Miten ratkaista tilanne, jos on pieniä lapsia ja haluan muuttaa työn perässä mutta mies ei?
Molemmat lapset päiväkoti-ikäisiä. Minä en kovasta yrityksestä huolimatta ole saanut mistään läheltä työpaikkaa. Eli reilun tunnin työmatkan päästäkään. Olen hakenut töitä siitä saakka kun esikoinen täytti vuoden, toki välissä oli taukoa kuopuksen vauvavuoden ajan. Näyttää siltä, että töitä täällä ei minulle ole. Olen kokeillut kepillä jäätä kauempaa, ja toiselta puolelta Suomea saisin töitä. Mies on yrittäjä ja hänen firman tilat on täällä meidän nykyisellä paikkakunnalla.
Joten dilemma. Mies on käytännössä sidottu tänne. Minä en työllisty täällä. Muutanko toiselle puolelle Suomea lasten kanssa? Vai jäänkö tänne elämään työttömän elämän? Koska yrittäjämies on paljon töissä ja välillä yöaikaankin, niin minä olen vastannut lapsista paljolti yksin. Mutta haluan päästä töihin! Koulutuksenikin menee ihan hukkaan muuten, ja elämä tyhjän panttina on aika ankeaa.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tiedä mitä kannattasi tehdä :( Ymmärrän, että haluat töihin, mutta perheen hajoittaminen sen takia on lapsille todella ikävä asia.
Ei sen tarvitse olla kuin vuoden-parin juttu. Työnhakijan arvo nousee heti, kun hän on työttömän sijasta työpaikan vaihtaja.
Suosittelen tekemään ison päätöksen. Se kirpaisee vain hetken. Töiden hakua voi jatkaa, vaikka olisi jo saanut paikan.
Lapsista ei kannata hiiskahtaa uudelle työnantajalle. Kaukorekry antaa ymmärtää, että töihin toivotaan "energistä lapsetonta sinkkua" eikä ketään perheellistä.
Niin. Mies tekee itselleen bisnestä, ei sinulle. Joten siinä mielessä olisi hyvä että lapsia omaavana saat tuloja ja tulevaisuuden varalle rahaa. Koska ero voisi tulla myöhemmin ja sitten ei olisi mitään. Vaikka voihan olla sukulainen avuksi, mutta äitinä haluaa suojella lapsia omillakin tuloilla ja uralla. Olisi ikävää jättää mies, ehkä mies kaipaisi lapsia tai lapsi tarvisi isää. Mutta mikä nyt olisi järkevää tässä tilanteessa? Jos ei parisuhde ole itselle tarpeeksi kiinnostava, silloin vastaus olisi selkeä. Mutta lapset eivät jaksa matkustaa isän luokse pitkiä matkoja tulevaisuudessa, isän pitäisi matkustella hotelliin lähemmäs tai matkailuautolla tms. Onpa monimutkainen ongelma. No kai sekin joku idea.
Paitsi jos muutat lasten kanssa ja mies katsoo itselleen lisäasunnon tai viikonloppuasunnon, johon tulee välillä ja näkee lapsia tms. Jos mies ei jaksa matkustaa, sitten sekään ei toimi.
Työttömäksi pääsee suht helposti, mutta työllistyminen vaikeutuu mitä enemmän se viivästyy. En harkitsisi kahta kertaa.
En todellakaan tiedä mitä kannattasi tehdä :( Ymmärrän, että haluat töihin, mutta perheen hajoittaminen sen takia on lapsille todella ikävä asia.