Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kenelle kahden alkion siirto?

05.12.2006 |

Jostain luin että suurimmaksi osaksi nykyäään siirretään vain yksi alkio /ivf tmv hoito.

Olimme etukäteen jo miettineet mieheni kanssa että haluaisimme kaksi alkiota siirrettävän koska silloin tietysti mahdollisuus tuplaantuu ja toisaalta jos alkaisi kaksosraskaus niin saisimme samalla kerralla kaksi lasta joten välttämättä ei tarvitsisi koskaan enää lähteä samaan rumbaan..

Toki ymmärrän että kaksosraskaus sinällään on riski mutta nyt haluankin kokeneimmilta mielipiteitä..

Menemme kyllä tiistaina käynnille mutta...

Kenelle on tehty tai on kieltäydytty siirtämään kahta alkiota?

jos on siirretty kaksi, onko tulos ollut myös kaksi vai onko toinen kiinnittynyt...?

kertokaa kaikki mahdollinen tieto kiitos

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Meille on tehty yksi IVF-hoito ja kaksi ICSI-hoitoa. Olemme hoidossa yksityisellä klinikalla. Meiltä on aina kysytty kuinka monta alkiota haluamme siirrettävän. Alkiot olleet välillä top-luokkkaa ja välillä vähän heikompia. Joka kerralla on siirretty kaksi alkiota. Kahdesta ekasta hoidosta tuli negaa ja nyt tämä kolmas onnistui. Kaksi siis siirrettiin, mutta yksi vain kasvaa masussa kovaa kyytiä. Nyt rv 14+6. Onnea hoitoihin!

Vierailija
2/25 |
06.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina siirretty vain yks alkio, takana yksi tuoresiirto ja 3 passia. Molemmat alkiot ovat selvinneet sulatuksesta, mutta ei ole suostuttu siirtämään kahta, koska alkiot ovat olleet niin hyviä ja kaksosraskaus on riski. Mua harmittaa tämä tosi paljon, koska raskaus ei ole kertaakaan alkanut, no kolmatta passia juuri piinaillaan. Sääli heittää toinen roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

IVF ja 1.PAS, joissa kummassakin siirrettiin kaksi alkiota ja tuloksena tyttö 02/05 ja poika 11/06. Hoitopaikkana Ava-klinikka.

Vierailija
4/25 |
06.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ivf: 1 top siirrettiin: nega.

1. pas: 3 huonompaa alkiota samassa oljessa: kaikki selvisivät sulatuksesta ja lähtivät jakaantumaan. Tämän vuoksi siirrettiin 2 ja yksi heitettiin roskiin. 1 tarttui kiinni ja nyt rv 33.

kurnau

Vierailija
5/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aloitetaan yhden alkion siirroilla ja jos ei onnistu, niin sitten siirretään kahta (meidän luvalla tietysti). Mulla on takana yksi onnistunut inseminaatioraskaus, joten sinänsä mahdollisuudet raskautumiseen hyvät. Nyt siis odottelen PAS-vauvaa (rv27+2). Ehdittiin tehdä yksi tuoresiirto ennen tätä ja nämä molemmat siis yhdellä alkiolla.

Kuulostaa muuten tosi hurjalta tuo, että heitetään hyviä alkioita roskiin!! Kyllä ne minusta ovat liian kalliita siihen! Miksei niitä ole pakastettu yksitellen? Meillä parhaat laitettiin pakkaseen yksitellen ja vähän huonommat sitten pareittain.

Vierailija
6/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aina tullut aika huonosti alkioita:

1. ivf vain kaksi siirtokelpoista, molemmat siirrettiin, plussa. Vain toinen lähti kehittymään mutta meni kesken

2. ivf, kolme alkiota: tuoresiirroossa siirrettiin yksi ja kaksi pakastettiin. Tuoresiirrosta negaa ja PASsiin ei päästy kun alkiot ei selvinneet.

3. ivf, vain kaksi siirtokelpoista, molemmat siirrettiin, plussa. Vain yksi lähti tässäkin kehittymään, nyt mennään rv 13+3.

