Jätitkö tietoisesti hankkimatta lapsia sairauden ym syyn takia?
Mikä syy oli ja miten lähipiiri suhtautui asiaan?
Kommentit (29)
Kouluväkivallasta johtuvien traumojen takia en siedä lapsia enkä teinejä yhtään. Lähipiirini ei ole päätöstäni arvostellut, eikä se heille millään lailla kuulukaan.
Yhden kerran olen ollut raskaana ja tein lääkkeellisen keskeytyksen. Viikkoja oli silloin 6 ja rapiat. Toimenpide oli epämiellyttävä, mutta ei ollut muita vaihtoehtoja. Abortti on sittemmin osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi, ja tunnen helpotusta.
En tule saamaan lapsia (onneksi) 20 vuoden vakavan s-häiriön aiheuttamien vaurioiden takia. Hengissä oleminenkin on jo ihme, joten näillä mennään.
Oma elämä ja terveys on niin tärkeitä asioita että ei pidä miettiä mitä muut ajattelevat siitä, vaan pitää niistä itse mahdollisimman hyvää huolta.
Minulla on neljä sisarusta, joista kolme autistisia. Yksi normaali ja itse olen rajatapaus. Sen verran vahva periytyvyys, että ei tuota eteenpäin halua levittää. Herkästi kuormittuvana ja aistiyliherkkänä en myöskään siedä lapsia, ja autistiset lapset ovat kamalia, muistan liian hyvin millaista oli elää pikkusisarusteni kanssa saman katon alla. Huutoa ja mylvintää ja muutenkin pirun hankalaa ja epäystävällistä käytöstä 24/7.
Minulla on 1 lapsi, mutta sairastuin vaikeasti lapsen ollessa 1 v. Sairaus aiheuttaa monenlaisia vaikeita oireita ja todennäköisesti tulee lyhentämään elinikääni. Joudun käyttämään lääkkeitä, jotka ovat este edes raskauden yrittämiselle. En usko, että pystyisin oman terveydentilani takia olemaan ilman lääkitystä, jotta raskautta voisi edes yrittää. Jos tulisin uudestaan raskaaksi, raskaus olisi automaattisesti riskiraskaus. Keskenmenon riski olisi suuri ja elävänä syntyvällä lapsella olisi iso riski saada vaikea sydänvika. Raskaus olisi myös minulle iso riski ja voisi aiheuttaa minulle vakavia komplikaatioita. Lapsiluku jää sairauden vuoksi tähän, enkä edes harkitse uutta raskautta. En koe, että olisi ok ottaa noin iso riski syntymättömän lapsen terveydentilasta, enkä koe riskin ottamista omankaan terveyteni osalta järkeväksi. Toivon, että tämä nykyinen lapseni saisi pitää minut mahdollisimman pitkään.
Olen todella kiitollinen siitä, että minulla on tämä yksi lapsi ja ehdin saamaan hänet ennen sairastumistani. Jos olisin sairastunut ennen tuota ensimmäistä raskautta, olisin todennäköisesti jäänyt lapsettomaksi.
Myös sairaudet vaikuttavat päätökseeni.
- atooppinen iho: kulkee suvussa äidin puolelta
- 1 tyypin diabetes: kenelläkään muulla sukulaisella ei tiettävästi ole, mutta diabeteshoitaja sanoi, että ennen aikuisena sairastuneita ykköstyyppiläisiä diagnosoitiin automaattisesti kakkostyyppiläisiksi, joten ei voi olla ihan varma
Suurin syy on kuitenkin se, etten vaan halua lapsia sotkemaan elämääni ja viemään vapauttani.
Masennus vaivasi nuorempana. Nyt olen terve ja aika meni ohi. Olisin monen mielestä ollut kuulemma hyvä äiti.
Ja jotkut tekevät niitä lisää :(