mun ikäinen on niin paljon kilometrejä taittanut omin jaloin... kun nykyäänhän kaikki matkat taitetaan autolla... Ja sitä on suoraan sanoen säälittävä ihminen, jos ei edes omista ajokorttia ja autoa.
Ennen laitettiin polviin tekoniveliä ja taas mentiin eteenpäin. Nykyään on vain tulehduskipulääkkeitä ja fysioterapia. Pahojakaan kulumia ei leikata ja ihmiset kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Ennen laitettiin polviin tekoniveliä ja taas mentiin eteenpäin. Nykyään on vain tulehduskipulääkkeitä ja fysioterapia. Pahojakaan kulumia ei leikata ja ihmiset kärsivät.
No, kai niitä polven tekoniveliä edelleenkin laitetaan, mutta vasta siinä vaiheessa kun liikuntakyky on todella huono kipujen ja vaivojen takia.
Onhan noita glukosamiineja ja kortisonipistoksiakin polvivaivoihin käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paljonko sun bmi?
Nyt takuulla yllätyt, 177 cm pituus ja paino 54. Normaaleissa painolukemissa olen ollut aina. Että sunko mielestä polvivaivat liittyvät vain ylipainoon? Mene suolle. Polvivaivaa voi syntyä vaikkapa jalan virheasennoista joihin ei ole sillä lailla koskaan kiinnitetty huomiota. Ja kuten sanottu, runsaasti on kyllä näillä jaloilla kävelyt. Harva mun ikäinen on niin paljon kilometrejä taittanut omin jaloin... kun nykyäänhän kaikki matkat taitetaan autolla... Ja sitä on suoraan sanoen säälittävä ihminen, jos ei edes omista ajokorttia ja autoa.
Ei mikään ihme, että polvet vihoittelee, kun kroppa on pelkkää luuta ja nahkaa. Mene salille ja hanki lihaksia tukemaan niitä niveliä.
Laita netissä tiedot vaivasta OmaOloon ja sinne se oma terveysasema vastaanottavaksi tahoksi.
Varmaan ekaksi teettävät röntgenkuvat. Jos nivelirikkoa, saat sitten reseptille paracetamolia aluksi. Jos pääset fysioterapiaan, se on hyvä. Sitten vaan itsehoitoa: harjoitteita sekä paracetamolia tarvittaessa.
Kyllä tietenkin ns. kiireettömän vastaanottoajan saat.
Kokemuksesta voin kertoa että tehdä kyllä voisi mutta julkista terveydenhuoltoa ei kiinnosta.