Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kenelle kahden alkion siirto?

05.12.2006 |

Jostain luin että suurimmaksi osaksi nykyäään siirretään vain yksi alkio /ivf tmv hoito.

Olimme etukäteen jo miettineet mieheni kanssa että haluaisimme kaksi alkiota siirrettävän koska silloin tietysti mahdollisuus tuplaantuu ja toisaalta jos alkaisi kaksosraskaus niin saisimme samalla kerralla kaksi lasta joten välttämättä ei tarvitsisi koskaan enää lähteä samaan rumbaan..

Toki ymmärrän että kaksosraskaus sinällään on riski mutta nyt haluankin kokeneimmilta mielipiteitä..

Menemme kyllä tiistaina käynnille mutta...

Kenelle on tehty tai on kieltäydytty siirtämään kahta alkiota?

jos on siirretty kaksi, onko tulos ollut myös kaksi vai onko toinen kiinnittynyt...?

kertokaa kaikki mahdollinen tieto kiitos

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella tehdyssä ivf:ssä lääkäri oikein ultratessa kysyi, että ollaanko aateltu että siirretäänkö yksi vai kaksi. no, kaksi haluttiin, ja ne siirrettiin, ja tulos oli kolme päivää kestänyt +. alkiot olivat siirrettäessä erinomaisia.

kolme alkiota meni pakkaseen, ja PAS tehtiin sitten yksityisellä, kun julkinen oli silloin kesälomalla.

(julkinen ostaa kaikki IVF-IUI-ICSI-PAS hoidot, ja kaikki sperman käsittelyä vaativat jutut kyseiseltä klinikalta, joten alkiot olvat siellä pakkasessa)

Pas:iin sulatettiin yhdestä oljesta 2, ja niistä toinen tuhoutui, niin sulatettiin vielä se kolmaskin. etukäteen oli puhe, että yritetään siirtää kaksi.

kaksi siirrettiin, ja molemmista alkioista (olivat pakastettaessa 4 ja 5 soluiset) oli sulatuksessa tuhoutunut yksi solu. olivat siis 3 ja 4 soluiset.

nyt kyydissä polskuttaa toinen PAS-alkio, nykyisin kutsutaan tekonimellä Sintti. =)

ennestään meillä on vähän päälle 2 v poika joka sai alkunsa clomifen hoidolla. myös kolme keskenmennyttä raskautta ennen poikaa alkoivat clomeilla. synnytyksen jälkeen clomit tehottomia, kokeiltiin IUIx3 pistettävillä, ja sitten se IVF. vitsauksena on PCO ja mulla ikää 28v.

-ennis- ja sintti rv29+6

Vierailija
22/25 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mulla lapsettomuuden syynä pco-tyyppiset munasarjat ja ovuloimattomuus, ei luonnollista kiertoa. Ekassa ivf:ssä tuli vain yksi alkio, joka siirrettiin 8-soluisena:nega. Toisessa siirrettiin kaksi, muistaakseni 4- ja 5-soluiset kakkoset:nega. Kolmannessa siirtoon 4-soluiset kakkoset: yksi poika :) Yksi onnistunut pas, siirtoon yksi 4-soluinen kakkonen:nega.

Mullekin siirrettiin kaksi alkiota, koska katsottiin, että kestän tuplaraskauden; olen terve ja pitkä, siirrot tehtiin alle 3-kymppisenä. Näin jälkiviisaana on sanottava, että oli kenties onni, että vain toinen siirretyistä alkioista kehittyi vauvaksi asti. Raskaus oli hankala, sillä kohtu oli erittäin supistusherkkä. Lisäksi istukka oli osittain etinen ja vuoteli. Näistä syistä jouduin lepoon jo rv 20+ ja täydet liikkumisluvat sain vasta rv32. Se oli rankkaa aikaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Lapsi syntyi lopulta täysiaikaisena eli loppu hyvin, kaikki hyvin.

Kukaanhan ei tiedä, kuinka tuplaraskauden kanssa olisi todella käynyt. Hoitava lääkäri on kuitenkin sitä mieltä, että kahden alkion siirtoon liittyy minun historiallani liian suuri riski pikkukeskosiin ja sitä riskiä ei tietoisesti kasvateta. Ymmärrän myös sen, että synnytyksiä hoitavat lääkärit eivät useinkaan puolla kahden alkion siirtoja.

Kuten joku tuolla aiemmin sanoikin, niin ei taida olla yksiselitteistä vastausta siihen, kenelle kannattaa kasi alkiota siirtää. Eikä kukaan pysty ennustamaan, kuinka mahdollinen raskaus sujuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisella olen hoidossa minäkin, vain eka ivf tehty yksityisellä. Silloin olisi siirretty heti kaksi alkiota, mutta vain yksi siis saatiin. Lääkäri kysyi, että olisivatko kaksoset katastrofi. Vastattiin, että eivät olisi. Muuten ei asiasta silloin keskusteltu. Julkisella sitten siirrettiin kahta, koska alkiot eivät olleet mitenkään huippuluokkaa ja hoitoja oli tuohon plussaan mennessä rämmitty jo kolme vuotta.

Vierailija
24/25 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle siirrettiin ekan ivf:n tuoresiirrossa yksi top-alkio, siitä nega. Lääkäri Väestöliitossa ei tuolloin suostunut siirtämään kuin yhden, koska oli ekasta ivf-hoidosta kyse. Seuraavaksi PAS-hoidossa siirrettiin sitten toivomuksestamme kaksi, jotka eivät olleet top-alkioita. Siitä tuli plussa, mutta meni kesken 5+6.

Nyt tokassa ivf:ssä siirrettiin pyynnöstämme kaksi hyvälaatuista alkiota, joista molemmat olivat yrittäneet kiinnittyä, mutta ultrassa rv 7, toinen pussi oli tyhjä. Mitään vuotoa ei ole vielä tullut, mutta lääkäri sanoi, että on hyvä, että ylempi alkio on se mikä on hengissä ja tyhjä pussi on alempana, jos verenvuoto alkaa. Jos alkiot/pussit olisivat toisinpäin, verenvuoto voisi olla vaarallinen hengissä olevalle alkiolle. Nyt sitten toivotaan vaan parasta, että tämä toinen jaksaa sinnitellä loppuun asti.

Vierailija
25/25 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä näin: 10kpl munasoluja, ivf/isci puolet ja puolet, ainoastaan 1+1 lähti kehittymään,hitaaasti. Molemmat siirrettiin, tuloksena kaksoset. Saimme itse päättää,hoitopaikka felicitas. Kysyttiin mielipidettä pariin eri otteeseen ennen toimeenpidettä,ikäsilloin minulla 27v, terve(?) ongelma siittiöissä. Itse olen ehdottomasti aina ollut kahden alkion kannalla,ainakin omalta kohdalta. Eli meillä kävi säkä ekasta hoidosta kaksoset, tosin toisella ollut hieman vastoonkäymisiä (syntyi ali-painoisena, pieni näkymätön leikkausta vaatinut vaiva) mutta muuten älyllisesti täysin ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme