Näin niin pelottavaa unta viime yönä, että tuskin uskalsin enää nukkua sen jälkeen.
Uni käsitteli omaa nukkumistani. Unessani heräsin ja vieressäni makasi tummiin pukeutunut hahmo. Nainen, jonka suusta erottuivat piikikkään terävät hampaat. Näin myös muita painajaisia, mm. vuoristoradasta, joka kiersi myös veden pinnan alle ja pysähtyi sinne. Sain taisteltua itseni pinnalle. Ja sitten pakenin vielä jotain hahmoa lopulta lentäen. Saa tulkita. Illalla otin mirtazapinin, kuten aina. Kävin nukkumaan vähän tavallista aiemmin päänsäryn vuoksi.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mirtatsapiinin haittavaikutusluettelossa mainitaan hallusinaatiot.
Minulle sitä syötettiin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, ja oli öisiä hallusinaatioita paljon, välillä oli koko makuuhuone täynnä "porukkaa". Pyysin lääkkeen vaihtoa tämän haittavaikutuksen vuoksi, siihen ei suostuttu, vaan psykiatri teki Kelalle lausunnon, että sairastan psykoottisista masennusta.
Joskus sitä saa ihmetellä, miten tolloa porukkaa niinkin korkeakoulutetuista ihmisistä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pelottavalta. Ootko kuullu unihalvauksista?
Olen kokenut niitäkin jonkun kerran. Se on vielä pelottavampi kokemus, vaikka jo tuttu. Ilmeisesti mirtazapin voi aiheuttaa painajaisia, mutta kumma, että olen syönyt niitä jo 2 kk ilman ongelmia. Ap.
Paljonko sulla on paino noussut tässä kahden kuukauden aikana, jos sopii kysyä? Mulla nousi jo ensimmäisen kuukauden aikana 10 kg, vaikka jälkikäteen ajatellen en syönyt tavanomaista isompia annoksia, enemmänkin oli niin, että olin niin masentunut, etten edes jaksanut syödä tai laittaa ruokaa.
Ei ole paino noussut, ellei lihaskasvua lasketa, koska käyn säännöllisesti salilla 3 - 4 kertaa viikossa. Ap.
Ja viime yö meni onneksi rauhallisissa merkeissä.
Diagnoosi aika selvä. Tarvitset munaa nopeasti ja paljon.
Pitäisikö eläväiset ja mielikuvitusrikkaat unet sitten nähdä jonain vaivana/ongelmana? Jos niin, ainakin minä olen lapsesta asti ollut sillä tavalla vaivainen. Joskus jopa aamulla naurattaa että kuinka hulluja pääni keksii öisin. Ja joskus tosiaan valvottaa pelko persiissä.
Mielenterveydelliset jutut erikseen, mutta musta on vain hienoa että joka yö on psykedeelinen trippi täysin tuntemattomaan. Onpahan mullakin, varsinaisella kotihiirulaisella, joskus jännääkin!
Pelottavin kokemus ikinä, kun olin miesystäväni mökillä, miesyståvä nukkui yläkerrassa, kun kuorsaa
Heräsin yöllä n klo 3 siihen, että olen jossain kellari vankilassa. Nousin oikeasti ylös, mutta uni ei katkennut. Lattialla vilisi rottia ja ainoa pakotie oli pieni ikkuna. Huusin ja hakkasin ikkunaa ja olin lyödä juuti lyömässä nyrkin läpi. Siinä vaiheessa mies tuli hmeissään ja kosketti hartiaan. Uninäky katkesi vasta silloin.
Olin oikeasti repinyt pitsiverhon irti ikkunasta. Voi hyvä luoja sentään! Ei ole koskaan tullut enåå vastaavaa, siitä on n 12 vuotta.
Mietin että oisiko voinut johtua jostain puunsuoja-aineesta. Karmivin kokemus ikinä.
Onko siis niin, että jos näkee pelottavaa unta, niin se on epänormaalia ja sen täytyy johtua jostain?
Minäkin näin toissayönä painajaisia. Yleensä uneni ovat mukavia, mutta harvakseltaan on sitten kausia pelkkää painajaista.
Pomoni muka kehityskeskustelussa totesi, että tervehdykseni vaikuttaa hänestä kylmältä ja tunteettomalta kun häntä tervehdin, ja oli kutsunut omankin pomonsa keskustelemaan asiasta vakavasti. He tylyttivät ja minä itkin. Otti niin koville, että heräsin kasvot kyynelistä märkinä :D
Toisessa unessa ex-mieheni jahtasi minua ja huuteli, että hänellä on nykyisin HIV. Juoksin pakoon ja koetin huitoa häntä kepillä. Hän koetti saada minua kiinni, ilmeisesti tartuttaakseen.
Näin unta, missä juna meni tunneliin ja parrakas mies imeskeli piippua ja sitten käärme luikerteli pitkässä ruohikossa ja lopussa kuului pistoolin laukeaminen. Mitähän tämä kaikki merkitsee?
Näkyjä näkevät ja unia uneksuvat. Raamatun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin unta, missä juna meni tunneliin ja parrakas mies imeskeli piippua ja sitten käärme luikerteli pitkässä ruohikossa ja lopussa kuului pistoolin laukeaminen. Mitähän tämä kaikki merkitsee?
Vällykäärme luikertaa karvatukko suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirtatsapiinin haittavaikutusluettelossa mainitaan hallusinaatiot.
Minulle sitä syötettiin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, ja oli öisiä hallusinaatioita paljon, välillä oli koko makuuhuone täynnä "porukkaa". Pyysin lääkkeen vaihtoa tämän haittavaikutuksen vuoksi, siihen ei suostuttu, vaan psykiatri teki Kelalle lausunnon, että sairastan psykoottisista masennusta.
Joskus sitä saa ihmetellä, miten tolloa porukkaa niinkin korkeakoulutetuista ihmisistä löytyy.
Mitä vähemmän koulutusta sen enemmän järkeä, niin se vaan nykyisin menee etenkin naisilla.
Vesi elementti unissa kuvastelee seksuaalisuutta.
Mitä loputtomat riisivainiot ja avautuvat ovet tarkoittavat unessa?
No mitä sitte? Painajaisia tulee joskus ei siinä pitäs olla mitää erikoista.
Minä kyllä ymmärsin, että ap kärsii unettomuudesta. Nykylääkärit eivät kovinkaan herkällä määrää varsinaisia unilääkkeitä tai rauhoittavia, eikä mirtatsapiinikaan näihin kuulu. Se mitä suostutaan määräämään unettomuudesta kärsiville, on tämä mirtatsapiini ja toinen on Ketipinor, jonka viralliset käyttöaiheet ovat skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoito. Sitä nuorisopsykiatrit määräävät paljon myös mielenterveydellisistä ongelmista kärsiville teineille, vaikka Pharmacassa käyttöä alle 18-vuotiaille ei suositella, koska tämän ikäisten kohdalla ei ole tutkimustietoa lääkeen käytöstä.