Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laita oma vinkkisi jämäkkyyteen

Vierailija
28.05.2023 |

Edellinen ketju joista oli rajojen rikkomisesta poistettiin. Kaipaisin apua kuinka pitää sanallisesti omia puoliaan? Jos vaikka vieras ihminen utelee yksityisiä asioita eikä lopeta vain jatkaa tivamista.

Olen luonteeltani ujo ja välttelen konflikteja. Tällaiset tilanteet ovat toistuvia, niissä rajojani rikotaan ja en pääse poistumaan paikalta. Esimerkiksi juhlissa täysin vieras ihminen utelee yksityisiä asioita ja etkä halua olla töykeä.

Voisitteko jakaa vinkkejä kuinka selviytyä kyseisistä tilanteista nolaamatta toista tai itseään? Kiitos

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo tilanteet tulevat aina sellaisen ihmisen kanssa, joka on valta-asemassa tai jonka kanssa jostain muusta syystä on pakko tulla toimeen jotenkin. Silloin ei oikein voi olla jämäkkä, koska siitä tulee vain ongelmia.

Pötyä. Se pitää vain osata tehdä taitavasti.

Mikä tilanne sulla on ollut tuollainen ettet ole voinut olla jämäkkä?

Mitä se sinulle kuuluu?

Annoin sinulle huomaavaisesti tilaisuuden perustella heikkoa väitettäsi esimerkillä, mutta ymmärrän ettet pysty.

En halua kertoa henkilökohtaisista asioistani tällä palstalla.

Jos tuntisit ne ihmiset joista on kyse ja olisit samassa asemassa kuin minä, niin epäilen pystyisitkö olemaan senkään vertaa jämäkkä kuin minä olen ollut.

Vierailija
22/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tunne kysyjää, kysy "kuka kysyy". Menee spasmat sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanki persiiseen jämäkkyyttä siinä

Vierailija
24/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka puhutaan työpaikoista.

- Mitä teet työksesi?

- Olen opettaja

- Missä koulussa opetat?

- Opetan ala-koulussa täällä Helsingissä

- Missä koulussa?

Niin miten vastaisit ettei tartte kertoa tarkkaa työpaikkaa?

Vierailija
25/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Mitä teet työksesi?

- Olen opettaja

- Missä koulussa opetat?

- Missä koulussa?

Heh, odottelin myös vastausta tähän kysymykseesi, aika nopeasti hiljeni pätijät

Vierailija
26/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Mitä teet työksesi?

- Olen opettaja

- Missä koulussa opetat?

- Missä koulussa?

Kylläpä sua kiinnostaa, vastaisin ja naurahtaisin päälle.

Vierailija
27/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulu sulle ja ystävällinen hymy perään :) hyvin toimi. kauheen moni tarvii sitä joskus

28/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Mitä teet työksesi?

- Olen opettaja

- Missä koulussa opetat?

- Missä koulussa?

Tuossa pitäisi ennakoida ja estää lisäkymykset. Luonteva kohta katkaista kyseleminen olisi sen jälkeen kun on kertonut olevansa opettaja. Pitäisi vain pystyä vaihtamaan puheenaihetta tai sanomaan ettei halua kertoa enempää tai ettei halua puhua työasioista tai sitten pitäisi vain pystyä poistumaan paikalta siitä huolimatta että se on outoa käytöstä.

Jotkut ihmiset ovat kyllä tungettelevia kysymyksineen. En itse ikinä kysyisi keneltäkään muulta kuin perheenjäseneltä tai läheiseltä ystävältä tarkkaa työpaikkaa.

Vierailija
29/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä viimeisen päälle jämäkkä, mutta en ymmärrä mitä pahaa noissa kysymyksissä on? Miksi asuinpaikka, entiset asuinpaikat tai vanhempien ammatit ovat jotenkin salattavaa asioita? Minusta siinä kyselyn kohde tekee itsestään vähän eriskummalliseen, jos ei vastaile kyseisiin kysymyksiin.

Kertoisin kyllä myös, missä koulussa olen opettajana. Jos en jostain syystä haluaisi kertoa että missä koulussa, sanoisin että eräässä pienessä itähelsinkiläisessä (tai pohjoishelsinkiläisessä tai mikä se onkaan) koulussa.

Vähän vastaavaan olen joskus törmännyt matkaillessa kun on kysytty että missä yövyn. Silloin kerron että missä kaupunginosassa. Jos siitä vielä jatketaan, sanoisin kohteliaasti, että turvallisuussyistä en halua mainita sitä tuntemattomille.

Ja yleisesti ottaen kannattaa puhua totta. 😀 Jos jokin asia on liian henkilökohtainen vastattavaksi, niin senkin voi kyllä reippaasti sanoa ääneen. Avoimuus kaunistaa.

Vierailija
30/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku suljet puhelimen ja joku kysyy kuka soitti. onko kuspäisempää kyssäriä niinku se kuuluis sulle

Vierailija
31/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoo oikeuttaa oma utelaisuus sillä että kyllä määki kysyisin :D onko ihan mahdotonta astua toisen saappaisiin?

Vierailija
32/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota filosofinen asenne. Koita saada asia käännettyä kysymyksen esittäjään oleellisimpien mutkien kautta.

Vierailija
33/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiseen käyttöön tämä tieto tulee?

En välitä enää, olenko töykeä, mutta joskus menen lukkoon, enkä pysty. Toisaalta joskus pamahtaa haastavassakin tilanteessa automaatiolla rajojen puolustus.

Rajattomasti yksityisasioita uteleva henkilö on samoin töykeä, epämiellyttävä ja epäkohtelias.

Vierailija
34/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo tilanteet tulevat aina sellaisen ihmisen kanssa, joka on valta-asemassa tai jonka kanssa jostain muusta syystä on pakko tulla toimeen jotenkin. Silloin ei oikein voi olla jämäkkä, koska siitä tulee vain ongelmia.

Pötyä. Se pitää vain osata tehdä taitavasti.

Mikä tilanne sulla on ollut tuollainen ettet ole voinut olla jämäkkä?

Mitä se sinulle kuuluu?

Annoin sinulle huomaavaisesti tilaisuuden perustella heikkoa väitettäsi esimerkillä, mutta ymmärrän ettet pysty.

En halua kertoa henkilökohtaisista asioistani tällä palstalla.

Jos tuntisit ne ihmiset joista on kyse ja olisit samassa asemassa kuin minä, niin epäilen pystyisitkö olemaan senkään vertaa jämäkkä kuin minä olen ollut.

Mä aloin miettiä, että onko sun todella pakko olla noiden ihmisten kanssa tekemisissä?

Vierailija
35/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ap joku esimerkki mitä sulta kysytään.

Esimerkiksi mitä vanhemmat tekee työkseen? Suunnilleen vanhempien työpaikat. (Oon kohta kolmekymppinen, niin ei pitäisi olla väliä?) tai Missä asun tai oon asunut aikoinaan? (Näihin halutaan lähes osoite, epämääräinen vastauksesta seuraa tarkentavia kysymyksiä).

Vieraat ihmiset siis utelee joita en oo eläissäni nähnyt. En tiiä mihin ne kerää noin yksikohtaisia tietoja. Muilta samanikäisiltä vierailta kysellään ylimalkaisesti ja minulta halutaan tarkkoja vastauksia ja suurpiirteinen vastaus ei riitä.

-No, onhan sitä tullut asusteltua siellä sun täällä, mutta olisipa mukava vielä joskus elämässään asua Pariisissa tai Lontoossa. Voi voi... Mites sulla, ootko ikinä miettinyt asumista ulkomailla?

