Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö yhden lapsen äitiä voi arvostaa? Onko kahden lapsen äiti jotenkin parempi äitinä ja naisena?

Vierailija
06.12.2006 |

Minulla on yksi lapsi ja nyt mieheni kanssa mietimme tehdäkkö toinen vai ei. Esikoisen jälkeen minulla on ollut vain keskenmenoja. Olemme siis jo yrittäneet toista, mutta nyt otettu asia uudelleen harkintaan. Tuntuu juuri, että ympäristön paine on todella suuri tässä, että ihanneperheessä kuuluu olla vähintään kaksi lasta. Saan kuulla esim. eräältä kaveriltani kommenttia tyyliin " sinä et oikein ymmärrä meitä kahden lapsen äitejä" tai " kyllä yhden lapsen kanssa onkin helppoa" .

Tulee sellainen tunne, että osoittaakseni oman pätevyyteni äitinä ja naisena, minullakin pitäisi olla kaksi lasta. Muuten minulla ei ole oikeutta edes mainita väsymyksestäni yövalvomisien takia tai mistään ongelmista mitä yhden lapsen kanssa tulee. En todellakaan ole valittajatyyppiä, että tämä siitä johtuisi. Mielestäni lapseni on oikeasti ns. " helppo" lapsi (ei ole ollut koliikkivaivoja, allergioita yms.)

Voin rehellisesti tunnustaa, että en ole mikään hirveän aikaansaava/jaksava äiti ja siksi välillä tuntuukin, että tämä yksikin meille riittäisi. Lasten kasvatus vaatii kuitenkin vanhemmilta aika paljon. Ja toivon, että osaan kasvattaa edes tämän yhden kunnolla.

Toisaalta olisi ihana olla taas raskaana ja saada vauva, mutta ne yövalvomiset ei kauheasti houkuttele. Olisihan se ihana saada esikoiselle sisarus, mutta olisiko se sitten itsekästä, jos päättäisi jäädä tähän yhteen?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
06.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitejä, kun monen lapsen äidit. Monet tekee 2-3 lasta sen kummemmin ajattelematta ja ovat sitten aivan hermoraunioita lastensa kanssa. Mun tuttavapiirissä yhden lapsen äidit on niitä, jotka haluavat olla hyviä äitejä ja todella panostavat äityteen. (Yhden lapsen äideillä jää sitten hyvän äiteyden lisäksi paukkuja vielä paljon muuhunkin ja mun tutuissa on paljon sellasia, jotka harrastaa aktiivisesti tai on ahkeria sosiaalisessa elämässä tai ovat edenneet hienosti urallaan.) Monilapsisten perheiden äideissä löytyy enemmän niitä, jotka ei jaksa tehdä mitään niitten lastensa kanssa ja joilla on aina pinna kireällä, karjuvat lapsilleen jne.

Tietysti on poikkeuksia suuntaan ja toiseen, mutta mä oman kokemuksen perusteella olisin taipuvainen tekemään semmosen strerotypian, että yhden lapsen äiti on todennäköisesti todella hyvä äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä