Mies kertoi kipeästä elämäntilanteestani kaverilleen ilman lupaa
Eilen illalla kännissä.
Tuntuu että mut on revitty auki eikä ole enää yksityisyyttä. Miehen arvostelukyky on pettänyt ennenkin. Vain lähimmät ihmiset tietää näistä kipeistä asioista eikä kyseinen ihminen ole mulle lainkaan läheinen. Ajatukset ihan sekaisin.
Kommentit (91)
Ymmärrän. Luottamus mennyt. Nyt kannattaa miettiä haluatko jatkaa kumppanin kanssa, johon ei voi luottaa vai jatkatko hänen kanssaan kohti seuraavaa pettymystä. Uskon, että jatkat (sillä olen tehnyt niin itsekin lukuisia kertoja) ainoastaan pettyäkseni myöhemmin uudelleen.
Millainen juttu oli kyseessä? Jos tyyliin naureskelee kaverinsa kanssa sinun mielialalääkitykselle, niin jss.
Älä sellaiselle avaudu jolla ei ole vaitiolovelvollisuutta. Ei pidä olettaa mitään.
Minä en juonut, vaan olin kotona. Mies oli kaverinsa kanssa viihteellä.
Kyseessä on mun terveydellinen ongelma ja sairaalareissut. Sairaus on fyysinen, mutta kyllä viimeiset 2,5v on ollut sen takia henkisestikin raskasta aikaa. Mielialalääkkeitä ei ole.
Mies kertoi kaverilleen, koska tämän uudella vaimolla (jota en edes tunne) on myös terveysongelmia. Hän halusi kuulemma olla lojaali kaverilleen kertomalla vastavuoroisesti minun sairaudesta. Ei vain voinut ajatella miltä musta tuntuu, olisi ensin keskustellut kanssani että kerrotaanko vastavuoroisesti mun sairaudesta heille vai ei.
Juu, en ole sinut sairauteni kanssani ja mulla on sen kanssa akuutti kriisi. En jotenkin yhtään olisi jaksanut sekottaa tähän uusia ihmisiä.
Meillä on miehen kanssa yhteinen lapsi, muuten kyllä lähtisin jo suhteesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tällaiset dramaattiset lässytykset "minut on revitty auki".
No älä lue, äläkä kommentoi. Sinun paskanheittosi suunnilleen joka postaukseen ärsyttää meitä muita. Mene terapeutille pahan olosi kanssa, äläkä levitä sitä tänne.
Ap laita korkki kiinni. Olet ihan sekaisin.
On kyllä ymmärrettävää, että sairaan läheinen kokee tarvetta puhua asiasta muiden kanssa, koska välttis sitä sairasta ei halua rasittaa. Jossain on myös läheisen saatava purkaa omaa mieltänsä ja tunteita. Tuommoinen, ettei asiasta saisi puhua on tuhoavaa. Nimenomaan pitää puhua.
Miten sait tietää asiasta, jos olit itse kotona?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ymmärrettävää, että sairaan läheinen kokee tarvetta puhua asiasta muiden kanssa, koska välttis sitä sairasta ei halua rasittaa. Jossain on myös läheisen saatava purkaa omaa mieltänsä ja tunteita. Tuommoinen, ettei asiasta saisi puhua on tuhoavaa. Nimenomaan pitää puhua.
Sairaan läheisen ei ole ok puhua sairaan asioista muille, jos ei ole lupa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Juoruaminen kaverille ja puhuminen ammattilaisen kanssa on eri asioita.
Olitko sanonut miehelle, että kenellekään ei sitten kerrota, että olet sairas?
Pitäisikö miehen sitten vain kärsiä ja miettiä yksinään asioita? Eikö hänellä saa jutella ystävän kanssa edes mitään asioita, jotka kuuluvat hänen elämäänsä paljon? Mitä hän ssaisi jutella ystävänsä kanssa, minkälaisiin aiheisiin annat lupasi? Vai onko kyse jopa siitä, että miehellä ei saisi olla ystäviä ja hänen pitäisi olla ainoastaan sinun kanssasi?
Ystävät ovat juuri sitä varten, että heillä voi jutella, jos on huolia. Tämä sinun asiasi on miehellekin iso asia ja vaikuttaa hänen elämäänsä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaan läheisen ei ole ok puhua sairaan asioista muille, jos ei ole lupa puhua.
Elikkäs se sairas saisi rajoittaa puolison ilmaisua ja tukehduttaa elämän ja tarpeet edes jakaa raskaudestaan. Siis itsekeskeistä kontrollin halua. Jos minulle suututtaisiin tuollaisesta eikä ymmärrettäisi minun ahdistustani, niin loppuisi ymmärrys sairasta kohtaan ja heräisi elämänhalu kenties häipyä noin raskaasta ja tukahduttavasta elämäntilanteesta. Eli missä on sairaan empatia?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ok puhua ystävän kanssa ja onneksi miehellä on ystävä. Vai haluaako ap maksaa miehelle sen ammattilaisen, jonka luokse tämä menee juttelemaan?
Jos ap on asiasta vihainen, niin hän voi oikein hyvin erota ja elää ypöyksin. Se olisi varmasti kaikille hyvä vaihtoehto.
Ihan yhtä lailla sairautesi on varmasti kuormittanut viime vuosina myös miestäsi ja mielestäni hänelläkin on oikeus vertaistukeen. Tässä tilanteessa hän sai sitä kaveriltaan, jolla vastaava kokemus. Sinua ei ole pilkattu joten unohda koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas voi myös pitää asiansa omana tietonaan.
Miksi moni pitää toisten asioista juoruilua hyväksyttävänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ok puhua ystävän kanssa ja onneksi miehellä on ystävä. Vai haluaako ap maksaa miehelle sen ammattilaisen, jonka luokse tämä menee juttelemaan?
Jos ap on asiasta vihainen, niin hän voi oikein hyvin erota ja elää ypöyksin. Se olisi varmasti kaikille hyvä vaihtoehto.
Ei ole ok juoruilla kumppaninsa asioita ystävilleen ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en juonut, vaan olin kotona. Mies oli kaverinsa kanssa viihteellä.
Kyseessä on mun terveydellinen ongelma ja sairaalareissut. Sairaus on fyysinen, mutta kyllä viimeiset 2,5v on ollut sen takia henkisestikin raskasta aikaa. Mielialalääkkeitä ei ole.
Mies kertoi kaverilleen, koska tämän uudella vaimolla (jota en edes tunne) on myös terveysongelmia. Hän halusi kuulemma olla lojaali kaverilleen kertomalla vastavuoroisesti minun sairaudesta. Ei vain voinut ajatella miltä musta tuntuu, olisi ensin keskustellut kanssani että kerrotaanko vastavuoroisesti mun sairaudesta heille vai ei.
Juu, en ole sinut sairauteni kanssani ja mulla on sen kanssa akuutti kriisi. En jotenkin yhtään olisi jaksanut sekottaa tähän uusia ihmisiä.
Meillä on miehen kanssa yhteinen lapsi, muuten kyllä lähtisin jo suhteesta.
Ap
I feel you. Minulle selvisi, että puolisoni on kertonut sisaruksilleen omista haasteistani. Asioista, joista en ole hänen lisäkseen kertonut kuin kaikkein lähimmälle ystävälleni. Ja kun asiasta puhuttiin (riideltiin), hän sanoi ettei aio jatkossakaan jättää kertomatta, koska hänenkin pitää saada "purkaa kuormaansa" jollekin. Ja huom. molemmat asiat, joista hän sisaruksilleen kertoi, liittyivät menneisyyteeni eivätkä kuormittaneet parisuhdettani tai puolisoani millään tavalla.
Sen seurauksena en enää kerro hänelle henkilökohtaisista asioistani. Kyllähän se suhdetta syö.
Ei ollut muuta. Itsepä oon tuon empatiakyvyttömän idiootin valinnut. Kiitos tuesta myös.
Ap