Siinä esimerkki ja tuostahan jatkaa jouhevasti muuta kyselyä ihmiseltä. Ihmiset pääsääntöisesti haluavat puhua itsestään ja omista asioistaan, joten on hyvin luontevaa kääntää asia kyselijään. Tämä ei edes huomaa kurssin muutosta.

Vierailija
36/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Mitä teet työksesi?

- Olen opettaja

- Missä koulussa opetat?

- Missä koulussa?

kuinka niin ja sitten vastakysymys tai jotain muuta samaan hengenvetoon uteliaalle. Jos vielä tivaisi niin sanoisin, että en halua sitä kertoa,koska en koe sitä tarpeelliseksi kertoa. Sitten liukene paikalta

37/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voisit esittää, että saat tärkeän puhelun, johon sun on vastattava (värinähälytys) ja siirryt kayemmaksi vastaamaan.

Tiedän, että tämå on välttelyä, mutta en nyt muutakaan keksi.

Yx kirjoitti tuolla kyllä hyvän neuvon, että kysy takaisin Entäs itse. Ala sinäkin tenttaamaan, että mitäs ne sun vanhempasi oikein muka ammatikseen hääräilevät ja onko totta, että he asuvat Jakomäen slummissa.

Vierailija
38/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä viimeisen päälle jämäkkä, mutta en ymmärrä mitä pahaa noissa kysymyksissä on? Miksi asuinpaikka, entiset asuinpaikat tai vanhempien ammatit ovat jotenkin salattavaa asioita? Minusta siinä kyselyn kohde tekee itsestään vähän eriskummalliseen, jos ei vastaile kyseisiin kysymyksiin.

Kertoisin kyllä myös, missä koulussa olen opettajana. Jos en jostain syystä haluaisi kertoa että missä koulussa, sanoisin että eräässä pienessä itähelsinkiläisessä (tai pohjoishelsinkiläisessä tai mikä se onkaan) koulussa.

Vähän vastaavaan olen joskus törmännyt matkaillessa kun on kysytty että missä yövyn. Silloin kerron että missä kaupunginosassa. Jos siitä vielä jatketaan, sanoisin kohteliaasti, että turvallisuussyistä en halua mainita sitä tuntemattomille.

Ja yleisesti ottaen kannattaa puhua totta. 😀 Jos jokin asia on liian henkilökohtainen vastattavaksi, niin senkin voi kyllä reippaasti sanoa ääneen. Avoimuus kaunistaa.

Mitä vanhempasi tekevät työkseen?

- Isästä en tiedä. Äiti ei kaiketi mitään enää moniin vuosiin.

Miksi?

- hän on päihdeongelmainen

...?

Ja näin keskustelu päättyy mukavissa merkeissä ja molemmille jäi hyvä mieli jatkaa juhlallisuuksia.

Vierailija
39/48 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä näe noissa utelua, vaan se on vain small talkia. Jos toisen tyyli ei miellytä, niin ota itse vastuu siitä rupattelusta, niin saat itse päättää millä tyylillä se vedetään.

Vierailija
40/48 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ap joku esimerkki mitä sulta kysytään.

Esimerkiksi mitä vanhemmat tekee työkseen? Suunnilleen vanhempien työpaikat. (Oon kohta kolmekymppinen, niin ei pitäisi olla väliä?) tai Missä asun tai oon asunut aikoinaan? (Näihin halutaan lähes osoite, epämääräinen vastauksesta seuraa tarkentavia kysymyksiä).

Vieraat ihmiset siis utelee joita en oo eläissäni nähnyt. En tiiä mihin ne kerää noin yksikohtaisia tietoja. Muilta samanikäisiltä vierailta kysellään ylimalkaisesti ja minulta halutaan tarkkoja vastauksia ja suurpiirteinen vastaus ei riitä.

Kuulostaa vainoharhaiselta kuvitella, että keskustelukumppanin motiivina olisi tiedon kerääminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme