Voiko 1990-luvun lama toistua?
Nyt kun eletään myös velkarahalla. Isot omakotitalot, uudet sähköautot, matkoja kaukomaihin, merkkilaukkuja, vaatteita jne.
Ja jopa ihan keskituloiset elävät tällaista elämää. Ei kaikki ole voineet saada lottovoittoa.
Miten tämä päättyy?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja toistuukin. Kaikkien elämään ne ei vaikuta millään tapaa. 90-luvun jäjiltä tuli runsaat sosiaaliavustukset ja tuet.
Miten voi olla noin huono tieto oikeista tapahtumista? 90-luvun jäljiltä leikattiin aivan valtavasti porvarihallituksen johdolla ja sitä seurannuttakin hallitusta myöden sillä jatkettiin.
Mulla taitaa olla enempi tietoja. No, turha näistä on jankata.
Rakennusliikkeet ovat tosi hermona ,kun asutokauppa on 90 luvun alun lukemissa ..
Viime vuodet ovat muistuttaneet jossain määrin tätä 80-luvun kulta-aikaa kun halvalla lainalla ostettiin isoja taloja, kalliita autoja, veneitä jne.
Nyt lainojen korot ovat vuosia olleet lähes nollassa ja saman voi havaita nytkin: uudet talot ovat isoja kivitaloja, sähköautot pihassa JNE.
Ja tuntuu, että nämä ovat siellä 90-luvulla syntyneitä, jotka eivät muista lamasta mitään.
Alkaa liikaa muistuttamaan 30-40 vuoden takaisia aikoja. Pelottavaa! Onneksi olen itse pian velaton.
N48
Vierailija kirjoitti:
Viime vuodet ovat muistuttaneet jossain määrin tätä 80-luvun kulta-aikaa kun halvalla lainalla ostettiin isoja taloja, kalliita autoja, veneitä jne.
Nyt lainojen korot ovat vuosia olleet lähes nollassa ja saman voi havaita nytkin: uudet talot ovat isoja kivitaloja, sähköautot pihassa JNE.
Ja tuntuu, että nämä ovat siellä 90-luvulla syntyneitä, jotka eivät muista lamasta mitään.
Alkaa liikaa muistuttamaan 30-40 vuoden takaisia aikoja. Pelottavaa! Onneksi olen itse pian velaton.
N48
Ei ole kyllä muistuttanut 80-luvun kulta-aikaa, vain pieni hyvin toimeentuleva osa on ehkä päässyt kulutusjuhliin, mutta suurin osa ei, varsinkaan duunarit tai työttömät. 80-luvulla ei ollut työttömiä juuri ollenkaan, jo siinä on yksi oleellinen ero.
Joku ylempänä väitti että Suomi ei ole ollut taantumassa viimeistä kymmentä vuotta, mutta eipä Suomi ole päässyt mukaan muun euroopan nousuunkaan. Suomi on junnannut enintään paikoillaan jo 2000-luvun kriisistä lähtien, ei ole tullut mitään oleellista parannusta mihinkään.
Kyllä on nyt entistäkin huonommat ajat edessä, ja suomalaisten ostovoimasta ei kannata enää edes puhua, se on näköpiirissä olevaan tulevaisuuteen saakka mennyttä totaalisesti.
Korot nousee johonkin 7% se ei ole se ongelma vaan hirvittävän isot lainat.. 90 luvulla lainat oli pieniä suhteessa sen ajan palkkoihin... ja työttömyys oli paha
Nyt on ollut poikkeuksellista aikaa kun korot on olleet nollissa. Toivottavasti kukaan ei ollut niin hölmö että luuli nollakorko ajan olevan normaalia aikaa, normaalisti korot on siellä 5-10 prossan välillä. Tämän takia se menee niin että mitä vähemmän velkaa niin sen parempi ja mitä nopeammin velan lyhentää pois niin sen parempi.
Ei ole ollut, mutta eipä talous ole kasvanut merkittävästi myöskään. Olikos se joku Kokoomuksen konkari, joka sanoi, että Suomi on ollut jamassa about 15 vuotta. Jossain vaiheessa maat, kuten Viro ja Tsekki, porhaltavat Suomen ohitse.
Voi kai sen vihreä siirtymän ja kulutuksen leikkaamisen toki tehdä näinkin. Hyvin suomalainen tapa, kun sitä ajattelee. Ei eläkkeitäkään leikattu, lopetettiin vain inflaatiotarkistukset. Aika hoitaa.