Alkioiden laatukin vaikuttanee, tosin meillä esim. oli tuossa 2.ivf:ssä kaikki oikein hienoja ykkösluokkaisia alkioita mutta meni ihan harakoille. 1. ja 3. ivf:ssä sanottiin että siirretään molemmat ja ihan olivat samaa mieltä, vakuutettiin olevamme tietoisia riskeistä.

Johanna, kuulostaa kummalta että heittävät roskiin alkioita. Olitteko hoidossa VL:llä? Joskus tuntuu että ehkä pitää itse pitää kovempaa möykkää ja vaatimalla vaatia asioita, ehkä hoitavan lääkärin kanssa pitäisi käydä tiukka keskustelu jos olette valmiita ottamaan riskin ja haluatte kahden alkion siirtoa.

Tietysti pidetään nyt kovasti peukkuja että plussa tulee tällä kertaa!

Vierailija
7/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alkiot ovat olleet tosi hyviä ja on tehty pitkäviljely, jolla on selvitetty kumpi alkio oli parempi. Ja parempi on siirretty. Kyllä ollaan VL:llä ja siellähän on periaate, että yksi siirrettään, näin olen kuullut. Mulle sanottiin, että jos alkiot olisivat olleet huonompia, niin sitten olis kaksi siirretty ja hoitoja " kuulemma" takana vasta niin vähän. Ensi kerralla aion kyllä vaatia kahden siirtoa. Meillä on siis pakastettu alkiot oljessa, jossa on aina kaksi kerrallaan. Yksi oli yksinään, muut pareittain.

Vierailija
8/25 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis takana

ICSI 4/03, jonka tuoresiirrossa siirrettiin yksi top-luokan alkio. Koska alkio oli " niin hyvä" ja eka hoito, niin kahta ei alettu siirtämään.

Tämä hoito ei onnistunut.

1. PAS 8/03 ja taas siirrettiin yksi, koska oli laadultaan hyvä 1-luokan alkio. Tästä hoidosta meillä nyt terhakas 2,5 v. tyttö.

2. PAS 8/05, jälleen siirrettin yksi 8-soluinen alkio, mutta tämä pas päättyi negaan. Tätä passia varten sulatettiin siis viimeinen kolmen alkion ampulli. Nämä kaikki kolme alkiota selvisivät sulatuksesta hienosti ja lähtivät jakaantumaan. Koska yksi alkio vain siirrettiin, niin kaksi muuta _Pakastettiin Uudelleen_

3. PAS 9/05, taas yksi 7-soluinen siirrettiin ja tuloksena pojan palleroinen. Toinen uudelleen pakastettu alkio ei lähtenyt enää jakaantumaan.

Johanna75 kysypäs uudelleen pakastuksen mahdollisuutta, jos alkiot ovat laadultaan sellaisia, että niille se voitaisiin tehdä.

Meillä hoitopaikkana OYS (käytännössä VL tilat), jossa siis näitä uudelleen pakastuksia ainakin tehdään.

Itsestäni tuo uudelleen pakastus kuulosti aluksi aika pelottavalle. Ajattelin sen mahdollisesti aiheuttavan jotain epämuodostumia, mutta lääkärin/hoitajan varmat sanat sen turvallisuudesta saivat ajatukset muuttumaan. Lisäksi lääkäri tuumasi, että jos alkio selviää _uudelleen sulatuksesta_ joka on alkioille rankka kokemus, niin yleensä näillä raskaus on lähtenyt käyntiin.

Jokatapauksessa kahden alkion siirtoon taitaa vaikuttaa aika monet seikat mm. hoitojen lukumäärä, onnistumiset, alkioiden laatu ym.ym.

