Onko koko maan tapa vastasyntyneellä vain vaippa ja kapalo, ei vaatteita synnärillä
Ollenkaan ei vaatteit käytössä. Jorvissa näin.
Mummi
Kommentit (16)
Ei ole, kyllä vauvalle on tarjolla vaatteitakin. Nykyään monet kyllä ottavat vauvallekin omat vaatteet sairaalassa olemisen ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kyllä vauvalle on tarjolla vaatteitakin. Nykyään monet kyllä ottavat vauvallekin omat vaatteet sairaalassa olemisen ajaksi.
Miksi
Ei kai missään sairaalassa kapaloida vauvoja enää?
Löytyy unipusseja, vauvanvaatteita ja se kuuluisa kettupeitto, mihin vauva kapaloidaan. Tays.
Käsittääkseni näin kannustetaan ihokontaktiin äidin kanssa, mikä onkin vastasyntyneelle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
Varmaan siksi et näyttää kivammalta somekuvissa ja ollaan yksilöitä eikä haluta tylsiä sairaalan vaatteita jne. Ei kyllä tulisi itsellä mieleenkään mutta ei tämä ole mitenkään harvinaista nykyään. Myös monet äidit omissa vaatteissaan synnärillä, mukana läppärit ja hiustenkuivaajat ym.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy unipusseja, vauvanvaatteita ja se kuuluisa kettupeitto, mihin vauva kapaloidaan. Tays.
Kapalointi kyllä tarkoittaa muuta kuin peittoa vauva ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö mikä kapaloinnin tarkoitus on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Paketiksi taitellaan nuokin, näyttää kapalolta. Katselen viikottain. Mun lapseni on jo 25, olen ilolla väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ja aivan taatusti tiedän miten vauva kapaloidaan. Ennen niin tehtiin aina vastasyntyneelle sairaalassa. Kapalointikangas on ohut kangas mutta napakasti tietyllä tavalla kiedottava.
Ikivanha lastenhoitaja
Mä puin vauvalle vaatteet ensikertaa kun kotiin oltiin lähdössä. Oli kiva pitää sairaalakaavun alla ihokontaktissa. Selkeästi vauva (4kk) nauttii ihokontaktista edelleenkin, vaikka suurimman osan ajasta onkin puettuna.
Moni asia on muuttunut siitä kun omat lapset oli pieniä ja myös siitä kun edellinen lapsenlapsi syntyi. Ihokontakti on hyvä asia. Enää ei röyhtäytetä ellei ole ilmavaivoja.
Yllätyin tästä vaatteettomuudesta, peittoon kapaloidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ja aivan taatusti tiedän miten vauva kapaloidaan. Ennen niin tehtiin aina vastasyntyneelle sairaalassa. Kapalointikangas on ohut kangas mutta napakasti tietyllä tavalla kiedottava.
Ikivanha lastenhoitaja
Sairaalassa vauva laitettiin ensin pehmeälle mutta tukevalle "alustalle" ja sen ja vauvan ympärillä oli napakka kapalo. Sitten lastenhoitaja vauvapaketti kummassakin kainalossa vei äideille imetettäväksi. Onneksi ei enää missään. Kotona sai silloin ja vieläkin kietoa vauvan ympärille turvallisen pesän.
Ikivanha lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Paketiksi taitellaan nuokin, näyttää kapalolta. Katselen viikottain. Mun lapseni on jo 25, olen ilolla väärässä.
25- vuotias kapalossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
Varmaan siksi et näyttää kivammalta somekuvissa ja ollaan yksilöitä eikä haluta tylsiä sairaalan vaatteita jne. Ei kyllä tulisi itsellä mieleenkään mutta ei tämä ole mitenkään harvinaista nykyään. Myös monet äidit omissa vaatteissaan synnärillä, mukana läppärit ja hiustenkuivaajat ym.
Kiitos vastauksesta. Sitä ei osaa ajatellakaan tuota somen voimaa. Mä taas ajattlein, että sairaalan vaatteita, jos tulee sotkua yms. itellä tai vauvalla. Saa helposti vaihdettua ja siistittyä uutta päälle. Pesua ei tarvii miettiä. :D
Vastasyntyneellä on, kyllä äiti saa vuodeosastolla vauvaa pukea joko sairaalan vaatteisiin tai omiin.