Voiko omakotitalossa olla pienet lämmityskustannukset?
Kommentit (28)
Voi olla, pienet on. Sähköpatterit eivät olleet viime talvenakaan päällä ollenkaan kun lämmitettiin leivinuunia ja ilmalämpöpumppu hoiti loput. Puut omasta metsästä ja aikaa on yllin kyllin uunia lämmitellä.
Mulla on 120-neliöisessä talossa suorasähkö, varaava takka, ilmalämpöpumppu ja aurinkopaneelit. Sähköä joudun ostamaan vuositasolla noin 5000 kWh. Puuta saan edullisesti. Keskimääräiset lämmityskustannukset talvella on olleet pörssisähköllä noin 200 euroa (sis. myös puut ja sähkön oston siirtoineen ja veroineen). Kesällä sähköyhtiö maksaa mulle. Vuositasolla lämmitykseen on mennyt noin 1000 euroa, sis. veden lämmityksen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 120-neliöisessä talossa suorasähkö, varaava takka, ilmalämpöpumppu ja aurinkopaneelit. Sähköä joudun ostamaan vuositasolla noin 5000 kWh. Puuta saan edullisesti. Keskimääräiset lämmityskustannukset talvella on olleet pörssisähköllä noin 200 euroa (sis. myös puut ja sähkön oston siirtoineen ja veroineen). Kesällä sähköyhtiö maksaa mulle. Vuositasolla lämmitykseen on mennyt noin 1000 euroa, sis. veden lämmityksen.
Eipä taida juuri maksella sähköyhtiö sulle kun sähkön hinta nolla kieppeillä koko kesän😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida juuri maksella sähköyhtiö sulle kun sähkön hinta nolla kieppeillä koko kesän😂😂
Totta, tänä vuonna ei päästä samanlaisiin lukemiin kuin viime kesänä. Mutta kun ostosähköä on vain 150 kWh ja myyntiin menee 600-700 kWh kuussa, ja kyllä se useimpina päivinä kuitenkin jotain maksaa, niin on tänäkin keväänä miinukselle mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ahkera hakkaamaan halkoja. Omasta metsästä polttopuuta ja lämmittää sillä. Ei maksa mitään.
Kirves paukkaa puuta haukkaa pokasaha soi. Moniko enää ilman moottori työvälineitä touhuaa?
Eikä ne muutenkaan ilmaisia ole koska energiapuullakin on myyntihinta. Halpaa omasta on kieltämättä mutta ei ilmaista.
Moottorisahan bensaa ei kulu hirveän paljon ja kirveellä on mukavampi halkoa kuin huonolla halkomakoneella. Ne moottorisahat ja halkomakoneet eivät ole ilmaisia tai ikuisia. Puiden kuskaaminen peräkärryllä jostain pidemmältä vie aikaa ja polttoainetta.
Meillä on paritalo 110m2 ja viime kuulta oli sähkölasku n. 20€ sisältäen lämmityksen ja käyttösähkön. Mielestäni kohtuullinen kulu ja lämmitysjärjestelmä on vesikiertoinen ilmalämpöpumppu.
Mummonmökki rv 1921 40m2. Viime talvi mentiin pelkällä puulla ja 12 heittokuutiota meni. 44e makso heittokuutio. Eli aika halpaa oli
Voi. Riippuu lämmitystavasta, miten on eristetty ja millaista sisälämpötilaa pitää.