Laita oma vinkkisi jämäkkyyteen
Edellinen ketju joista oli rajojen rikkomisesta poistettiin. Kaipaisin apua kuinka pitää sanallisesti omia puoliaan? Jos vaikka vieras ihminen utelee yksityisiä asioita eikä lopeta vain jatkaa tivamista.
Olen luonteeltani ujo ja välttelen konflikteja. Tällaiset tilanteet ovat toistuvia, niissä rajojani rikotaan ja en pääse poistumaan paikalta. Esimerkiksi juhlissa täysin vieras ihminen utelee yksityisiä asioita ja etkä halua olla töykeä.
Voisitteko jakaa vinkkejä kuinka selviytyä kyseisistä tilanteista nolaamatta toista tai itseään? Kiitos
Kommentit (48)
Mun työkaveri kertoi mistä on kotoisin ja tiedän paikkakunnan.
Kysyin yleisesti mitä työpaikkoja siellä on.
Tämä oli kuulemma liian henk koht. Olisin tietty tiedon saanut googlettamalla.
Valtaosaa ei oikeasti kiinnosta sun asiat. Kyselevät pitääkseen puhetta yllä
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi olla töykeä sillä yleensä siinä tilanteessa on muitakin. Esimerkiksi seisotaan tai istutaan pöydän ympärillä ja kaikki jutustelee. Sitten minua aletaan suunnilleen kuulustelemaan vanhempien työpaikasta, heidän aunpaikastaan tai omasta nykyisestä tai entisestä osoitteestani.
Miten vastaat ystävällisesti mutta jämäkästi? Tai miten itse ohitat kysymyksen, niin ettei se vaikuta muiden juhlafiilikseen?
Minun isälläni oli työ, jota en halunnut paljastaa. Hän teki vaikka mitä, ja kerroin vain sen osan, minkä halusin paljastaa. Eesimerkiksi olisin jättänyt kertomatta, että hän myy pölynimureita, vaan kertoisin, että hän tekee myyntityötä, mutta en ole varma, mitä myy.
mikä sinua häiritsee siinä, että kerrot, mistä olet kotoisin? Se on ihan normaalia small talkia.
Jos sinua hävettää asua kontulassa, niin sano, että asun tuolla idässä, mutta missä sinä itse asut? Olen aina halunut asua eirassa, onko sinulla kokemusta sieltä? Missä sinä haluaisit asua?
Mitä tahansa sanotkin, niin käännä keskustelu pois itsestäsi. Kysy vastakysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka puhutaan työpaikoista.
- Mitä teet työksesi?
- Olen opettaja
- Missä koulussa opetat?
- Opetan ala-koulussa täällä Helsingissä
- Missä koulussa?Niin miten vastaisit ettei tartte kertoa tarkkaa työpaikkaa?
Ei tuohon voi vastata kuin suorasti. Jos sanot, ettet halua kertoa, niin munaat oman maineesi.
Niille joiden mielestä utelu on normaalia, niin miksi jatkatte kun huomaat että toinen ei halua vastata? Miksi täytyy väkisinkin toistaa se sama kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka puhutaan työpaikoista.
- Mitä teet työksesi?
- Olen opettaja
- Missä koulussa opetat?
- Opetan ala-koulussa täällä Helsingissä
- Missä koulussa?Niin miten vastaisit ettei tartte kertoa tarkkaa työpaikkaa?
Ei tuohon voi vastata kuin suorasti. Jos sanot, ettet halua kertoa, niin munaat oman maineesi.
Näin minunkin mielestä. Ei ole oikein mahdollista olla vastaamatta.
Totta. Nyt kun sanot, niin sehän on aivan totta, että rajattomia tampioita ja persoonallisuushäiriötäkään ei ole olemassakaan, vaan ne ovat joulupukin kaltaisia mielikuvituksen tuotteita. Kaikilla ihmisillä on aina puhtaat aikeet ja käyttäytyvät täysin korrektisti! My bad!