Ja taitaa olla aika hoitopaikkakohtaistakin =)

Terv. Katti ja pas-lapsukaiset

Vierailija
9/25 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille siirrettiin kaksi alkiota, vaikka oli kyse ensimmäisestä IVF:stä eikä ollut sen kummempaa syytä epäillä etteikö se voisi onnistua. Halusin ottaa varman päälle, koska oli muutto toiseen kaupunkiin edessä ja hoitoja olisi ollut vähän vaikeampi jatkaa. Meille siirrettiin yksi top ja yksi 3-luokan alkio. Yksi olisi jäänyt pakastettavaksi mutta eivät kuulemma ala yhtä pakastaan. Olin hoidossa VL:llä. Plussasin siitä ekasta kerrasta, yksi pienokainen kasvamassa masussa. :)

Unelm@ rv 18+4

Vierailija
10/25 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkioita hedelmöittyikin vain kaksi joten molemmat päätettiin siirtää, koska yhtä ei kannata alkaa pakastamaan. Toinen kuitenkin vain kiinnittyi ja olen nyt rv 35+0. Me oltiin VL:ssa ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille. Jäi kaikin puolin hoitoajasta miellyttävät fiilikset.

Tsemppiä teille hoitoon!

Miiruskainen 35+0

11/25 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan!

Meille on tehty yksi IVF ja yksi ICSI Väestöliitossa. Molemmilla kerroilla on siirretty kaksi, ilmeisesti siksi, että koskaan siirretyt alkiot eivät ole olleet top-luokkaa. Ekalla kerralla kumpikaan ei kiinnittynyt, mutta toisella kerralla kiinnittyi yksi ja tällä hetkellä hän on ihana kaksikuukautinen pojanpallero. Sitten kun joskus mennään passiin, aion kyllä pyytää, että kaksi alkiota siirrettäisi, jotta mahdollisuudet olisivat paremmat. Niin tietysti jos alkiot selviävät sulatuksesta. Meillä odottaa pakkasessa vielä seitsemän kaveria. :)

T: hessunen

Vierailija
12/25 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle siirrettiin omasta toivomuksestani (ja vänkäämisestäni) kaksi, mutta tein sellaisen kompromissin lääkärin kanssa, että siirretään toinen ykkösluokkaa ja toinen rupusakkia. No, molemmat siitä huolimatta kiinnittyivät ja ovat tähänastisissa ultrissa olleet ihan samankokoisia ja " samansisältöisiä" .

Hoitopaikkana on Diacor, jossa tosin rutiinisti kahta alkiota siirretään vain yli kolmivitosille.

kunpavauva

sekä Unelma ja Lempi

rv 8+4

Vierailija
13/25 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuoresiirrossa siirrettiin vain yksi top-alkio, ehdoton kielto tuli kun pyysin kahta. Kyseessä oli eka ivf ja mulla ennestään yksi luomulapsi. Diagnoosi oli endo, muuta ei löytynyt eikä luomuraskaus poissuljettu.

Pakastesiirroissa taas 2 siirrettiin automaattisesti, varsinkin kun ei olleet huippualkoita. Tokasta pasista alkoi raskaus ja tuplat tuli . Hoitopaikka Diacor Helsinki.

Vierailija
14/25 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pas-siirroissa noi onnistumis% sen verran heikkoja ja vielä noilla rupualkioilla. Luontoäiti päätti toisin ja synnytin alateitse täysaikaset kaksoset ilman komplikaatioita menneen raskauden päätteeksi.

Riippuu myös ihmisestä, suostuvatko kahden siirtoon. Mulla eka raskaus ongelmaton ja olen pitkä, joten kaksosraskaus ei ollut ylitsepääsemätön, joskin rankkaa se on siltikin.

Vierailija
15/25 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minäkin argumentoin Diacorissa ekalla raskaudellani, joka meni täydellisesti ja kaksi viikkoa yliaikaa vielä. Pitkä en tosin ole, vain 160 cm, mutta kahta alkiota ei Ratsulan mukaan ikinä siirretä naisille, jotka on alle 155 cm:ä - eli sellainen raja ainakin ylittyi minun osaltani.

kunpavauva

rv 8+5

Vierailija
16/25 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Aina siirretty kaksi, ei kaksoisraskauksia.

Tänään saimme upean joululahjan eli viimeiset kaksi PAS-alkiota siirrettiin ja tulos tänään (pp.14) hcg melkein 400, joten vahva plus.

t. Sipuli2 (4+0)

Vierailija
17/25 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden alkion siirrossa on riskejä jotka kannattaa huomioida.

Kolmannessa siirtokerrassani halusin 2 alkion siirron, jos se auttaisi. Yksi alkio oli 2-luokkaa ja toinen 3-luokkaa.

Ja siitä raskaus lähtikin, mutta alusta saakka oli pientä vuotoa. rv 10 verta tuli oikein kunnolla, mutta ilmeni että yksi sikiö on edelleen elossa. Eli, ensin oli kaksosraskaus mutta toinen meni kesken. Lääkäri varoitteli, että verenvuodon takia tämä eläväkin sikiö voi vielä mennä kesken. Onneksi näin ei käynyt, vaan saimme terveen lapsen.

Mutta olisi voinut käydä toisinkin. Lisäksi jälkikäteen mietin, että mitä jos olisin saanut kaksoset, mutta toinen olisi ollut jotenkin vammainen. Onneksi luonto hoiti huonomman alkion pois.

Vierailija
18/25 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty kaksi kertaa kahden alkion siirto. Ensimmäisellä kerralla toinen tuli ulos 7 viikolla, vuodon kera ja viikolla 11+ huomattiin että toinenkin on menehtynyt viikolla 9+ ja jouduin siis kaavintaan. Kaavinnassa kohtuun jäi riekale ja se aiheutti kohtutulehduksen ja toisen kavinnan. Sairaalassa olin antibioottitiputuksessa viikon.

Nyt toisella kerralla meillä oli kysymyksessä viimeiset kaksi pakkasukkoa ja päätettiin että jos ne selviävät sulatuksesta niin siirretään kummatkin. No toinen tuli sitten ulos 6 viikolla valtavan veren vuodon kera ja sen jälkeen kovia vuotoja on ollut kolme kertaa ja olen joutunut olemaan sairaalassa tarkkailussa. Verta olen saanut pari pussia kun hemoglobiini oli tippunut niin alas. Onneksi tämä toinen sintti on sinnitellyt verenvuodoista huolimatta kuitenkin masussa.

Mulla on ollut aika hurjat kokemukset kahden alkion siirroista etten kyllä enää suostuisi niihin.

T:cami 12+6

Vierailija
19/25 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siirretiin julkisella yksi. ei ollutkaan kuin yksi siirtokuntoinen, mutta etukäteen sanoivat, etteivät siirrä kahta, ennen kuin ikää on yli 35 (mulla kuitenkin yli 30) tai muuten näyttää huonolta.

yksityisellä siirrettiin kaksi, joista toinen nyt 28+3.

Vierailija
20/25 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikken usein tällä palstalla ole enää käynytkään. Minulle siirrettiin 2 alkiota, joista tuplat. Itse toivoin yhden siirtoa ja lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä, että yksi siirretään, koska eka IVF ja ikää 28. Jostain syystä kuitenkin siirtoon meni kaksi ja osottautui juuri riskiraskaudeksi, jota kovasti pelkäsinkin. Koko odotus oli tosi vaikea rv 19+ alkaen. Nyt minulla kuitenkin on kaksi lasta, mutta vaikeuksia toisen kanssa on ollut aika paljon. Hänen istukkansa ei toiminut kunnolla ja syntyi hyvin pienipainoisena keskosena (alle kg) rv 33+0, veli kilon painavampana eli sanoisin, että keskosaika on tosi raju vanhemmille ja erityisesti pienille taistelijoille eli yhden siirrot sinänsä riskittömämpiä. Toki olen onnellinen meidän ihanista pojistamme, mutta kovia ovat nähneet ja toinen sairastaa aika paljon vieläkin, vaikka tilanteemme on ihanteellisempi kuin ikinä uskalsimme odotusaikana kuvitellakaan. Toki onnistuneitakin tuplaraskauksia on, mutta näitä hankaliakin mahtuu, ei suotta riskiksi kutsuta. Olen myös törmännyt siihen seikkaan, että usein nämä ongelmallisimmat tapaukset osuvat vielä meille, joilla lapsettomuustausta.

Toki tilanteen mukaan harkintaa, kantani ei ole ehdoton. Alkioiden laatu, yritysaika, ikä vaikuttavat yms. eli ei ihan yksiselitteinen juttu.

Mukavaa joulua kaikille plussanneille ja mahdollisimman riskittömiä tuplaodotuksia, jos kohdalle osuu!